• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Shaun the sheep

Snuttjulla:

Bilden i länken var jättefin! Men som du säger kan det ju bli lite dyrt. Jag vet inte riktigt, jag hade nog satsat på Silikomarts grejer, alltså såna som jag har. Jag är så nöjd med den formen! Men det är klart, är du inte helt säker på att du kommer gilla att hålla på med praliner så kanske du inte vill lägga ut massor med pengar.

Fast om man ser det såhär: Även om du aldrig mer vill göra en pralin oefter jul, så kan jag köpa formarna av dig

(Som du kanske märker ska man inte fråga mig sånt här. Mitt andranamn är Beslutsångest!)

• Shaun the sheep

Har en fråga till er också!

Jag har kollat lite på mumsigt.se och ser att dom har något som heter non-tempchoklad.
    Det står "tempereras ej". Betyder det att den blir lika fin ändå, även om man bara smälter den som vanligt?
    Vad tror ni? Värt att testa kanske?

Jag ska alltså göra praliner senast på fredag, på lördag åker vi till min svåger (även om jag är ogift som sagt ).

Sen funderar jag på vilken smak jag ska göra. Men det är ju bara ett angenämnt problem! :D

• myskatt
    Shaun the sheep skrev 2010-10-31 16:59:21 följande:
    Har en fråga till er också!

Jag har kollat lite på mumsigt.se och ser att dom har något som heter non-tempchoklad.
    Det står "tempereras ej". Betyder det att den blir lika fin ändå, även om man bara smälter den som vanligt?
    Vad tror ni? Värt att testa kanske?

Jag ska alltså göra praliner senast på fredag, på lördag åker vi till min svåger (även om jag är ogift som sagt ).

Sen funderar jag på vilken smak jag ska göra. Men det är ju bara ett angenämnt problem! :D
    Nepp, den chokladen skall endast användas till doppning. Vill man ha en blank pralin som krymper ordentligt ur formen behöver man temperera ordentligt.

Så här blev 80-årspralinerna.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Shaun the sheep
    myskatt skrev 2010-10-31 17:13:29 följande:
    Nepp, den chokladen skall endast användas till doppning. Vill man ha en blank pralin som krymper ordentligt ur formen behöver man temperera ordentligt.

Så här blev 80-årspralinerna.
    Tack för svaret!
    Då blir det en tripp till Clas Ohlson imorgon, de hade visst en digital termometer för 129 :-

Dom blev ju jättetuffa! Visste inte att det fanns röd choklad!
  • strojes
    Shaun the sheep skrev 2010-10-31 18:07:58 följande:
    Tack för svaret!
    Då blir det en tripp till Clas Ohlson imorgon, de hade visst en digital termometer för 129 :-

Dom blev ju jättetuffa! Visste inte att det fanns röd choklad!
    har också sett den och ska köpa den för tempereringen. jag hoppas att mina pralinformar kommer nu i veckan så jag kan prova snart.
    frågade maken vad han skulle vilja ha för smaker till jul och hans svar var nått med sprit i wiskey eller punsh eller nått... Skrattande
    Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • Shaun the sheep
    strojes skrev 2010-10-31 18:17:49 följande:
    har också sett den och ska köpa den för tempereringen. jag hoppas att mina pralinformar kommer nu i veckan så jag kan prova snart.
    frågade maken vad han skulle vilja ha för smaker till jul och hans svar var nått med sprit i wiskey eller punsh eller nått... Skrattande
    Haha! Typiskt män får man väl ändå säga!
    Det ska bli så kul att bara sätta igång! Jag kollade nyss i min favoritbakblogg, och känner mig så inspirerad!
    Det är visserligen mest tårtor och cupcakes i den,
    men det får mig att vilja sätta igång, helst igår! :D
  • Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-31 16:41:22 följande:
    Snuttjulla:

Bilden i länken var jättefin! Men som du säger kan det ju bli lite dyrt. Jag vet inte riktigt, jag hade nog satsat på Silikomarts grejer, alltså såna som jag har. Jag är så nöjd med den formen! Men det är klart, är du inte helt säker på att du kommer gilla att hålla på med praliner så kanske du inte vill lägga ut massor med pengar.

Fast om man ser det såhär: Även om du aldrig mer vill göra en pralin oefter jul, så kan jag köpa formarna av dig

(Som du kanske märker ska man inte fråga mig sånt här. Mitt andranamn är Beslutsångest!)
    men... formen jag länkade till är ju silicomarts, kände igen det från de andra formarna, såg ju din.
    Det jag egentligfen vill ha råd om är om jag ska ta sån, och det tror jag nu, eftersom du är helnöjd med din, men vilka av formarna ska jag ta? här ser ni lite bättre kanske
    www.cakescookiesandcraftsshop.co.uk/acatalog/Silicone-Chocolate-Moulds.html
    Tänkte att hjärtan är ju användbart, om gubben får ändan ur och friar, kan man ju ha små weddingfavours med såna praliner tänkte jag, och så till alla hjärtans dag, och när man bara tycker om nån, men sen såg jag nån annan fin, som var lite billigare... och då var det ta 3 betala för 2, men det blir färre praliner...
    www.cakescookiesandcraftsshop.co.uk/acatalog/Bon-Bon-Double-Twist-Mould.html

Hm, har nog lite beslutsångest  jag med, de med djuren från första länken är ju väldigt söta, men inte så användbar kanske?
  • Shaun the sheep

Jag tycker:

*Hjärtan
    *En ganska neutral, men ändå snygg (Typ Imperial eller Vertigo kanske)

Den i sista länken var verkligen jättefin! En sån skulle jag själv vilja ha

• Queequeg

Ska göra en pralin i vitchoklad, men kommer inte på någon smaksättning har ni några förslag?

Skulle vilja prova någon ny smaksättning med vitchoklad, har tidigare bla gjord med kokos, cognac, saffran, baileys, passionsfrukt, lime

Tänkte prova marabous ny choklad vintervit

Svar på tråden Pralintillverkning!