• Anonym (ARG)

Så jävla arg på min chef!!!

Min son har öroninflammation så jag har vabbat från i fredags, idag är det onsdag.
    Igår kväll, tisdag, ringde min chef till mig, inget konstigt med det. Han frågade om min man kan vara hemma idag ist för mig. Jag svarar honom att vi har valt att jag ska vara hemma eftersom jag har ganska dålig lön och min man tjänar 8000 kr mer/månad(innan skatt) än vad jag gör, så vi förlorar minst pengar när jag är hemma.

I det läget tycker jag det hade varit helt ok om min chef på ett vänligt sätt hade frågat mig om vi kunde tänka oss att ändra på det idag, eller liknande fråga. 
    Istället sätter han igång världens diskussion med mig där jag får försvara och förklara mitt och min mans beslut att jag ska vara hemma när sonen är sjuk.
    Han ifrågasätter hur vi kan låta ekonomin styra såna här frågor, om jag alltid kommer att vara den som är hemma, han talar om för mig att man inte kan leva efter hur ekonomin ser ut osv...jag var så upprörd att jag inte ens kommer ihåg allt han sa.
    Han avslutade även samtalet med att avbryta mig mitt i en mening men orden - Okej då vet jag, vi hörs, klick!!!

WHAT????!!!

Ska jag verkligen behöva sitta och försvara vårt gemensamma beslut att jag ska ta huvudansvaret när pojken är sjuk? Ska en chef bete sig så?
    Nu sitter jag här med en sjuk pojk och har superdåligt samvete inför jobbet. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med inlägget, är bara så upprörd. Är det vanligt atT arbetsgivare blir sådär när man har sjuka barn? Nån som har liknande erfarenheter? 

• Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!
  • Mamma till Philip Nova Elliot

Dålig stil av din chef, verkligen. I många fall måste man ju se till det ekonomiska. (Vi tar vab varanna gång. Men så tjänar min man bara 2000 mer per mån än mig.)

★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • skogsgrodan

Säg upp dig!!
    Det finns andra jobb!!

• Anonym
    skogsgrodan skrev 2010-09-16 12:59:35 följande:
    Säg upp dig!!
    Det finns andra jobb!!
    Oj, var lever du när det finns så mycket jobb? Tell me, så jag kan flytta dit!
  • Kinya
    Anonym (Chef) skrev 2010-09-16 12:25:35 följande:

Jag är verkligen inte förvånad över att chefens tålamod tröt, mer förvånad över att folk tycker att chefer alltid ska svälja allt och låta anställda hålla på som de vill trots att många anställda endast vill ha lönen och förmånerna ett arbete ger men själva jobbet får kollegorna gärna samsas om.

Visst, TS, det var 4 dagar VAB för ditt barn. Men, allvarligt talat, tror du att det var just det som triggade din chef, d.v.s. just de här 4 dagarna? Eller var det snarare det faktum att det inte är länge sedan du kommit tillbaka från mammaledigheten, är nu borta igen, pga VAB den här gången, plus så kommer du att ta alla VAB dagar som du upplyst om? Och som om inte allt detta räckte för en ansenlig mängd frånvaro så ska du dessutom ha barn i januari igen? Med nya möjligheter till olika sjukskrivningar under graviditet, ny mammaledighet, VAB för 2 barn, etc, etc?

Du vet väl om att folk får skaffa barn? Hur många de vill och hur tätt inpå de vill utan att arbetslivet får diskriminera dom? Folk får dessutom vabba när deras barn är sjuka. Typiskt chefer att anse att man ska sätta jobbet först. För mig kommer min familj och min fritid först. Jag lever inte för att jobba utan jag jobbar för att leva.
  • Anonym

Som chef hade jag varit less om en anställd ALLTID tog vabben och det hände relavtivt ofta. Visst att man går efter lön men samtidigt är det inte rätt att jobbet ska bli lidande för en person om det faktiskt finns två personer som kan dela på vabben - då märks det ju inte alls lika tydligt på bådas arbetsplatser.
    Man ska vara glad att man har ett jobb och vårda det. Tycker jag.

• Limael

Tycker din chef betedde sig omoget och inte alls hade någon respekt för dig, förstår att ni gör som ni gör.. pengar är viktgare än vad man tror, men det fattar väl inte din chef eftersom idioten tjänar mycket mer än dig..

