• Anonym (ARG)

Så jävla arg på min chef!!!

Min son har öroninflammation så jag har vabbat från i fredags, idag är det onsdag.
    Igår kväll, tisdag, ringde min chef till mig, inget konstigt med det. Han frågade om min man kan vara hemma idag ist för mig. Jag svarar honom att vi har valt att jag ska vara hemma eftersom jag har ganska dålig lön och min man tjänar 8000 kr mer/månad(innan skatt) än vad jag gör, så vi förlorar minst pengar när jag är hemma.

I det läget tycker jag det hade varit helt ok om min chef på ett vänligt sätt hade frågat mig om vi kunde tänka oss att ändra på det idag, eller liknande fråga. 
    Istället sätter han igång världens diskussion med mig där jag får försvara och förklara mitt och min mans beslut att jag ska vara hemma när sonen är sjuk.
    Han ifrågasätter hur vi kan låta ekonomin styra såna här frågor, om jag alltid kommer att vara den som är hemma, han talar om för mig att man inte kan leva efter hur ekonomin ser ut osv...jag var så upprörd att jag inte ens kommer ihåg allt han sa.
    Han avslutade även samtalet med att avbryta mig mitt i en mening men orden - Okej då vet jag, vi hörs, klick!!!

WHAT????!!!

Ska jag verkligen behöva sitta och försvara vårt gemensamma beslut att jag ska ta huvudansvaret när pojken är sjuk? Ska en chef bete sig så?
    Nu sitter jag här med en sjuk pojk och har superdåligt samvete inför jobbet. 
    Vet egentligen inte vad jag vill med inlägget, är bara så upprörd. Är det vanligt atT arbetsgivare blir sådär när man har sjuka barn? Nån som har liknande erfarenheter? 

• Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!
  • Rompe

Jag blir uppriktigt förvånad hur vissa resonerar i tråden. Varför ska TS ha sån förståelse för chefen?? Ts arbetsigivare för väl höja hennes lön då så hon tjänar lika som maken. Då spelar det säkert ingen roll för Ts vem som är hemma och tar VAB:en. Om lönen skiljer så mycket som 8000:-, så kanske familje budgeten inte går ihop om maken är hemma och tar VAB?!?

Det är helt upp till föräldrarna vem som är hemma om barnet är sjukt. Inget arbetsigivaren bestämmer. Sen får chefen absolut inte vara otrevlig när hon/han ringer.

Snacket om att TS borde bli sparkad för att hon är hemma och inte delar VAB med maken. Är ju så larvigt att man inte tror det är sant. Man får inte sparka någon på de grunderna. Trams!

TS stå på dig. Om jag vore du skulle jag ringa facket och prata med dom. Då kommer nog din chef sluta med att ringa dig och vara otrevlig vid VAB.

Lycka till!

• Anonym (chef)
    Rompe skrev 2010-09-16 08:02:10 följande:
    Jag blir uppriktigt förvånad hur vissa resonerar i tråden. Varför ska TS ha sån förståelse för chefen?? Ts arbetsigivare för väl höja hennes lön då så hon tjänar lika som maken. Då spelar det säkert ingen roll för Ts vem som är hemma och tar VAB:en. Om lönen skiljer så mycket som 8000:-, så kanske familje budgeten inte går ihop om maken är hemma och tar VAB?!?

Det är helt upp till föräldrarna vem som är hemma om barnet är sjukt. Inget arbetsigivaren bestämmer. Sen får chefen absolut inte vara otrevlig när hon/han ringer.

Snacket om att TS borde bli sparkad för att hon är hemma och inte delar VAB med maken. Är ju så larvigt att man inte tror det är sant. Man får inte sparka någon på de grunderna. Trams!

TS stå på dig. Om jag vore du skulle jag ringa facket och prata med dom. Då kommer nog din chef sluta med att ringa dig och vara otrevlig vid VAB.

