• Anonym (ARG)

Så jävla arg på min chef!!!

Min son har öroninflammation så jag har vabbat från i fredags, idag är det onsdag.
    Igår kväll, tisdag, ringde min chef till mig, inget konstigt med det. Han frågade om min man kan vara hemma idag ist för mig. Jag svarar honom att vi har valt att jag ska vara hemma eftersom jag har ganska dålig lön och min man tjänar 8000 kr mer/månad(innan skatt) än vad jag gör, så vi förlorar minst pengar när jag är hemma.

I det läget tycker jag det hade varit helt ok om min chef på ett vänligt sätt hade frågat mig om vi kunde tänka oss att ändra på det idag, eller liknande fråga. 
    Istället sätter han igång världens diskussion med mig där jag får försvara och förklara mitt och min mans beslut att jag ska vara hemma när sonen är sjuk.
    Han ifrågasätter hur vi kan låta ekonomin styra såna här frågor, om jag alltid kommer att vara den som är hemma, han talar om för mig att man inte kan leva efter hur ekonomin ser ut osv...jag var så upprörd att jag inte ens kommer ihåg allt han sa.
    Han avslutade även samtalet med att avbryta mig mitt i en mening men orden - Okej då vet jag, vi hörs, klick!!!

WHAT????!!!

Ska jag verkligen behöva sitta och försvara vårt gemensamma beslut att jag ska ta huvudansvaret när pojken är sjuk? Ska en chef bete sig så?
    Nu sitter jag här med en sjuk pojk och har superdåligt samvete inför jobbet. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med inlägget, är bara så upprörd. Är det vanligt atT arbetsgivare blir sådär när man har sjuka barn? Nån som har liknande erfarenheter? 

• Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!
  • Meddelande borttaget
  • Uller

Har varit om liknande de senaste veckorna på mitt jobb. första gången frågade vår schemaansvariga om inte min man kan vara hemma och andra gången om jag inte kunde komma in och arbeta efter att dotterna varit på sjukhus och tagit prover.

Saken är den att maken och jag delar på VAB och vår yngsta dotter har en hjärntumör och vi är dessutom beviljade vård av allvarligt sjukt barn (vi kan vara hemma smatidigt och obegränsat med dagar).

Tyckte nog att det var lite fullt sagt av henne men det påverkade inte mitt beslut då jag jobbar mycket ändå, och ställer upp när jag kan och byter pass och liknande.

VAB är en rättighet och ska inte ifrågasättas av arbetsgivare!

• Niiskuneiti

Jag tycker att din chef är ganska komisk, som om han verkligen brydde sig huruvida ni var jämsällda eller inte? Han bryr ju sig bara om att du ska komma in så att det fixar sig på jobbet han är chef på. En riktig hypokrat!

Sen huruvida jag anser om ni gör fel eller inte tänker jag inte kommentera då du inte frågade om det.

• heter

Jag är arbetsgivare och hade seriöst funderat på hur jag kunde sparka dig fortast möjligt efter ett sånt svar.

• Plutteli

Är det konstigt att han blir upprörd och undrar över om han kan förvänta sig att du kommer vara borta mycket? Så ser ju arbetslivet ut, din arbetsgivare måste ju tänka på sina utgifter och eftersom du kostar pengar när du är borta från jobbet är det väll klart att han nu kommer börja överväga om du verkligen är värd besväret. FÅ arbetsgivare tycker om att ha arbetskraft de måste betala för trots att personen i fråga är borta mycket.
    Det är familjer som din som tyvärr gör att kvinnor har sämre ställning på arbetsmarknaden rakt av.

• sextiotalist
    heter skrev 2010-09-15 20:42:33 följande:
    Jag är arbetsgivare och hade seriöst funderat på hur jag kunde sparka dig fortast möjligt efter ett sånt svar.
    Hade du betett dig så oproffsigt som TS chef uppenbarligen gjorde, då hade jag nog försökt att få en annan chef. Om en person första gången är hemma och har VAB och utsätts för att bli utskälld och tvingad avlämna en förklaring. Då kan man konstatera direkt, den chefen sitter på helt fel stol.
    Jag har haft en del puckade chefer i mina dar, men den där chefen verkar slå alla rekord.
    För övrigt så tror jag inte en arbetsgivare skulle ha en chans att få en sparkad efter ett sådant samtal, troligen skulle chefen få vara den som skulle få se efter en ny stol.
  • 1Blondie

Hej, tyvärr finns det såna här chefer! Har själv haft en sådan, det är beklagligt. Prata med honom senare, ta gärna och hör med facket oxå! Som arbetstagare har man skyldigheter visst, men man har banne mig rättigheter oxå! Vi lever på 2010 talet!! Lycka till, och ha inte dåligt samvete! Kram

• Squirrel Nutkin
    Anonym (ARG) skrev 2010-09-15 08:33:44 följande:
    Han ifrågasätter hur vi kan låta ekonomin styra såna här frågor, han talar om för mig att man inte kan leva efter hur ekonomin ser ut osv...
    Ha! Ha! Ha! Ha!
    Valet 2010 Fråga Politikerna www.familjeliv.se/Val2010/
  • Anonym (ARG)
    Plutteli skrev 2010-09-15 20:49:09 följande:
    Är det konstigt att han blir upprörd och undrar över om han kan förvänta sig att du kommer vara borta mycket? Så ser ju arbetslivet ut, din arbetsgivare måste ju tänka på sina utgifter och eftersom du kostar pengar när du är borta från jobbet är det väll klart att han nu kommer börja överväga om du verkligen är värd besväret. FÅ arbetsgivare tycker om att ha arbetskraft de måste betala för trots att personen i fråga är borta mycket.
    Det är familjer som din som tyvärr gör att kvinnor har sämre ställning på arbetsmarknaden rakt av.
    Var snäll och läsa allt innan du skriver så dumma kommentarer! Jag har vabbat 1 gång, denna gången och i övrigt ställt upp mer än en arbetsgivare kan önska. tryck på "läs endast" i ts.... Var läser du att jag är borta mycket???
  • Plutteli
    Anonym (ARG) skrev 2010-09-15 21:02:43 följande:
    Var snäll och läsa allt innan du skriver så dumma kommentarer! Jag har vabbat 1 gång, denna gången och i övrigt ställt upp mer än en arbetsgivare kan önska. tryck på "läs endast" i ts.... Var läser du att jag är borta mycket???
    Och vad i ordet "kommer" är svårt att förstå?
    Du gav helt enkelt en arbetsgivare det värsta svar han kan få genom att säga att ni bestämt att du ska vara hemma mest med sjuka barn. Som sagt, arbetslivet fungerar som det gör och ingen chef vill ha en anställd som riskerar att vara borta mycket och ändå kosta pengar.
Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!