• Isola09

Sänk abortgränsen!

Jag tycker gränsen för fri abort ska sänkas från vecka 18 till vecka 12.
    Sverige är det enda land inom EU som har fri abort fram till vecka 18!

• Svar på tråden Sänk abortgränsen!
  • Pigeon
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 22:28:45 följande:
    Vore det så enkelt som att det hela vore svart eller vitt så hade din tes kunnat vara valid men så är inte fallet och därför anser de flesta att man någonstans under graviditetens gång måste ta hänsyn även till fostret. Det är inget konstigt med det och den gränsen lägger jag och även abortlagstiftningen vid den tidpunkt då fostret blir livsdugligt. Eller egentligen innan det i och med att aborter efter vecka 17+6 kräver tillstånd och synnerliga skäl för att få utföras.
    Är det då inte naturligt att i och med läkarnas ökade skicklighet att rädda för tidigt födda, och i och med forskningens framsteg på det området, denna gräns också successivt sänks?

När man satte gränsen till v 18 var det ju få barn som överlevde om de föddes förtidigt ens i v 30-32... Nu ser det helt annorlunda ut.

Fast egentligen är den här debatten onödig, jag tror gränserna kommer sänkas. Det diskuteras redan bland läkare och på sjukhus och det är nog bara en tidsfråga innan det blir så. Det är ju en helt logisk följd av sjukvårdens framsteg.
  • Pigeon
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 22:32:39 följande:
    Nej nu har du fel.
    Efter vecka 22 utförs inga aborter i den bemärkelsen vi diskuterar aborter i denna tråden undandtaget OM barnet är livsodugligt d.v.s. aldrig någonsin kommer att kunna leva utanför livmodern.
    I övrigt så avslutas graviditeten endast om den utgör en fara för kvinnans liv och hälsa och är barnet livsdugligt så försöker man rädda både mor och barn.

Down´s syndrom är inte ett skäl som medger abort efter vecka 22 och inte heller ålder eller dålig ekonomi.
    Är du säker? Jag minns detta från en annan aborttråd för några månader sedan då en läkare kom med lite information och då det framkom att man kunde avsluta graviditeten senare än v 22 om man hade särskilda skäl. Och att de tydligen ine var så strikta som man kunde tro med dessa särskilda skäl.

Men jag kan mycket väl minnas fel.
  • VirrigaVerna
    Pigeon skrev 2010-08-29 22:32:50 följande:
    Är det då inte naturligt att i och med läkarnas ökade skicklighet att rädda för tidigt födda, och i och med forskningens framsteg på det området, denna gräns också successivt sänks?

När man satte gränsen till v 18 var det ju få barn som överlevde om de föddes förtidigt ens i v 30-32... Nu ser det helt annorlunda ut.

Fast egentligen är den här debatten onödig, jag tror gränserna kommer sänkas. Det diskuteras redan bland läkare och på sjukhus och det är nog bara en tidsfråga innan det blir så. Det är ju en helt logisk följd av sjukvårdens framsteg.
    Det är ju just det som händer och tyvärr så missar folk den väldigt viktiga detaljen. Abortlagstiftningen är inte statisk utan det innebär att den ändras i takt med att våra kunskaper och våra möjligheter att rädda prematura barn ökar.
    Förr var det t.ex tillåtet med abort t.om vecka 24 men i och med att vi idag räddar barn födda i vecka 24 är praksis att inga aborter får göras efter vecka 21+6.
    Den viktiga klausulen att INGA livsdugliga foster får aborteras gör i praktiken att abortlagstiftningen kommer att ändras om det visar sig att vi om x antal år har möjlighet att på rutin rädda barn födda i låt oss säga vecka 20.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    Pigeon skrev 2010-08-29 22:34:45 följande:
    Är du säker? Jag minns detta från en annan aborttråd för några månader sedan då en läkare kom med lite information och då det framkom att man kunde avsluta graviditeten senare än v 22 om man hade särskilda skäl. Och att de tydligen ine var så strikta som man kunde tro med dessa särskilda skäl.