Lycka till!
    Bra sagt!! Jag kan inte alls förstå hur många kan hålla med en sån idiotchef! Tycker ni verkligen att det är okej? Skulle ni verkligen vilja ha en sån chef själva? Isf tycker jag att alldeles för många går på knä för sina chefer! Det är väl ingenting med att vara ärlig och säga som det är, det är som andra sagt: det är en lagstadgad rättighet att vara hemma och VABa! Och visst det är skittråkigt som arbetsgivare att ha ngn som VABar mycket/eller tar all VAB själv (vilket TS inte gjort!!!) men inte direkt något man kan göra något åt! Jag är själv arbetsgivare i den positionen och kan inte för mitt liv förstå att så många accepterar ett sånt samtal! Och att sparka ngn på de grunderna är ju superlöjligt, skulle man ALDRIG få igenom!!!
  • Anonym (också chef)
    Anonym (Chef) skrev 2010-09-16 07:44:42 följande:
    Jobbar själv som chef och det är ibland riktigt tungt och jobbigt. Det är inte alla arbetsplatser som har "vikarier" som går att få tag i. Ofta är det någon annan som egentligen skulle vara ledig som får komma in och täcka upp, alternativt att de som jobbar får stå en man kort hela dagen, eller det sistnämnda; att chefen själv får lägga sina egna arbetsuppgifter åt sidan och jobba i den sjukes/vabbandes tjänst för att sedan ta igen sitt eget på obetald fritid.

Själv tycker jag att de anställda ska känna lite ansvar och skyldighet att göra det bästa jobb man kan. Att ha inställningen "chefen får fixa", är det värsta man kan ha! Man är ju anställd för att utföra ett arbete och när någon är borta mycket blir det ofta dubbel börda på resten av gänget. Finns det två föräldrar med i bilden så finns också möjligheten att dela på VAB!

Givetvis håller jag med om att den här chefen kunde ha betett sig på ett annat sätt och, som TS skriver, förklarat situationen och snällt försökt höra om det inte gick att mannen var hemma en dag för att det var svårt att ordna en vikarie eller vad det nu kan ha varit.
    Du har så rätt!

Och på mitt jobb är det skiftarbete, vilket inneburit otaliga 16-timmarsskift för mig, där jag bara får betalt för 8 + stress att försöka hinna med det jag ska göra mellan den sjukes uppgifter.
    Och många som vabbar skulle ju iofs kunna ta kvällskiftet när partnern är hemma är från sitt arbete, men nä - det är för jobbigt. I min bransch är det inte "bara" att skaffa en vikarie, och det är mitt ansvar att det flyter på på arbetsplatsen.

Det folk inte fattar att tack vare att jag gjort 16-timmarsdagar, täckt upp här och där och arbetat på obetalt fritid så blev jag chef - med högre lön! Jag tjänar fortfarande mindre än min man, men han är äldre och har en annan bakgrund så det är som det ska vara, jag är på god väg att knappa in - på grund av att jag ger något till min arbetsplats! Bara en tanke till er som tycker att TS ska kräva högre lön för ett arbete hon inte utför...
  • Anonym ((men nöj dig då!)

Men snälla ni, tror ni verkligen att chefens överreaktion var resultatet av en enstaka händelse?? Min gissning är att chefens agerande är underbyggt av missnöjet hos de (barnlösa?, plikttrogna?) arbetskamrater som TS låter jobba dubbelt gång på gång, på grund av att hon inte vill förlora ett par tusenlappar i hushållskassan. Om man är osmart nog att erkänna att det är anledningen till att man alltid vabbar (istället för att hitta på något smartare svepskäl) så får man nog stå sitt kast, dvs att det det finns dem som känner att man inte drar sitt lass riktigt.

Mitt tips till dig TS, svälj förtreten och gå och köp dig något fint, det har du råd med nu när din man slapp vabba. 

