• Anonym (ARG)

Så jävla arg på min chef!!!

Min son har öroninflammation så jag har vabbat från i fredags, idag är det onsdag.
    Igår kväll, tisdag, ringde min chef till mig, inget konstigt med det. Han frågade om min man kan vara hemma idag ist för mig. Jag svarar honom att vi har valt att jag ska vara hemma eftersom jag har ganska dålig lön och min man tjänar 8000 kr mer/månad(innan skatt) än vad jag gör, så vi förlorar minst pengar när jag är hemma.

I det läget tycker jag det hade varit helt ok om min chef på ett vänligt sätt hade frågat mig om vi kunde tänka oss att ändra på det idag, eller liknande fråga. 
    Istället sätter han igång världens diskussion med mig där jag får försvara och förklara mitt och min mans beslut att jag ska vara hemma när sonen är sjuk.
    Han ifrågasätter hur vi kan låta ekonomin styra såna här frågor, om jag alltid kommer att vara den som är hemma, han talar om för mig att man inte kan leva efter hur ekonomin ser ut osv...jag var så upprörd att jag inte ens kommer ihåg allt han sa.
    Han avslutade även samtalet med att avbryta mig mitt i en mening men orden - Okej då vet jag, vi hörs, klick!!!

WHAT????!!!

Ska jag verkligen behöva sitta och försvara vårt gemensamma beslut att jag ska ta huvudansvaret när pojken är sjuk? Ska en chef bete sig så?
    Nu sitter jag här med en sjuk pojk och har superdåligt samvete inför jobbet. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med inlägget, är bara så upprörd. Är det vanligt atT arbetsgivare blir sådär när man har sjuka barn? Nån som har liknande erfarenheter? 

• Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!
  • Sixten1
    Anonym (undrar?) skrev 2010-09-15 22:01:22 följande:
    Kan någon snälla förklara för mig hur inkomsten påverkas av att man är hemma med ett sjukt barn?
    Får man inte samma lön om man är hemma med ett sjukt barn som när man jobbar?

TS din man måste ju ha någonslags provisionslön eller?
    Man får 80% av sin lön eller samma som när man är sjuk själv fast ingen karensdag så man förlorar massor på att vara hemma och vabba med barn rent ekonomiskt.
  • Me Daddy

Frågorna behöver inte vara konstiga.
    Konsten är att förstå hur motagaren tar emot frågorna och möta det på ett bra sätt.
    Det är inte alltid enkelt.

Men utifrån det du skriver verkar din chef ha varit mycket stressad och därför haft begränsad förmåga att kommunicera lämpligt med dig. Träffa honom när du kommer tillbaks och berätta hur du uppfattade det och hur du kände... (inga anklagelser). Tar han inte det till sig bör du finna dig ett annat jobb annar kommer du bara själv att må dåligt och det bryter ner människor.

• Anonym (Också arg)

Jag förstår hur du känner, men du måste faktiskt se den andra sidan också.

För några år sedan jobbade jag i offentlig regi på en vårdcentral. Det var ett rent helvete.

Alla dessa vabbande kärringar.

Som lägligt nog jobbade en dag i veckan för att sedan meddela att barnen var sjuka igen. Vi andra då? Vi som fick göra dubbelt jobb? Vi som inte kan planera vår ledighet och få ut den när vi vill pga folk med hög frånvaro och ackumulerad arbetsbörda? För oss andra som fick ta emot skit med missnöjda patienter som fick vänta och hade ont. 

Var hemma du, men sitt inte och gnäll för att de andra snackar skit på jobbet och du inte får löneförhjning. 

• Anonym (hmm)

Vilken chef, klart du ska tänka på dig själv och din ekonomi, då får chefen fixa vikarie det är inte ditt problem.

• pessl
    Anonym skrev 2010-09-15 21:38:25 följande:
    Det är en enorm skillnad för jämställdheten och för arbetsgivaren om ett par delar på vab eller att den ena tar all vab. I och för sig ett oproffsigt bemötande från din chef, men vad var det som skulle hända idag när han ville att JUST DU skulle jobba? Han kanske inte kan ge dig arbetsuppgifter som kräver att du är där vid vissa specifika tillfällen om han inte vet att du gör allt för att komma dit?