• Kya
    Anonym skrev 2010-09-16 14:03:50 följande:
    Som chef hade jag varit less om en anställd ALLTID tog vabben och det hände relavtivt ofta. Visst att man går efter lön men samtidigt är det inte rätt att jobbet ska bli lidande för en person om det faktiskt finns två personer som kan dela på vabben - då märks det ju inte alls lika tydligt på bådas arbetsplatser.
    Man ska vara glad att man har ett jobb och vårda det. Tycker jag.
    men uppenbarligen kan de ju inte dela på vabben eftersom ekonomin blir alltför lidande.
    och vadå vårda sitt jobb? ett jobb är ett medel att skaffa pengar, inte något man ska spendera pengar på. (vilket de uppenbarligen gör om ts karl skulle vabba)
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Anonym (mor och anställd)
    Omorfia skrev 2010-09-15 19:48:02 följande:
    Som chef skulle jag också bli irriterad på TS oavsett hur valid hennes ursäker är, men att skälla ut henne i telefonen är grov oproffsigt och respektlöst. När det dessutom är första gången hon vabbar så finns det liksom inget att gnälla på. Sen ska hon även gå på föräldraledighet om drygt 3 månader och det är inte ens säkert att ungen är sjuk något mer till dess.

Höna av fjäder från chefens sida tycker jag.
    Jag håller med. Spelreglerna är som de är. Det är surt för arbetstagaren ibland och för arbetsgivaren ibland. Som chef kan man fråga lite fint om det verkligen krisar om det inte går att lösa på något annat sätt men får man ett nej där är det bara att acceptera. Jag tror inte att någon kan säga att ett jobb är viktigare än ett barn och med ett barn till på väg är det -defenetivt- inte det. Det ska inte vara det heller.

Men, oproffsigt av chefen. Du kommer nog aldrig få en bättre inställning från din chef så jag säger som så många andra, skaffa ett nytt jobb. Jag blev headhuntad när jag var gravid så det finns möjligheter och man behöver inte ta sådan skit.

Ett stalltips är att alltid när det hettar till och du inte riktigt vet vad du ska säga, försök hitta ett sätt att återkomma. "Jag hör att du verkligen vill diskutera det här men jag måste... (ta tempen, byta blöja, ta hand om..). Jag ringer upp dig om ett tag så kan vi diskutera detta när jag inte är stressad." Du kommer att framstå kanon och chefen kommer att få en stund att fundera på vad de vill ha sagt egentligen och kanske inte låta stridens hetta ta över.
  • Ellianda

Alla ni som är chefer här i tråden och som irriterar er på att anställda vabbar – funderar ni aldrig på att (givetvis när den anställde är tillbaks på jobbet) ta en diskussion om hur den anställde ska kunna jobba trots att det ibland blir mycket vab. 

Skulle man dela mer med partnern om man fick högre lön (dvs så att lönebortfallet blev mindre)? Kan man fixa några hjälpmedel (bärbar dator, uppkoppling) så att den anställde kan jobba hemifrån, antingen under dagen eller under kvällen? Kan man deala med att betala t ex städhjälp så att den anställde får några timmar över en annan kväll i veckan för att göra arbetsuppgifterna? 

Om man har många småbarnsföräldrar som ofta vabbar inom ett område kanske man får satsa på ökade personalresurser/mer regelbunda vikarier! Arbetsklimatet och stressen blir ju inte bättre för någon om man blir arg på den som är hemma med sjukt barn. De som måste jobba och stressa extra för att någon är hemma är inte glada, och den vabbande föräldern är oftast inte heller särskild glad – sjuk unge hemma, som man ibland kanske är väldigt orolig för, nattvak och läkarbesök, och så en arbetsplats där stressanda arbetsuppgifter väntar så fort man kommer tillbaka, och irriterande arbetskamrater. Chefen har absolut ett ansvar för allas arbetsmiljö, och för att se till att _allas_ arbetsuppgifter blir hanterbara. Hade jag en chef som surade för att jag vabbade skulle jag försöka söka mig bort från den arbetsplatsen. Jag vill inte att mitt barn ska bli lidande för att jag inte vågar vara borta från jobbet!

• stormfågel

Vilket jobbigt samtal det blev och hur ärlig du än var, och hur mkt du än har ställt upp för företaget så var det nog tyvärr du som blev förloraren.... Även om du har "rätten på din sida"

Jag tycker att du ska visa att du är en "sansad och rakryggad" medarbetare och be chefen om ett samtal direkt när du kommer tillbaka. Där kan du ta upp alla gånger du ställt upp extra för företaget, att du varit lojal i många år och att det är första gången du vabbar.  Be om ursäkt för att du brusade upp men förklara sakligt dina argument. Var snabb så att du hinner fråga efter ett samtal före chefen!

Då anser jag att du är "vinnaren" och chefen får känna att det var han som var pinsam och överreagerade (om det nu behövs en vinnare )

Lycka till!

Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!