• Anonym (????)
    Anonym ((men nöj dig då!) skrev 2010-09-16 08:28:44 följande:
    Men snälla ni, tror ni verkligen att chefens överreaktion var resultatet av en enstaka händelse?? Min gissning är att chefens agerande är underbyggt av missnöjet hos de (barnlösa?, plikttrogna?) arbetskamrater som TS låter jobba dubbelt gång på gång, på grund av att hon inte vill förlora ett par tusenlappar i hushållskassan. Om man är osmart nog att erkänna att det är anledningen till att man alltid vabbar (istället för att hitta på något smartare svepskäl) så får man nog stå sitt kast, dvs att det det finns dem som känner att man inte drar sitt lass riktigt.

Mitt tips till dig TS, svälj förtreten och gå och köp dig något fint, det har du råd med nu när din man slapp vabba. 
    men detta var ju FÖRSTA gången TS vabbade, och hon hade varit hemma i 4dagar.

jag kan förstå om chefen bliv irriterad om det hände hela tiden men nu handlade det om 4dagar vid ETT tillfälle.
  • Anonym (ingen rätt)

Din chef har INGEN RÄTT att bestämma vem som ska vabba i din familj. Det är rena rama mobbingfasonerna! Kontakta facket och beskriv vad som har hänt så hjälper de dig bäst.

Alla ni som tycker att hon ska anpassa sig efter chefens minsta vink... tror ni att vi lever på 1700-talet???

• mammastitch

Jag förstår faktiskt inte alla moralkakor som kommer upp här i tråden. TS har lagenpå sin sida - hon får vabba nästan hur mycket hon vill och det som sätter stopp för hur många dagar är FK s gräns , inte chefen!!! Chefen, däremot har inte lagen på sin sida när han ringer och beter sig som han gör mot TS. Det är så dubbelt i samhället, å ena sidan vill politikerna att medelklassens kvinnor skall göra rätt för sig och föda barn. Å andra sidan får vi skit av arbetsmarknaden när vi försöker få det sk livspusslet att gå ihop. Om nu TS och hennes man inte har råd med att låta mannen vabba , varför lägger ni er i det? Vi vet väl inte hur deras ekonomiska situation ser ur??? Och även om den är alldelens förträfflig, så vadå? Det är deras val, inte chefen, eller folk på FLs, för den delen.

• Lavish
    Anonym (Chef) skrev 2010-09-16 07:44:42 följande:
    Jobbar själv som chef och det är ibland riktigt tungt och jobbigt. Det är inte alla arbetsplatser som har "vikarier" som går att få tag i. Ofta är det någon annan som egentligen skulle vara ledig som får komma in och täcka upp, alternativt att de som jobbar får stå en man kort hela dagen, eller det sistnämnda; att chefen själv får lägga sina egna arbetsuppgifter åt sidan och jobba i den sjukes/vabbandes tjänst för att sedan ta igen sitt eget på obetald fritid.

Själv tycker jag att de anställda ska känna lite ansvar och skyldighet att göra det bästa jobb man kan. Att ha inställningen "chefen får fixa", är det värsta man kan ha! Man är ju anställd för att utföra ett arbete och när någon är borta mycket blir det ofta dubbel börda på resten av gänget. Finns det två föräldrar med i bilden så finns också möjligheten att dela på VAB!

Givetvis håller jag med om att den här chefen kunde ha betett sig på ett annat sätt och, som TS skriver, förklarat situationen och snällt försökt höra om det inte gick att mannen var hemma en dag för att det var svårt att ordna en vikarie eller vad det nu kan ha varit.
    Beroende på  vad det är för jobb kan man väl kompromissa så att den som tar VAB istället jobbar hemifrån så mycket det nu går. Funkar ju inte om ungen ligger dödssjuk på akuten men är det bara en förkylning så. Men då får ju chefen å andra sidan vara beredd att betala full lön för det.
  • Anonym (¤¤¤)

