• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • Sinni

Tack alla =)

Och lycka till på era rul. Det dröjer lite för min del, jag är bara i vecka 14 än. Tiden går faktiskt ganska långsamt när man är gravid har jag märkt. Eller är det bara för att man väntat på provsvar som det känns så. I allafall - lycka till och ha en skön sommar!

• Veronica76

Turkos77 - va skoj med en surprise i form av en pojke. Som här för gubben som var inställd på en pojk till.

• natta78

Hej! Har gjort kub för några veckor sen, nackspalten va på 1, 8 och blodprovsvaren 1:155. Är det hög risk att barnet ör sjukt eller? Blir 35 innan barnet kmr

• Leya
    natta78 skrev 2013-08-03 20:16:41 följande:
    Hej! Har gjort kub för några veckor sen, nackspalten va på 1, 8 och blodprovsvaren 1:155. Är det hög risk att barnet ör sjukt eller? Blir 35 innan barnet kmr
    Risken att du får ett barn med något kromosomavvikelse är 1 på 155, dvs 1 mamma av 155 med samma resultat som du får ett barn med någon kromosomavvikelse...
    Räknas som högrisk men egentligen är ju risken rent procentuellt ganska låg :)

När man räknar ut den siffran så läggs alla blodprover samt även måttet på nackspalten ihop i nån slags ekvation... så slutsiffran "innehåller allt".

Det viktigaste är ju att du känner dig lugn med resultatet eller gör ett fvp/mkp...bara du mår bra i graviditeten och gör det som är bäst för dig :)

Jag själv fick resultatet 1:3 förra hösten....
  • natta78

Tack för ditt svar! Nej jag vill inte göra fvp...jag vet, jag är trööööög fattar 0, men fick du sämre resultat än jag? Va ditt barn friskt ändå?

• Leya
    natta78 skrev 2013-08-03 21:25:52 följande:
    Tack för ditt svar! Nej jag vill inte göra fvp...jag vet, jag är trööööög fattar 0, men fick du sämre resultat än jag? Va ditt barn friskt ändå?
    Det bästa resultatet man kan få är 1:20000 (iaf i mitt län), vilket betyder att risken är 1 av 20.000.
    Det sämsta resultatet man kan få är 1:2, vilket betyder att 1 av 2 mammor med samma resultat föder ett barn med en kromosomavvikelse.

Jag fick alltså det näst sämsta resultatet.

Jag gjorde fostervattenprov sen och fick beskedet att min lilla hade downs syndrom. Jag valde att behålla men fick ett sent ma....i början av vecka 20 på rul:en så upptäcktes att hjärtat inte längre slog.

Men som sagt....mitt resultat var såååååååååå mkt sämre än ditt :) Så länge du är lugn med ditt beslut så är det ju rätt och kommer att bli bra!
  • natta78

Ååh beklagar :( jag tänker behålla oavsett, men hoppas självklart att barnet är friskt.Har 7 barn och den här blir mitt 8nde snulle inte ha ork elr tid med ett sjukt barn :/ tack igen för ditt svar! Har fattat nu :)

• Leya
    natta78 skrev 2013-08-03 21:52:33 följande:
    Ååh beklagar :( jag tänker behålla oavsett, men hoppas självklart att barnet är friskt.Har 7 barn och den här blir mitt 8nde snulle inte ha ork elr tid med ett sjukt barn :/ tack igen för ditt svar! Har fattat nu :)
    Fast nu blir jag orolig som fan!!

Du skriver att du varken har tid eller ork med ett sjukt barn, men samtidigt att du skulle behålla oavsett....hur kommer det gå OM barnet har downs syndrom då?
  • Kattflickan

Håller helt med! Natta: Du borde kanske fundera en gång till över vad du gör om barnet har en kromosomavvikelse.

• natta78

Som sagt så tänker jag behålla..är barnet sjukt ja då är det den dagens bekymmer

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!