• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Shaun the sheep
    Shaun the sheep skrev 2010-10-25 17:16:09 följande:
    Det verkar som att på de flesta formar rymmer fler än 15 praliner. Jag kanske borde uppdatera TS egentligen, med lite bra länkar... Drömmer
    Sagt och gjort! =) Fast jag har säket glömt massor, men det är några stycken iallafall.
  • krikkelin
    Jag måste bara tipsa om en jättegod fyllning till ägglikörpraliner, om man gillar sånt (det gör jag!).

www.chokladsajten.com/index.php?option=com_ga...

Jag har inte testat den som fyllning i gjutna praliner utan bara använt den i det där receptet, men det borde ju inte vara någon skillnad.  Supergod är den iallafall!

Åhh ägglikör vadv gott, det är en av mina favoriter i alladinasken, det här receptet måste jag göra!

Shaun the sheep skrev 2010-10-25 17:21:26 följande:
    Sagt och gjort! =) Fast jag har säket glömt massor, men det är några stycken iallafall.

Vad bra med länkar och vad kul att min blogg fick vara medSkrattande

• Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-10-25 21:52:57 följande:

Åhh ägglikör vadv gott, det är en av mina favoriter i alladinasken, det här receptet måste jag göra!

Shaun the sheep skrev 2010-10-25 17:21:26 följande:

Vad bra med länkar och vad kul att min blogg fick vara medSkrattande

Självklart! =) Jag tyckte den var jättebra, och ack så snygga praliner
  • Shaun the sheep
    Marlean skrev 2010-10-26 01:04:12 följande:
    Pröva med jordnötssmör i de gillar jag!
    Jag älskar verkligen jordnötssmör! Åt så goda kakor i söndags när vi var på barnkalas. Måste nästan be om receptet
    Så tack, ännu en bra idé till en god fyllning! =)
  • Shaun the sheep

Nä, hörni, nu blir jag irriterad på mig själv!

Gick till affären för att köpa lite choklad och pralina lite ikväll. Först så hade dom inget Lintchoklad, eller jo, men inte mjölkchoklad utan bara mörk. Det var ju inte det jag var ute efter :/

Sen så köpte jag Nutella och två kakor mjölkchoklad. Trodde jag. Framme vid kassan ser jag att det är en mjölkchoklad och en med apelsincrisp! Jag älskar visserligen den också,
    men jag vet inte hur jag ska göra nu. Är det någon som kan komma på en bra kombination av följande ingredienser:

Mjölkchoklad.
    Mjölkchoklad med apelsincrisp
    Mörk choklad (bara ca. 50 g)
    Nutella

Det står helt still i huvudet på mig :S Jag skulle vilja göra nån Nutellafyllning men vet inte riktigt hur man går tillväga för att få samma konsistens som ganache ungefär?

• Marlean

jag kör praliner i knäckformar, det går utmärkt. Häll i lite nutellafyllning, fyll på med flytande mjölkchoklad, låt stelna, strila sedan över lite mörk choklad för att få de extra snygga.

• emilou77

Jag har gjort praliner i alldeles vanliga iskubsformar samt i riktiga pralinformar. Den enda skillnaden är att det kan vara lite svårare att få pralinerna att lossa från de vanliga isformarna, men det kan ju bero på min temperering också. 

Lite tips:

- Var supernoga när det gäller tempereringen. Det är a och o. Skaffa en digital termometer (stektermometer finns t ex på clas ohlson)

- Låt det ta tid. Har fått slänga flera omgångar för att jag slarvat och höftat.

-  http://www.janhedh.com/c2.htm

Lycka till!

Svar på tråden Pralintillverkning!