• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Seldonia

Det är nog bättre att gå på Panduros formar istället för IKEAs, eftersom du antagligen ska hälla varm massa i dem? Panduro har ju billigare grejor än lyx- och proffsbutikerna.

• Shaun the sheep
    Seldonia skrev 2010-10-02 19:37:31 följande:
    Det är nog bättre att gå på Panduros formar istället för IKEAs, eftersom du antagligen ska hälla varm massa i dem? Panduro har ju billigare grejor än lyx- och proffsbutikerna.
    Ja, jag undrade också över det, så du har nog rätt!

Ja, Panduro är billigare, frågan är bara om det blir såna där fina praliner
    Deras formar är ju mest till karamelltillverkning, och såna ska ju inte vara så stora.
    Men å adra sidan kan man ju prova så först! =)

Det var den här pralinformen jag tyckte var himla snygg:
    http://www.bagarenochkocken.se/shop/bagarenochkocken/images/shop/SCG03_DET.jpg 
  • Shaun the sheep
    Cailyn skrev 2010-10-02 19:44:09 följande:
    oj va kul det låter :)
    Visst gör det? =)
    Jättekul grej att ge bort om man är bjuden på middag tillexempel! Allt som behövs är en snygg liten kartong och några tjusiga band =)
    Seldonia skrev 2010-10-02 19:51:09 följande:
    Här har du också en länk till pralinformar. Tårtdecor tycker jag är en bra och rolig butik.

www.tartdecor.se/group.asp?group=56
    Ja, att jag inte tänkte på det! Jag gillar också den butiken
  • Niiskuneiti

Jag tycker faktiskt du ska göra som du tänkte och köpa pralinformarna från bagarenochkocken.se (de såg proffsiga ut!) alternativt från tårtdecor (som jag handlar en del från, lite dyrt men bra grejer). Tycker du ska nobba Panduro för deras saker är så himlans tråkiga och inte alls särskilt prisvärda ändå. (Fast nog handlar jag en del därifrån ändå...)

• Shaun the sheep
    Niiskuneiti skrev 2010-10-07 22:52:34 följande:
    Jag tycker faktiskt du ska göra som du tänkte och köpa pralinformarna från bagarenochkocken.se (de såg proffsiga ut!) alternativt från tårtdecor (som jag handlar en del från, lite dyrt men bra grejer). Tycker du ska nobba Panduro för deras saker är så himlans tråkiga och inte alls särskilt prisvärda ändå. (Fast nog handlar jag en del därifrån ändå...)
    Jag hittade formarna jag ville ha från Bagaren och Kocken, fast på Ebay. Hade jag köpt dom från B&K så hade de kostat 206 kr totalt. Nu beställde jag från Storbrittanien och då kostade de bara 110! Helt sjukt när man tänker efter, att det lönar sig att beställa från andra länder.

Men, jag väntar fortfarande på att den ska komma, och förhoppningsvis kommer den idag! :D
    Är jättespänd på att prova och jag önskar bara att jag hade en liten pralinkompis som också ville pyssla med sånt. Det är ju så mycket roligare att dela ett intresse. Men vem vet, när jag bjudit folk så kanske de blir inspirerade
  • Snuttjulla

Åh, så kul.
    Jag kan bli din pralinkompis
    Kan inget än, men intresset finns.
    Har tänkt prova så många gånger, men inte kommit till skott, har hört och sett flera som faktiskt kört ikeas silikon-isformar. Det var nåt om att de inte blev blanka, men det funkade, kanske värt för dig att prova, såg att ikea fått massa nya "motis/former" på sina formar.
     Vet du om man kan fylla pralinerna med ganache? eller vad är bästa fyllningen?
    Skulle gärna gå en kurs, har du gått nån, eller är du självlärd?

• Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-08 11:34:42 följande:
    Åh, så kul.
    Jag kan bli din pralinkompis
    Kan inget än, men intresset finns.
    Har tänkt prova så många gånger, men inte kommit till skott, har hört och sett flera som faktiskt kört ikeas silikon-isformar. Det var nåt om att de inte blev blanka, men det funkade, kanske värt för dig att prova, såg att ikea fått massa nya "motis/former" på sina formar.
     Vet du om man kan fylla pralinerna med ganache? eller vad är bästa fyllningen?
    Skulle gärna gå en kurs, har du gått nån, eller är du självlärd?
    Nej, jag har googlat massor bara
    Och man kan självklart fylla pralinerna med ganache! =)
    Man gör ju då först ett skal, som man låter stelna i kylen. Sen spritsar man i ganache (eller tryffelsmet, det är ju nästan samma sak) till två tredjedelar. Sen häller man på mer smält choklad, som då blir som en botten, och håller inne fyllningen. Om du går in på bagarenochkocken.se och i kategorin väljer Pralintillverkning,
    så finns det en youtubevideo som visar hur man kan göra. Då visar dom med en sån där form som jag precis köpt, det blev Imperial fast jag föredrog egentligen Vertigo. Men kolla på videon så förstår du säkert bättre,
    jag är nog inte så bra på att förklara! ;)
Svar på tråden Pralintillverkning!