• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • natta78

Visst skulle det bli jobbigt på alla sätt med ett sjukt barn...hoppas bara på att det blir ett friskt barn

• idab84

Man kan igentligen bara hoppas o hålla tummarna!!
    När får du ditt svar natta78?
    Lycka till!!!

• mirala

Jag väntar oroligt på mitt moderkaksprov och svaret på det. Ska göra det på tisdag. Kan inte tänka på annat sen vi gjorde kub igår och pga dåliga blodprover fick risk 1:38 på DS. Nackspalten var bara 1,6 mm, men blodproverna var såpass dåliga. Jag är rädd!

• Sinni

Mirala: Jag förstår att du är rädd. Det var jag också. Både första gången, då jag väntade på fvp. Och nu andra gången, då jag väntade på mkp. När jag väntade på fvp drömde jag mardrömmar om provtagningen i 3 veckor. Det gick dock jättebra med själv provet. Nu, andra gången, var jag mest rädd för svaret. När vi fick ett positivt svar bröt jag ihop på golvet och grät av lättnad. Jag förstår så väl att du är rädd. Skönt att det är på tisdag, bara några dagar kvar. Försök allt du kan att tänka positivt - nackspalten är ju bra. Du har fler chanser till ett friskt barn än till ett sjukt barn. Har ni funderat på vad ni vill göra efter provsvaret - om det skulle gå åt skogen? Fundera lite på det. Men tänk mest positivt om du kan. Jag håller alla tummar för dig!

• mteriksson
    mirala skrev 2013-08-09 14:27:18 följande:
    Jag väntar oroligt på mitt moderkaksprov och svaret på det. Ska göra det på tisdag. Kan inte tänka på annat sen vi gjorde kub igår och pga dåliga blodprover fick risk 1:38 på DS. Nackspalten var bara 1,6 mm, men blodproverna var såpass dåliga. Jag är rädd!
    jag har lärt mig att om ultraljudet är bra, då är det bra. Blodprovet är inte alls att lita på.
  • Sinni

mteriksson: Så var det inte för min del. Ultraljudet var utan anmärkningar, blodprovet kasst. Pojken var dessvärre sjuk. Kub är knepigt tycker jag oavsett - eftersom man bara får en "gissning" baserad på olika saker. Jag hoppade över kub helt denna gången och gick direkt på mkp.

• idab84

Ja hade 1:40 o va blodprovet som va dåligt,,, min bebis är frisk,,,

Lycka till!!!!!!!

• mteriksson
    Sinni skrev 2013-08-09 14:50:10 följande:
    mteriksson: Så var det inte för min del. Ultraljudet var utan anmärkningar, blodprovet kasst. Pojken var dessvärre sjuk. Kub är knepigt tycker jag oavsett - eftersom man bara får en "gissning" baserad på olika saker. Jag hoppade över kub helt denna gången och gick direkt på mkp.
    ojdå. Det var första gången jag har hört det...vad jobbigt. beklagar
  • Sinni

mteriksson; Tack. Ja så kan det bli. Jag lusläste nätet i väntan på provtagning. Hittade info om blodproven på någon läkaresite från USA tror jag. Där kunde vi läsa oss fram till vad som var normalt i PAPP-A tex, som var mitt dåliga värde. Konklusionen blev, som sedan läkaren bekräftade, att ett dåligt PAPP-A värde behöver _inte_ betyda att barnet är sjukt, men det KAN vara en indikation. Läkaren sa till oss att barnet kan mkt väl vara friskt och normalt. Men att man då på vissa ställen i landet gör ett tillväxtultraljud senare i graviditeten pga att ett dåligt PAPP-A som kan betyda att moderkakan fungerar lite sämre och att barnet kanske inte växer optimalt. Eller att man kunde ha lättare för havandeskapsförgiftning. Men det var ingen självklarhet åt något håll. Bara att det KAN betyda si och så..... En svår djungel det där =)

• mirala

Sinni, tack för ditt svar. Försöker att tänka att chansen är större att barnet är frisk. Hur stor sannolikhet fick du på kub då din pojke var sjuk?

Sinni skrev 2013-08-09 14:50:10 följande:

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!