• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Queenie70
    Tabba skrev 2010-08-29 21:56:41 följande:
      Så du tycker att v 18 är lite sent, en och annan illegal abort är inget problem ?
     Vad det det som stod i den där textmassan?

det låter ju nästan som samma icke-argument vi hört sen TS startade den här tråden.
    Om det var så du tolkade det så....

Jag tycker (ja jag anser tyckande är en rätt väsentlig del i en debatt) att det är ett MINDRE problem med en enstaka illegal abort ja, än att FLERA livsdugliga eller så gott som livsdugliga barn avlivas i livmodern. Inte att det inte är ett problem. Jag anser ju även att man ska med ganska extrema medel försöka förhindra eventuella sena illegala aborter och att kvinnan skadar sig själv under eller efter graviditeten.

Att du väljer att kalla andras argument och åsikter som "icke" kan jag inte bemöta med annat än att det är en typisk härskarteknik att försöka förminska och förlöjliga den som har andra tankar än dig själv. Vidare, att argument återkommer i en debatt som väcker mycket känslor är väl nåt som alla "sidor" i tråden är tämligen skyldiga till.
  • pyjamastrollet
    AmandaBrun skrev 2010-08-28 21:02:01 följande:
    För att inte signalera detta. Asså jag blev gravid när jag var 25 men inte visste jag att ungen skulle vara 2 dm i vecka 18. Magen syntes ju knappt och jag kände ingenting...ändå rullade det runt en bebis på 20 cm därinne.
    En liten rättelse bara... Fostret är ca 13-14 cm i v.18

Abortlagen är för övrigt bra som den är. Få väntar till efter vecka 12 och de som gör det har säkerligen goda skäl till det. Varför skulle det vara dåligt med genomtänkta beslut om abort? 
  • Queenie70
    lennartsdotter skrev 2010-08-29 21:59:06 följande:
    Jag tror inte heller att kvinnor i Sverige skulle vara särskilt benägna att springa iväg till någon som sticker upp en galge i underlivet. Däremot tror jag absolut att det är möjligt att en del kvinnor istället över internet skulle försöka få tag i de läkemedel (eller andra) som i sjukvården används för att abortera foster. Ett misslyckat resultat efter en sådan grej skulle inte se lika makaber ut som en galge upp i muttan, men det skulle definitivt kunna vara lika ödesdigert. Det finns säkert de kvinnor som skulle ta sitt liv eller iaf försöka också.

En kvinna med pengar skulle antagligen åka utomlands och få sin abort utförd på ett säkert sätt. Så har vi skapat oss ett hälsoproblem för svagare bemedlade kvinnor.
    Ja det är möjligt. Och så är det ju tyvärr, att bättre bemedlade alltid kommer att ha fler möjligheter än den genomsnittlige. De kan ju redan idag, exempelvis åka till indien och skaffa en njure om problem uppstår.

Men även så, så anser jag att det hälsoproblem som kan uppstå i de läget är visserligen tragiskt och hemskt, men ändå av mindre vikt än att ett barn ska slippa avlivas i magen om barnet inte kommer att födas in i stort fysiskt lidande och tidig död.

Nu när det gått några sidor i tråden känner jag att jag återigen vill påpeka att jag inte är abortmotståndare, frireligiös  eller nåt annat åt det hållet. Jag har bara svårt att förlika mig med sena aborter som tangerar gränserna för när ett barn räknas som livsdugligt alltså.
  • Tabba

Argumenten vi har läst hittils för att sänka abortgränsen har hittils varit :

- tycker att det är fel
     - känns inte rätt

Motargumenten är  självklara:

- tycker att det är rätt
     - känns rätt

Det är en sk icke-debatt.

Ett par motargument har inte besvarats te.x 

Vilken skillnad gör det dig om någon gör abort i v11 alt v17?
    Varför vill du försvåra ett redan svårt beslut med byråkrati?

• VirrigaVerna
    AmandaBrun skrev 2010-08-29 17:12:38 följande:
    Men borde man inte vilja veta varför en kvinna väljer att avsluta sin gravditet så pass sent såsom efter vecka 14? Är det något fel att utreda det?

Hur pass försenat blir det? Och hur vet vi detta?
    Varför skulle vi behöva veta varför?
    I mina ögon räcker det med att hon anser att hon behöver avsluta graviditeten.

Hur pass försenat det blir?
    Räkna kallt med ett par veckor om det vill sig illa och då får alltså kvinnan göra sin abort långt senare än hon först hade tänkt sig göra den. Det är ingen bra lösning och speciellt inte när det egentligen inte finns några riktiga skäl annat än moraliska.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Pigeon
    Mina 78 skrev 2010-08-29 15:43:59 följande:
    Men det är väl ingen som hävdat att man borde få abortera livsdugliga foster??? Inga aborter tillåts efter vecka 22. Efter vecka 18 behövs tillstånd från socialstyrelsen och efter vecka 22 utförs inga aborter. Om det är fara för moderns liv eller om barnet är livsodugligt eller dött kan man undantagsvis avlägsna barnet med ett ingrepp, men oftast får man gå igenom hela graviditeten även om barnet dött i magen. 

Så var snälla och håll er till fakta, annars blir diskussionen så snedvriden eftersom folk diskuterar utifrån olika förutsättningar 
    Efter vecka 22 utförs inte aborter, nej, utan då avslutas istället graviditeten. Vilket i allmänhet innebär samma sak, att barnet dör. Detta kan man få tillstånd för om man t.ex tycker att man är för ung och har dålig ekonomi, eller om barnet har Downs syndrom.
  • VirrigaVerna
    Gudasänd skrev 2010-08-29 18:29:03 följande:
    Precis, ni som är för abort och vill att kvinnan ska bestämma över sin egen kropp, varför vill ni inte höja abortgränsen?

Det är ju ändå era kroppar...eller...???
    Vore det så enkelt som att det hela vore svart eller vitt så hade din tes kunnat vara valid men så är inte fallet och därför anser de flesta att man någonstans under graviditetens gång måste ta hänsyn även till fostret. Det är inget konstigt med det och den gränsen lägger jag och även abortlagstiftningen vid den tidpunkt då fostret blir livsdugligt. Eller egentligen innan det i och med att aborter efter vecka 17+6 kräver tillstånd och synnerliga skäl för att få utföras.
  • VirrigaVerna
    Pigeon skrev 2010-08-29 22:25:35 följande:
    Efter vecka 22 utförs inte aborter, nej, utan då avslutas istället graviditeten. Vilket i allmänhet innebär samma sak, att barnet dör. Detta kan man få tillstånd för om man t.ex tycker att man är för ung och har dålig ekonomi, eller om barnet har Downs syndrom.
    Nej nu har du fel.
    Efter vecka 22 utförs inga aborter i den bemärkelsen vi diskuterar aborter i denna tråden undandtaget OM barnet är livsodugligt d.v.s. aldrig någonsin kommer att kunna leva utanför livmodern.
    I övrigt så avslutas graviditeten endast om den utgör en fara för kvinnans liv och hälsa och är barnet livsdugligt så försöker man rädda både mor och barn.

Down´s syndrom är inte ett skäl som medger abort efter vecka 22 och inte heller ålder eller dålig ekonomi.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!