TheLove skrev 2011-04-15 11:30:59 följande:
Jag har själv aldrig behövt bry mig om detta men var lite osäkert om jag skulle bli snittad förra gången då jag ganska länge hade föreliggande moderkaka (dvs moderkaka som ligger nere vid öppningen så att han inte skulle kunnat ta sig ut)
Jag vet inte om detta lugnar dig nått men det verkar i alla fall som att nästan hälften av alla sätes går att vända...
www.lio.se/Verksamheter/Barn-och-kvinnocentru.../ Detta är linköpings förlossnings statistik och vändningsförsök står längst ner...
Men jag har hört att det ofta är först v.36 som barnen vänder sig nedåt... Vet ej om det stämmer dock... Hoppas att han hinner vända sig innan det gått tre veckor så du slipper vändningsförsök, har hört att det inte är så skönt...
Min lille ligger som tur är med huvudet ner, vet ej om det är fixerat eller ruckbart men han ligger med huvudet väldigt lågt i alla fall så risken att han skulle vända sig är typ icke existerande...
Håller tummarna för dig!!
För mig kändes inte vändningsförsöket så mycket, min man tyckte det var värre, han trodde inte man kunde göra så med magen...=) Men endel har ju upplevt att det gör ont men det beror ju på vad man jämför med, det är ju inte som förlossningssmärtor.