• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Shaun the sheep
    Sigrid skrev 2010-10-23 19:35:16 följande:
    Här vill jag också vara. Skulle också vilja göra egna praliner. Ska läsa igenom tråden och återkommer säkert med mängder av frågor.
    Välkommen!

Läs och inspireras, det gör jag varje gång jag läser. Ja, inte mina egna inlägg kanske, men alla andras
  • Ringtail

Jag hoppar in här! Beställde en pralinform från ebay igår och planerar att gjuta ett gäng praliner till årets julfirande. Skrattande

Just nu är planen att göra tre olika sorter: Vit choklad med saffranstryffel, mjölkchoklad med pepparkakstryffel och mörk choklad med kolakräm. Får se om det blir fler eller om jag tar mig vatten över huvudet bara genom att planera tre sorter. Flört

• Edah

Jag brukar köpa pralinskal på www.femtorp.se. Dessa fyller jag med tryffelsmet med olika smaker, försluter med tempererad choklad och rullar sedan i denna choklad som är förtempererad. De blir blanka och fina då! OCH super goda. 

Ett tips på smak: krossa turksiskpeppar, smält med lite vatten, smält ner smör, lite grädde, vit sirap och sen mörk choklad... SÅÅÅ gott! 

• Shaun the sheep
    Ringtail skrev 2010-10-24 16:38:55 följande:
    Jag hoppar in här! Beställde en pralinform från ebay igår och planerar att gjuta ett gäng praliner till årets julfirande. Skrattande

Just nu är planen att göra tre olika sorter: Vit choklad med saffranstryffel, mjölkchoklad med pepparkakstryffel och mörk choklad med kolakräm. Får se om det blir fler eller om jag tar mig vatten över huvudet bara genom att planera tre sorter. Flört
    Hej och välkommen! Det låter som att dina praliner kommer bli supergoda! Är det en silikonform du beställt? =)
  • 18år

För det första silicon är ej brukbara då du skall knacka formarna i kordet ett par gånger när du gör skalet

• Ringtail
    Shaun the sheep skrev 2010-10-24 17:42:20 följande:
    Hej och välkommen! Det låter som att dina praliner kommer bli supergoda! Är det en silikonform du beställt? =)
    Japp, det är en silikonform. Dock en väldigt bilig sådan, så jag får se hur bra det blir... Det är första gången jag försöker mig på gjutna praliner, så jag gör en "testomgång" i en billigare form. Om det är lika roligt som jag hoppas så investerar jag i en fancy märkesform till nästa gång. Flört (Har läst om folk som gjutit praliner i Ikeaformar, så det borde väl egentligen inte vara någon skillnad.)
  • Ringtail
    18år skrev 2010-10-24 18:02:53 följande:
    För det första silicon är ej brukbara då du skall knacka formarna i kordet ett par gånger när du gör skalet
    Men....varför skulle det då säljas silikonformar för pralintillverkning? Det verkar ju väldigt märkligt. Och i den här videon:

så använder de en silikonform och det verkar gå utmärkt att knacka bort luftbubblor med den.
  • Shaun the sheep
    18år skrev 2010-10-24 18:02:53 följande:
    Jaha? Det har funkat fint för mig iallafall Inga problem här inte!
    Ringtail skrev 2010-10-24 18:17:13 följande:
    Japp, det är en silikonform. Dock en väldigt bilig sådan, så jag får se hur bra det blir... Det är första gången jag försöker mig på gjutna praliner, så jag gör en "testomgång" i en billigare form. Om det är lika roligt som jag hoppas så investerar jag i en fancy märkesform till nästa gång. Flört (Har läst om folk som gjutit praliner i Ikeaformar, så det borde väl egentligen inte vara någon skillnad.)
    Precis, det funkar bra till och med i Ikeas isformar Det är riktigt kul, hoppas du också tycker det =)
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-23 11:26:13 följande:
    jag gillar inte glögg, men kan tänka mig att det skulle vara en höjdare för dem som gillar...
    Hittar inga formar på panduros hemsida, kan du inte länka, snälla du?

Min dröm är att hitta ett recept så man kan göra praliner som smakar so lindorkulorna, oh så goda de är...
    När du använder vit choklad, vilken använder du? Jag använder Lidl´s, den är den godaste vita chokladen som jag smakat, men nu har ju även marabou kommit med en, den var också ganska ok. (men visserligen är den bara tillfällig...)
    Oj, jag har helt missat ditt inlägg Skäms Ber om ursäkt.

Formen som jag såg på Panduro hittar jag inte i deras webshop. Men om du har nära till en butik så såg jag den bland tvål och godistillverkningen, och det  var en rosa hjärtform! http://www.pandurohobby.se/pan/IboxServlet?p=IXS790&OPT=GET&AID=293060 Ungefär så här kan jag tänka mig att dom blir sen, fast praliner istället för tvål

Och lindorkulorna är verkligen GUDOMLIGA! Vill också gärna komma på hur man gör något sånt.
    Jag använder Fazers mat och bakchoklad, både mörk och vit. Men en tanke är ju att gjuta ett skal av Lints mjölkchoklad, och sen göra en ganache med samma choklad. Det borde ju bli något liknande?
  • Shaun the sheep
    Ringtail skrev 2010-10-24 18:20:22 följande:
    Men....varför skulle det då säljas silikonformar för pralintillverkning? Det verkar ju väldigt märkligt. Och i den här videon:
    " target="_blank">

så använder de en silikonform och det verkar gå utmärkt att knacka bort luftbubblor med den.
    Okej, nu känns det som spam här, eftersom jag postat typ tre eller fyra inlägg :P

Är det en sån du har beställt? En från Silikomart? Det har ju jag också, woho! Jag är supernöjd med min!
Svar på tråden Pralintillverkning!