• Anonym (ARG)

Så jävla arg på min chef!!!

Min son har öroninflammation så jag har vabbat från i fredags, idag är det onsdag.
    Igår kväll, tisdag, ringde min chef till mig, inget konstigt med det. Han frågade om min man kan vara hemma idag ist för mig. Jag svarar honom att vi har valt att jag ska vara hemma eftersom jag har ganska dålig lön och min man tjänar 8000 kr mer/månad(innan skatt) än vad jag gör, så vi förlorar minst pengar när jag är hemma.

I det läget tycker jag det hade varit helt ok om min chef på ett vänligt sätt hade frågat mig om vi kunde tänka oss att ändra på det idag, eller liknande fråga. 
    Istället sätter han igång världens diskussion med mig där jag får försvara och förklara mitt och min mans beslut att jag ska vara hemma när sonen är sjuk.
    Han ifrågasätter hur vi kan låta ekonomin styra såna här frågor, om jag alltid kommer att vara den som är hemma, han talar om för mig att man inte kan leva efter hur ekonomin ser ut osv...jag var så upprörd att jag inte ens kommer ihåg allt han sa.
    Han avslutade även samtalet med att avbryta mig mitt i en mening men orden - Okej då vet jag, vi hörs, klick!!!

WHAT????!!!

Ska jag verkligen behöva sitta och försvara vårt gemensamma beslut att jag ska ta huvudansvaret när pojken är sjuk? Ska en chef bete sig så?
    Nu sitter jag här med en sjuk pojk och har superdåligt samvete inför jobbet. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med inlägget, är bara så upprörd. Är det vanligt atT arbetsgivare blir sådär när man har sjuka barn? Nån som har liknande erfarenheter? 

• Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!
  • DorisD
    Lavish skrev 2010-09-16 09:06:46 följande:
    Men allvarligt, tror du verkligen att det är upp till chefen att höja TS lön bara lite sådär appropå med 8000 kr.

Chefen har väl förmodlingen andra hänsyn att ta som innebär att löneläget ligger där det ligger. Sen om jag vore chef hade jag nog haft väldigt svårt att ta argumentet att jag ska höja en anställds lön för annars hotar denne med att ta all VAB och aldrig komma till jobbet. Hade inte fallit i god jord.
    Som chef får du höra bra mycket mer korkade motiveringar än så: "min kompis som jobbar nån annanstans har mer i lön", "men snittlönen enligt Unionen är högre", "men jag är ju aldrig sjuk", osv. Du skulle bli förvånad över alla knasiga argument som kommer på lönesamtal som sällan har med individens prestation att göra. Min favorit är "får jag högre lön kommer jag jobba bättre". Så det är knappast något att bli upprörd över om någon säger, "då kan jag VABa mindre".
    Anonym (¤¤¤) skrev 2010-09-16 09:17:07 följande:
    och det är klart att det blir dålig stämning på en arbetsplats när man varje vecka får jobba extra, missar sina raster och får ökad arbetsbörda, särskilt som man vet att mamman i fråga inte lyfter ett finger för att underlätta för oss i sådana situationer
    Ja, det lär det ju bli på din arbetsplats om du har den inställningen. Det är inte dina kollegors problem att du inte får dina raster - det är din CHEFS! Din CHEF har mer i lön just för att h*n ansvarar för dessa bitar. Att gå på kollegor för att de inte tar ansvar för det som är chefens jobb är extremt oprofessionellt!
  • Anonym (chef)
    DorisD skrev 2010-09-16 10:07:36 följande:
    Som chef får du höra bra mycket mer korkade motiveringar än så: "min kompis som jobbar nån annanstans har mer i lön", "men snittlönen enligt Unionen är högre", "men jag är ju aldrig sjuk", osv. Du skulle bli förvånad över alla knasiga argument som kommer på lönesamtal som sällan har med individens prestation att göra. Min favorit är "får jag högre lön kommer jag jobba bättre". Så det är knappast något att bli upprörd över om någon säger, "då kan jag VABa mindre".
    Ja, det är vanligt förekommande. Annars är min favorit från senaste lönesamtalen "Jag behöver högre lön för vi har byggt nytt hus och det är en massa kostnader med det". ehh....