Jag var en av de första som kommenterade att jag förstår chefen och med all information du nu gett så måste jag backa lite. Så klart att det är skillnad när det är FÖRSTA gången man vabbar och att det inte är något ständigt återkommande. Såklart att det är skillnad när det bara handlar om en period på några månader. Det verkar även som om TS verkligen ställer upp för sitt jobb när hon berättar om hur hon har fixat och trixat för att kunna jobba på sommaren med en nyfödd bebis. Men det var inte den informationen du gav i trådstarten. Orsaken till att många reagrerar som de gör (inklusive jag) är att man är så trött på ställa upp och jobba dubbelt i situationer där mamman (eller pappan) konstant tar ALL vabb i åratal, där det inte finns på kartan att dela och där ingen hänsyn alls tas till kollegorna. I min branch är det inte alls lätt eller självklart att ha vikarier samtidigt som arbetsbördan knappast minskar, det blir för oss andra att täcka upp för den frånvarande.  Jobbar med barn/ung. med handikapp och det går bara inte att bara ringa in en vikarie eller stuva om. Visst vi har vikarier, men det är inte alls säkert att de kan komma och jobba när behovet finns och att kalla in en främling funkar bara inte med "mina" ungar.
       Hade en kollega (kvinna) på mitt gamla jobb som tog all vabb för sina barn, mycket vabb dessutom. Hennes man hade ett kontorsjobb, en annan kollega frågade en gång försynt om inte mannen kunde vabba någon gång, hon bara tittade förskräckt på oss och sa -Nej det går inte, det är ju mitt ansvar, jag är ju MAMMAN! Då blir det dålig stämning på arbetsplatsen och sympatierna för den vabbande mamman blir minimala. På min nuvarnade arbetsplats har jag bara en manlig kollega som har småbarn, de delar lika på vabben och då har man en helt annan förståelse när han är hemma med sjuka barn.

• Anonym (ingen rätt)
    Anonym (¤¤¤) skrev 2010-09-16 09:00:18 följande:
    Jag var en av de första som kommenterade att jag förstår chefen och med all information du nu gett så måste jag backa lite. Så klart att det är skillnad när det är FÖRSTA gången man vabbar och att det inte är något ständigt återkommande. Såklart att det är skillnad när det bara handlar om en period på några månader. Det verkar även som om TS verkligen ställer upp för sitt jobb när hon berättar om hur hon har fixat och trixat för att kunna jobba på sommaren med en nyfödd bebis. Men det var inte den informationen du gav i trådstarten. Orsaken till att många reagrerar som de gör (inklusive jag) är att man är så trött på ställa upp och jobba dubbelt i situationer där mamman (eller pappan) konstant tar ALL vabb i åratal, där det inte finns på kartan att dela och där ingen hänsyn alls tas till kollegorna. I min branch är det inte alls lätt eller självklart att ha vikarier samtidigt som arbetsbördan knappast minskar, det blir för oss andra att täcka upp för den frånvarande.  Jobbar med barn/ung. med handikapp och det går bara inte att bara ringa in en vikarie eller stuva om. Visst vi har vikarier, men det är inte alls säkert att de kan komma och jobba när behovet finns och att kalla in en främling funkar bara inte med "mina" ungar.
       Hade en kollega (kvinna) på mitt gamla jobb som tog all vabb för sina barn, mycket vabb dessutom. Hennes man hade ett kontorsjobb, en annan kollega frågade en gång försynt om inte mannen kunde vabba någon gång, hon bara tittade förskräckt på oss och sa -Nej det går inte, det är ju mitt ansvar, jag är ju MAMMAN! Då blir det dålig stämning på arbetsplatsen och sympatierna för den vabbande mamman blir minimala. På min nuvarnade arbetsplats har jag bara en manlig kollega som har småbarn, de delar lika på vabben och då har man en helt annan förståelse när han är hemma med sjuka barn.
    Tycker du verkligen att det är OK att mobba ut en vabbande mamma???
Svar på tråden Så jävla arg på min chef!!!