lennartsdotter skrev 2010-08-29 21:59:06 följande:
Jag tror inte heller att kvinnor i Sverige skulle vara särskilt benägna att springa iväg till någon som sticker upp en galge i underlivet. Däremot tror jag absolut att det är möjligt att en del kvinnor istället över internet skulle försöka få tag i de läkemedel (eller andra) som i sjukvården används för att abortera foster. Ett misslyckat resultat efter en sådan grej skulle inte se lika makaber ut som en galge upp i muttan, men det skulle definitivt kunna vara lika ödesdigert. Det finns säkert de kvinnor som skulle ta sitt liv eller iaf försöka också.
En kvinna med pengar skulle antagligen åka utomlands och få sin abort utförd på ett säkert sätt. Så har vi skapat oss ett hälsoproblem för svagare bemedlade kvinnor.
Ja det är möjligt. Och så är det ju tyvärr, att bättre bemedlade alltid kommer att ha fler möjligheter än den genomsnittlige. De kan ju redan idag, exempelvis åka till indien och skaffa en njure om problem uppstår.
Men även så, så anser jag att det hälsoproblem som kan uppstå i de läget är visserligen tragiskt och hemskt, men ändå av mindre vikt än att ett barn ska slippa avlivas i magen om barnet inte kommer att födas in i stort fysiskt lidande och tidig död.
Nu när det gått några sidor i tråden känner jag att jag återigen vill påpeka att jag inte är abortmotståndare, frireligiös eller nåt annat åt det hållet. Jag har bara svårt att förlika mig med sena aborter som tangerar gränserna för när ett barn räknas som livsdugligt alltså.