• Anonym (ARG)

Så jävla arg på min chef!!!

Min son har öroninflammation så jag har vabbat från i fredags, idag är det onsdag.
    Igår kväll, tisdag, ringde min chef till mig, inget konstigt med det. Han frågade om min man kan vara hemma idag ist för mig. Jag svarar honom att vi har valt att jag ska vara hemma eftersom jag har ganska dålig lön och min man tjänar 8000 kr mer/månad(innan skatt) än vad jag gör, så vi förlorar minst pengar när jag är hemma.

I det läget tycker jag det hade varit helt ok om min chef på ett vänligt sätt hade frågat mig om vi kunde tänka oss att ändra på det idag, eller liknande fråga. 
    Istället sätter han igång världens diskussion med mig där jag får försvara och förklara mitt och min mans beslut att jag ska vara hemma när sonen är sjuk.
    Han ifrågasätter hur vi kan låta ekonomin styra såna här frågor, om jag alltid kommer att vara den som är hemma, han talar om för mig att man inte kan leva efter hur ekonomin ser ut osv...jag var så upprörd att jag inte ens kommer ihåg allt han sa.
    Han avslutade även samtalet med att avbryta mig mitt i en mening men orden - Okej då vet jag, vi hörs, klick!!!

WHAT????!!!

Ska jag verkligen behöva sitta och försvara vårt gemensamma beslut att jag ska ta huvudansvaret när pojken är sjuk? Ska en chef bete sig så?
    Nu sitter jag här med en sjuk pojk och har superdåligt samvete inför jobbet. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med inlägget, är bara så upprörd. Är det vanligt atT arbetsgivare blir sådär när man har sjuka barn? Nån som har liknande erfarenheter? 

• Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!
  • Lavish
    Rompe skrev 2010-09-16 08:02:10 följande:
    Jag blir uppriktigt förvånad hur vissa resonerar i tråden. Varför ska TS ha sån förståelse för chefen?? Ts arbetsigivare för väl höja hennes lön då så hon tjänar lika som maken. Då spelar det säkert ingen roll för Ts vem som är hemma och tar VAB:en. Om lönen skiljer så mycket som 8000:-, så kanske familje budgeten inte går ihop om maken är hemma och tar VAB?!?

Det är helt upp till föräldrarna vem som är hemma om barnet är sjukt. Inget arbetsigivaren bestämmer. Sen får chefen absolut inte vara otrevlig när hon/han ringer.

Snacket om att TS borde bli sparkad för att hon är hemma och inte delar VAB med maken. Är ju så larvigt att man inte tror det är sant. Man får inte sparka någon på de grunderna. Trams!

TS stå på dig. Om jag vore du skulle jag ringa facket och prata med dom. Då kommer nog din chef sluta med att ringa dig och vara otrevlig vid VAB.

Lycka till!
    Men allvarligt, tror du verkligen att det är upp till chefen att höja TS lön bara lite sådär appropå med 8000 kr.

Chefen har väl förmodlingen andra hänsyn att ta som innebär att löneläget ligger där det ligger. Sen om jag vore chef hade jag nog haft väldigt svårt att ta argumentet att jag ska höja en anställds lön för annars hotar denne med att ta all VAB och aldrig komma till jobbet. Hade inte fallit i god jord.
  • Anonym (¤¤¤)
    Anonym (ingen rätt) skrev 2010-09-16 09:02:24 följande:
    Tycker du verkligen att det är OK att mobba ut en vabbande mamma??
    var skrev jag att vi mobbade ut henne? Jag skrev att sympatierna för henne var minimala, man var inte direkt sugen på att ställa upp för henne när hon ville byta tider och så vidare. Hon var verkligen tydlig med all ALDRIG ställa upp för oss, det fanns inte en chans att hon kunde byta tider med oss till exempel, och då var det så när hon kom och ville byta bort en stänging hon hade på schemat att ingen ville byta med henne. Det var inte så att vi mobbade ut henne
  • Anonym

I Sverige har vi ett system som låter varje familj ta sitt eget beslut om vem som ska vara hemma när barnen är sjuka. Det är lagstadgat och ingen kan göra nåt åt det. Hör ofta om chefer/arbetskamrater som försöker få den som brukar vabba att låta den andra parten vara hemma istället, men jag tycker man ska stå på sig. Oavsett om det handlar om ekonomi eller något annat så har man som förälder rätt att bestämma ihop med sin partner vem som ska vara hemma. Låt ingen annan lägga sig i era beslut!

• Anonym (¤¤¤)

och det är klart att det blir dålig stämning på en arbetsplats när man varje vecka får jobba extra, missar sina raster och får ökad arbetsbörda, särskilt som man vet att mamman i fråga inte lyfter ett finger för att underlätta för oss i sådana situationer

• Anonym (chef)
    Anonym (ingen rätt) skrev 2010-09-16 08:54:17 följande:
    Din chef har INGEN RÄTT att bestämma vem som ska vabba i din familj. Det är rena rama mobbingfasonerna! Kontakta facket och beskriv vad som har hänt så hjälper de dig bäst.

Alla ni som tycker att hon ska anpassa sig efter chefens minsta vink... tror ni att vi lever på 1700-talet???
    Mm det undrar jag med! Man ska absolut ha respekt för sin chef, men någon måtta får det vara hur denne får behandla dej! Chefen ska oxå visa respekt för sina anställda, vilket jag absolut inte tycker att den här chefen gjort i detta fall!!