Ja jag är helt säker!

I abortlagstiftningen så står det klart och tydligt uttalat att inga livsdugliga foster får aborteras och därför är den övre gränsen satt vid vecka 21+6 enda undantaget är om barnet är livsodugligt d.v.s. t.ex saknar viktiga inre organ som gör att det kommer att dö endera under graviditeten eller i nära anslutning till födseln.
    Man är väldigt strikt på den punkten!
  • Pigeon
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 22:35:39 följande:
    Det är ju just det som händer och tyvärr så missar folk den väldigt viktiga detaljen. Abortlagstiftningen är inte statisk utan det innebär att den ändras i takt med att våra kunskaper och våra möjligheter att rädda prematura barn ökar.
    Förr var det t.ex tillåtet med abort t.om vecka 24 men i och med att vi idag räddar barn födda i vecka 24 är praksis att inga aborter får göras efter vecka 21+6.
    Den viktiga klausulen att INGA livsdugliga foster får aborteras gör i praktiken att abortlagstiftningen kommer att ändras om det visar sig att vi om x antal år har möjlighet att på rutin rädda barn födda i låt oss säga vecka 20.
    Men i så fall är det ju jättebra. Om man nu alltid följer praxis?

Eller ja, jättebra... egentligen hoppas jag ju på att man ska hitta på nån smart lösning så att man inte behövde aortera foster öht... typ en konstgjord livmoder eller nåt. Kanske kommer i framtiden.
  • Queenie70
    Pigeon skrev 2010-08-29 22:25:35 följande:
    Efter vecka 22 utförs inte aborter, nej, utan då avslutas istället graviditeten. Vilket i allmänhet innebär samma sak, att barnet dör. Detta kan man få tillstånd för om man t.ex tycker att man är för ung och har dålig ekonomi, eller om barnet har Downs syndrom.
    Kan du berätta mer om det? Skillnaden mellan sen abort och att avsluta graviditeten?
  • Pigeon
    VirrigaVerna skrev 2010-08-29 22:37:18 följande:
    Ja jag är helt säker!

I abortlagstiftningen så står det klart och tydligt uttalat att inga livsdugliga foster får aborteras och därför är den övre gränsen satt vid vecka 21+6 enda undantaget är om barnet är livsodugligt d.v.s. t.ex saknar viktiga inre organ som gör att det kommer att dö endera under graviditeten eller i nära anslutning till födseln.
    Man är väldigt strikt på den punkten!
    Vad bra!
  • VirrigaVerna
    Pigeon skrev 2010-08-29 22:37:40 följande:
    Men i så fall är det ju jättebra. Om man nu alltid följer praxis?

Eller ja, jättebra... egentligen hoppas jag ju på att man ska hitta på nån smart lösning så att man inte behövde aortera foster öht... typ en konstgjord livmoder eller nåt. Kanske kommer i framtiden.
    Självklart måste man följa lagen!
    Annars handlar det ju om en illegal abort och illegala aborter är straffbara.
  • Mummyfied
    pyjamastrollet skrev 2010-08-29 22:11:11 följande:
    En liten rättelse bara... Fostret är ca 13-14 cm i v.18

Abortlagen är för övrigt bra som den är. Få väntar till efter vecka 12 och de som gör det har säkerligen goda skäl till det. Varför skulle det vara dåligt med genomtänkta beslut om abort? 
    Det beror väl på om man mäter från huvud till rumpan eller huvud till fötterna? På RUL mäter de bara till rumpan medan de ofta skriver ut hela längden i gravidböcker.
  • Queenie70
    Pigeon skrev 2010-08-29 22:34:45 följande:

Alltså den uppfattningen har jag också fått på senare tid. Att dessa speciella skäl inte är så hårt längre. Men jag kan vara helt fel ute.
Svar på tråden Sänk abortgränsen!