Jag är chef och det här med vab är ibland ett problem. Vi har en kvinna på min avdelning som tar all vab vad gäller deras tre barn, vilket betyder att hon ofta är borta och det med kort varsel (det är ju inte så att barnen talar om i förväg att de ska vara sjuka). Jag får ett sms på morgonen som säger "Jag vabbar idag" och sen måste andra göra hennes arbetsuppgifter, vilket ibland är närmast omöjligt då det handlar om kundrelationer och arbetsuppgifter där man inte bara kan kasta in någon ny. Hade hennes förklaring varit att det berodde på ekonomin hade jag faktiskt haft bättre förståelse än för det jag får höra, dvs "Jag tar all vab för att min man har ett så viktigt jobb och han kan inte vara borta från det". Dvs hans jobb är viktigare än hennes. Det gör mig riktigt irriterad, men jag skulle aldrig säga något. Däremot kan det mycket väl synas vid en lönerevision. Inte på det sättet att jag säger att hon får lägre lön pg av vab (det får man inte säga), utan det handlar om att premiera de som är lojala mot arbetsgivaren och även sina arbetskamrater.

Vad gäller TS har hennes chef naturligtvis ingen rätt att kräva någonting, men att fråga trevligt måste man ju få göra. Nu gick han dock längre och det är fel av honom. Han kände nog frustration över situationen och hanterade inte det speciellt bra. Det är dessutom riktigt dåligt ledarskap att ge sig in i en sådan diskussion över telefon med en mamma som sitter hemma med ett sjukt barn. Det löser knappast någonting.
  • Anonym (mamma)

Jag tycker att det är ett väldigt dåligt av din chef att ring upp dig och säga som han gjorde och fram för allt inte vara otrevlig. 
    Men samtidigt tycker jag att du bör ta dig en funderare över din inställning till jobbet. Min man tjänar dubbelt så mycket som mig men det betyder inte att jag tar all vab eller all föräldraledighet. På vab delar vi 50/50. Mitt jobb är viktigt för mig trots att jag tjänar dåligt eller i allfall sämre än min man. Du har hamnat i som jag ser det typisk "kvinnofälla". Jag jobbar på en arbetsplats där det bara jobbar kvinnor (på förskola) och många av mina kollegor är alltid hemma när deras barn är sjuka för att deras män inte kan, vilket gör att det alltid fattas folk. Det skulle göra stor skillnad om deras män var hemma någon gång. På vilket jobb kan man inte vara hemma då och då för att ens barn sjukt? Är det ekonomin som styr så anser jag att man har alldedes för små marginaler. Tänk om maken själv blir sjuk och måste vara hemma, då har han ju dessutom karens.

• Floria

Jag vabbar mycket då jag har en dotter som ligger på sjukhus med jämna mellanrum. Vi är bara två som jobbar med det jag gör, oc hdet innebär ett större lass för min kollega. Jag försöker därför jobba hemifrån så gott det går, och så får sambon ta några förmiddagar ibland så jag kan göra det viktigaste på jobbet. Men det är såklart lättare att göra så när man kan jobba hemma... Det har blivit så att jag har tagit alla sjukhusdagar men sambon tar en del andra "vanliga" dagar med vabb. Det är en ekonomisk fråga.

• Rompe
    Lavish skrev 2010-09-16 09:06:46 följande:
    Men allvarligt, tror du verkligen att det är upp till chefen att höja TS lön bara lite sådär appropå med 8000 kr.

Chefen har väl förmodlingen andra hänsyn att ta som innebär att löneläget ligger där det ligger. Sen om jag vore chef hade jag nog haft väldigt svårt att ta argumentet att jag ska höja en anställds lön för annars hotar denne med att ta all VAB och aldrig komma till jobbet. Hade inte fallit i god jord.
    Nu var jag ironisk när jag skrev att arbetsgivaren skulle höja hennes lön med 8000:-. Men chefen sa per tel till ts att hon inte skulle låta ekonimin styra vem som tar ut vab. Det är klart att ekonimin styr!! Hade min chef sagt något så puckat till mig, hade jag absolut föreslagit ett lönelyft på 8000:-. Sen förstår jag självklart att det inte är genomförbart. Men som chef ska man inte gå in med så dåliga argument. Ts kan inte ansvara för sina arbetsuppgifter om hennes barn är sjukt. Det är chefens jobb att lösa det. Så som TS chef uppfört sig får man inte som chef göra. Punk slut.
  • Anonym (!)

Jag har bara läst TS.