Och att hennes lön ska höjas med 8000, det lär ju kosta företaget mer än att ha en mamma hemma som vabbar de sjukdagar som blir i tre månader...
  • Anonym

Fy vad tråkig attityd många av er har. Att man skulle vara en sämre anställd för att man har barn? För att man sätter sitt barn (som man har ansvar för... bra mycket större ansvar för än sitt arbete) före allt? För att man väljer ett par tusenlappar mer i matkassan, framför att vara "rättvis" mot sina kollegor som inte har småbarn? Dessa kollegor kanske redan har haft sin småbarnsperiod, eller kommer kanske att ha i framtiden?

Jag har också varit "barnlös" och plikttrogen som en del av er skriver. Men nu har vi småbarn och ja, jag tar VAB dagarna. Min man tjänar dubbelt så mycket som jag och har ett större ansvar på sitt arbetsområde och det är svårare att hitta en vikarie för honom. Fördelen för oss är kanske att vi arbetar på samma arbetsplats och chefen själv sagt att han helst ser att jag är hemma med sjuka barn. (Snacka om att känna sig värdelös, haha!)

Nä, mina barn kommer inte alltid vara små och en dag kommer jag att bli en plikttrogen, duktig, rättvis anställd och kollega igen Skrattande Och då ska jag minnas den här tiden och INTE irritera mig på alla dessa småbarnsföräldrar som väljer familjen framför arbetet.

Som det ser ut nu tänker jag jobba hårt och göra det bästa jag kan... men jag kommer fortfarande vara hemma med mina sjuka barn.

Ts: Tråkig chef du har, jag hade också blivit skogstokig om min chef ringde hem till mig och var så otrevlig. Det känns ju inte som att man blir mer sugen på att offra sig för jobbet.

Måste bara tillägga: Minns när jag var liten att det var en "tant" som kom ifrån dagis och såg efter sjuka barn i hemmet. Fast det kanske bara var hos ensamstående föräldrar? Något sådant skulle man väl kunna ha igen, fler arbetstillfällen och så slipper föräldrar VAB:a och kollegor bli sura Glad

• Anonym (ARG)
    Orkar inte svara på alla enskilda inlägg så en gång för alla, snälla kan ni inte läsa hela tråden så slipper jag upprepa samma sak gång på gång?

Till dig som skrev att jag "kommer" vara borta mycket, har inget problem med att förstå det ordet, men om du läser innantill så står det minst på 1 ställe i tråden att vi i framtiden kommer att dela på vabben så gott det går. Det är endast nu, dessa 3-4 månader innan nya bebisen kommer, som jag kommer ta det största ansvaret.  Hur mycket vab blir det liksom? Kan inte hinna bli särskilt mycket. Vart har jag skrivit att jag kommer att vara borta mycket?

Till dig som skrev att du skulle ge mig sparken om du var min chef - tur att du inte är det då, vilken usel chef du hade varit. Det är dessutom olagligt att sparka någon för det. Jag har som sagt bara vabbat denna enda gången hittills. Dessförinnan har jag inte gjort nåt annat än ställt upp till 150 %. På vilket sätt kan ni också se i tidigare inlägg, och det är bara 2 av alla exempel jag skulle kunna dra.

Och till er som undrar om jag inte förstår min chef - jo det gör jag.Jag förstår att det är mycket att göra ibland och att dom inte har och aldrig har haft en backup. Men för en gångs skull så tycker jag inte att jag ska behöva ta ansvaret för det. Han är chef och får lösa det denna gången, en gång utav 200!!
  • DorisD
    Anonym (ARG) skrev 2010-09-15 08:33:44 följande:
    Min son har öroninflammation så jag har vabbat från i fredags, idag är det onsdag.
    Igår kväll, tisdag, ringde min chef till mig, inget konstigt med det. Han frågade om min man kan vara hemma idag ist för mig. Jag svarar honom att vi har valt att jag ska vara hemma eftersom jag har ganska dålig lön och min man tjänar 8000 kr mer/månad(innan skatt) än vad jag gör, så vi förlorar minst pengar när jag är hemma.

I det läget tycker jag det hade varit helt ok om min chef på ett vänligt sätt hade frågat mig om vi kunde tänka oss att ändra på det idag, eller liknande fråga. 
    Istället sätter han igång världens diskussion med mig där jag får försvara och förklara mitt och min mans beslut att jag ska vara hemma när sonen är sjuk.
    Han ifrågasätter hur vi kan låta ekonomin styra såna här frågor, om jag alltid kommer att vara den som är hemma, han talar om för mig att man inte kan leva efter hur ekonomin ser ut osv...jag var så upprörd att jag inte ens kommer ihåg allt han sa.
    Han avslutade även samtalet med att avbryta mig mitt i en mening men orden - Okej då vet jag, vi hörs, klick!!!

WHAT????!!!

Ska jag verkligen behöva sitta och försvara vårt gemensamma beslut att jag ska ta huvudansvaret när pojken är sjuk? Ska en chef bete sig så?
    Nu sitter jag här med en sjuk pojk och har superdåligt samvete inför jobbet. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med inlägget, är bara så upprörd. Är det vanligt atT arbetsgivare blir sådär när man har sjuka barn? Nån som har liknande erfarenheter? 
    HELT oacceptabelt! Jag skulle tagit detta omgående med din chefs chef. Jag skulle blivit skogstokig! Och jag är själv chef, sådär får man absolut inte betee sig. Det där är inget annat än ren och skär inkompetens! USELT ledarskap!
  • lille Birger

Det är inte lätt att vara chef.

• DorisD
    heter skrev 2010-09-15 20:42:33 följande:
    Jag är arbetsgivare och hade seriöst funderat på hur jag kunde sparka dig fortast möjligt efter ett sånt svar.
    Du är arbetsgivare och så främmande för verkligheten. Man blir ju mörkrädd...
Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!