Om du tar all vab nu och framöver så kommer du ALLTID att tjäna minst. Enda sättet för dig att öka din inkomst är att ta ett ökat ansvar på jobbet och att ni därmed delar på vabbandet och att den som har lättast för att vara ifrån jobbet är det.

Ett tips är att på förhand dela upp dagarna så att man vet att blir barnet sjukt mån-tis så kommer jag ta det osv. Funkade jättebra för oss.
    Men det där är en dålig myt, att vabb och annan föräldraledig tid skulle kunna påverka lönen. Jag och min man har delat nästan jämt på föräldradagarn men det har inte gjort ett dyft för min lön, varken upp eller ner. Att jag är helt underbetald handlar om en patriarkalisk lönesättning i hela samhället som inte jag själv kan påverka genom att spendera mindre tid med mina barn
  • Hertha
    Anonym skrev 2010-09-15 13:15:50 följande:
    Jag är barnlös och arbetar. Jag blir skittrött på att plocka upp andra människors arbetsuppgifter och slita dubbelt för att de väljer att vara hemma och ta hela vabben. Det är ett oskick.

Visst ska man prioritera sin familj, men om man inte är villig att dela vabben med sin man kanske man ska vara hemmafru?
    Å andra sidan finns det undersökningar som visar att föräldrar är bättre på att disponera sin tid på jobbet och är effektivare så i slutändan blir det kanske inte stor skillnad.
  • birkisch

Självklart måste båda föräldrar vara delaktiga i barnets sjukperiod. Jobbet är eb viktig del av livet, du brinner väl för ditt arbete.

Gör dig inte omöjlig. 

• Maskot

Engagemanget för egna jobbet är viktigt! Barnen kommer att vara sjuka och då är det bra om man kan hjälpas åt.
    Vad går att lösa? Kan någon av er skjuta sin arbetstid? Kan man på det sättet vabba några timmar var?

Naturligtvis blir det problem på en arbetsplats när någon är borta, och viljan från arbetstagaren att lösa det som är möjligt på bästa sätt tycker jag är viktig.

Visst kanske man förlorar lite ekonomiskt. Men på något sätt väljer man ju att båda får möjlighet att satsa på sina jobb. Det gäller ju framtida chanser till utbildningar, andra tjänster  eller högre lön. Känns som att det blir du som blir den största förloraren i ert upplägg.

• Anonym (Chef)
    Anonym (hmm) skrev 2010-09-16 02:24:04 följande:
    Vilken chef, klart du ska tänka på dig själv och din ekonomi, då får chefen fixa vikarie det är inte ditt problem.
    Jobbar själv som chef och det är ibland riktigt tungt och jobbigt. Det är inte alla arbetsplatser som har "vikarier" som går att få tag i. Ofta är det någon annan som egentligen skulle vara ledig som får komma in och täcka upp, alternativt att de som jobbar får stå en man kort hela dagen, eller det sistnämnda; att chefen själv får lägga sina egna arbetsuppgifter åt sidan och jobba i den sjukes/vabbandes tjänst för att sedan ta igen sitt eget på obetald fritid.

Själv tycker jag att de anställda ska känna lite ansvar och skyldighet att göra det bästa jobb man kan. Att ha inställningen "chefen får fixa", är det värsta man kan ha! Man är ju anställd för att utföra ett arbete och när någon är borta mycket blir det ofta dubbel börda på resten av gänget. Finns det två föräldrar med i bilden så finns också möjligheten att dela på VAB!

Givetvis håller jag med om att den här chefen kunde ha betett sig på ett annat sätt och, som TS skriver, förklarat situationen och snällt försökt höra om det inte gick att mannen var hemma en dag för att det var svårt att ordna en vikarie eller vad det nu kan ha varit.
Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!