Jag tycker det är mycket märkligt att en chef kan bete sig så. Om vårt barn är sjuk och vi här hemma bestämmer att jag ska vara hemma så vill jag inte bli ifrågasatt. Det är en familjeangelägenhet om varför vi väljer som vi gör. Jag vet att vissa tycker att man ska förstå cheferna och det gör jag också till viss del. Hur gör dom som är ensamma o inte har någon som kan hjälpa?? Ibland låter det som om vi som har barn inte borde få jobb eftersom vi ändå bara kommer vara hemma med sjuka barn. Blir så trött på chefer som beter sig illa mot mammor som måste vara hemma med sjuka barn. Jag är fortfarande mammaledig så jag har inte erfarnehet av detta men min arbetskamrat blev alltid påhoppad av chefen då hon var tvungen att vara hemma. Hon hade tre barn och jag lovar att hon nästan aldig var hemma för barnens farmor tog barnen om dom var sjuka så ofta hon kunde. Ändå så fick hon mer eller mindre skäll dom få gånger hon var tvungen att vara hemma. Helt sjukt!

Stå på dig och må inte dåligt!!!

• Anonym (Chef)

Jag är verkligen inte förvånad över att chefens tålamod tröt, mer förvånad över att folk tycker att chefer alltid ska svälja allt och låta anställda hålla på som de vill trots att många anställda endast vill ha lönen och förmånerna ett arbete ger men själva jobbet får kollegorna gärna samsas om.

Visst, TS, det var 4 dagar VAB för ditt barn. Men, allvarligt talat, tror du att det var just det som triggade din chef, d.v.s. just de här 4 dagarna? Eller var det snarare det faktum att det inte är länge sedan du kommit tillbaka från mammaledigheten, är nu borta igen, pga VAB den här gången, plus så kommer du att ta alla VAB dagar som du upplyst om? Och som om inte allt detta räckte för en ansenlig mängd frånvaro så ska du dessutom ha barn i januari igen? Med nya möjligheter till olika sjukskrivningar under graviditet, ny mammaledighet, VAB för 2 barn, etc, etc?

• Anonym (ARG)
    Anonym (mamma) skrev 2010-09-16 10:58:26 följande:
    Jag tycker att det är ett väldigt dåligt av din chef att ring upp dig och säga som han gjorde och fram för allt inte vara otrevlig. 
    Men samtidigt tycker jag att du bör ta dig en funderare över din inställning till jobbet. Min man tjänar dubbelt så mycket som mig men det betyder inte att jag tar all vab eller all föräldraledighet. På vab delar vi 50/50. Mitt jobb är viktigt för mig trots att jag tjänar dåligt eller i allfall sämre än min man. Du har hamnat i som jag ser det typisk "kvinnofälla". Jag jobbar på en arbetsplats där det bara jobbar kvinnor (på förskola) och många av mina kollegor är alltid hemma när deras barn är sjuka för att deras män inte kan, vilket gör att det alltid fattas folk. Det skulle göra stor skillnad om deras män var hemma någon gång. På vilket jobb kan man inte vara hemma då och då för att ens barn sjukt? Är det ekonomin som styr så anser jag att man har alldedes för små marginaler. Tänk om maken själv blir sjuk och måste vara hemma, då har han ju dessutom karens.
    Snälla läs mina tidigare inlägg.....
  • Anonym (ARG)
    Anonym (Chef) skrev 2010-09-16 12:25:35 följande:

Jag är verkligen inte förvånad över att chefens tålamod tröt, mer förvånad över att folk tycker att chefer alltid ska svälja allt och låta anställda hålla på som de vill trots att många anställda endast vill ha lönen och förmånerna ett arbete ger men själva jobbet får kollegorna gärna samsas om.

Visst, TS, det var 4 dagar VAB för ditt barn. Men, allvarligt talat, tror du att det var just det som triggade din chef, d.v.s. just de här 4 dagarna? Eller var det snarare det faktum att det inte är länge sedan du kommit tillbaka från mammaledigheten, är nu borta igen, pga VAB den här gången, plus så kommer du att ta alla VAB dagar som du upplyst om? Och som om inte allt detta räckte för en ansenlig mängd frånvaro så ska du dessutom ha barn i januari igen? Med nya möjligheter till olika sjukskrivningar under graviditet, ny mammaledighet, VAB för 2 barn, etc, etc?

Var någonstans har jag skrivit att det inte var längesedan jag kom tillbaka från min mammaledighet om jag får fråga?! 

• Anonym (ARG)
    Anonym (Chef) skrev 2010-09-16 12:25:35 följande:

Och att jag ska ha barn i januari och kommer vara föräldraledig skulle vara en ursäkt för att bete sig på det viset min chef gjorde?!
    Och om du har läst mina tidigare inlägg så kommer vi i framtiden att DELA på vabbandet....!!!!
Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!