• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Snuttjulla

Det finns ju massor av smakkombinationer, med  den med blåbär tror jag starkt på. Sen tror jag nån lite med gele-bärsåsig pralin, skulle kunna vara gott. Nougatcrisp? Mörk choklad med havssalt? nån nötpralin, kaske med maccadamiannötter? Sen tror jag, även om jag inte är mycket för saffran, att det skulle kunna funka med en saffranstryffel i skal av mjölkchoklad. en kokospralin? Jag gjorde hemgjord coco förra året, den smeten skulle man kunna utgå från, kanske? Vill du ha lite vuxnare smaker kanske nåt med whiskey skulle funka...
    Hm, man skulle vilja hitta nån riktigt otippad smakkombo, som blir en riktig höjdare...
    Glöggpraliner?

Har du provat isbitsformarna från ikea förresten? nyfiken på om de funkar...
    Å har du köpt nå fler formar?
    Detta är minst lika spännande som om jag själv skulle göra´t. Skrattande

• Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-20 18:39:23 följande:
    Det finns ju massor av smakkombinationer, med  den med blåbär tror jag starkt på. Sen tror jag nån lite med gele-bärsåsig pralin, skulle kunna vara gott. Nougatcrisp? Mörk choklad med havssalt? nån nötpralin, kaske med maccadamiannötter? Sen tror jag, även om jag inte är mycket för saffran, att det skulle kunna funka med en saffranstryffel i skal av mjölkchoklad. en kokospralin? Jag gjorde hemgjord coco förra året, den smeten skulle man kunna utgå från, kanske? Vill du ha lite vuxnare smaker kanske nåt med whiskey skulle funka...
    Hm, man skulle vilja hitta nån riktigt otippad smakkombo, som blir en riktig höjdare...
    Glöggpraliner?

Har du provat isbitsformarna från ikea förresten? nyfiken på om de funkar...
    Å har du köpt nå fler formar?
    Detta är minst lika spännande som om jag själv skulle göra´t. Skrattande
    Men du, kom hit istället så pralinar vi tillsammans! =) Haha.
    Jag har faktiskt tänkt göra antingen glögg- eller saffranspraliner och ge bort som present till värdinnan på jul.
    Kanske två av varje vore nåt?
    Jag älskar nötter, så några såna måste det självklart bli. Har en pojkvän som är allergisk,
    men han äter knappt choklad ändå så det spelar inte så stor roll

Provade aldrig isformarna, men! Jag har googlat och sett att det ska funka bra.
    Men jag tror nästan mer på godisformarna från Panduro i så fall, det finns i silikon där, 29 spänn!

Och jag har inte köpt fler former Har lite dåligt med pengar den här månaden pga Comhem (Kräks).
    Nästa att köpa blir den fina Vertigo <3 Åh, jag drömmer mig bort... Nu MÅSTE jag ju hinna pralina lite i helgen
  • Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-20 19:24:35 följande:
    Men du, kom hit istället så pralinar vi tillsammans! =) Haha.
    Jag har faktiskt tänkt göra antingen glögg- eller saffranspraliner och ge bort som present till värdinnan på jul.
    Kanske två av varje vore nåt?
    Jag älskar nötter, så några såna måste det självklart bli. Har en pojkvän som är allergisk,
    men han äter knappt choklad ändå så det spelar inte så stor roll

Provade aldrig isformarna, men! Jag har googlat och sett att det ska funka bra.
    Men jag tror nästan mer på godisformarna från Panduro i så fall, det finns i silikon där, 29 spänn!

Och jag har inte köpt fler former Har lite dåligt med pengar den här månaden pga Comhem (Kräks).
    Nästa att köpa blir den fina Vertigo <3 Åh, jag drömmer mig bort... Nu MÅSTE jag ju hinna pralina lite i helgen
    jag gillar inte glögg, men kan tänka mig att det skulle vara en höjdare för dem som gillar...
    Hittar inga formar på panduros hemsida, kan du inte länka, snälla du?

Min dröm är att hitta ett recept så man kan göra praliner som smakar so lindorkulorna, oh så goda de är...
    När du använder vit choklad, vilken använder du? Jag använder Lidl´s, den är den godaste vita chokladen som jag smakat, men nu har ju även marabou kommit med en, den var också ganska ok. (men visserligen är den bara tillfällig...)
  • krikkelin

Jag gör också egna praliner,det är så roligt!
    Jag har köpt min form på www.mumsigt.se  den var ganksa dyr men det blir väldigt fina praliner.
    senast gjorde jag en pralin med lakritskola fyllning den blev såå god!
    http://sockerblomman.blogspot.com/2010/10/lakritskola-praliner.html 

Saffran har jag också funderat på att göra till jul, eller glögg kanske det låter också spännande.

• Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-10-23 12:17:32 följande:

Jag gör också egna praliner,det är så roligt!
    Jag har köpt min form på www.mumsigt.se  den var ganksa dyr men det blir väldigt fina praliner.
    senast gjorde jag en pralin med lakritskola fyllning den blev såå god!
    sockerblomman.blogspot.com/2010/10/lakritskol... 

Saffran har jag också funderat på att göra till jul, eller glögg kanske det låter också spännande.

Åhh, vad kul! Äntligen en pralinkompis!

Ska kolla på båda sidorna, jag älskar bakbloggar och allt som hör till.

Tänkte göra praliner idag faktiskt, har dock inte bestämt smak än. Men lakritskola låter inte helt fel,
    då kanske även sambon tar sig en smakbit. Smakar den söt eller saltlakrits? =)
  • Queequeg

Jag gör också egna praliner både gjutna , doppade och handrullade.

Brukar göra ett antal olika soret till jul som jag paketerar i fina askar och ger bort till jul. Är alltid lika uppskattat.

De smaker som brukar återkomma är bla, pepparkaka, apelsin, krokant,

En smasättning som gjordes göra året och som var väldigt god var päron, även päroncognac är otroligt god.

Har en speciell pärm där jag förvarar alla mina recept, listor på olika smakkombinationer och vilken respons de ha fått.

Gör praliner annars också men just julens har blivit något av en grej.

• Shaun the sheep
    Queequeg skrev 2010-10-23 16:22:26 följande:
    Jag gör också egna praliner både gjutna , doppade och handrullade.

Brukar göra ett antal olika soret till jul som jag paketerar i fina askar och ger bort till jul. Är alltid lika uppskattat.

De smaker som brukar återkomma är bla, pepparkaka, apelsin, krokant,

En smasättning som gjordes göra året och som var väldigt god var päron, även päroncognac är otroligt god.

Har en speciell pärm där jag förvarar alla mina recept, listor på olika smakkombinationer och vilken respons de ha fått.

Gör praliner annars också men just julens har blivit något av en grej.
    Härligt!

Ja, julen är ju en sån där perfekt högtid att ge bort något enkelt och gott. Och är pralinerna hemgjorda så är det ju säkert extra uppskattning Det är ju också en perfekt present till en värd eller värdinna på en middagsbjudning =)

Hur gör du pepparkakspralinerna då? Jag älskar verkligen pepparkaka, föredrar mjuk framför vanliga hårda, men pepparkaka i pralinform låter ljuvligt
  • Queequeg

Gör egen pepparkakskrydda som jag smaksätter med, är väldigt enkel, hur mycket jag använder av kryddan  beror på hur stor sats jag gör.
    Använder ett vanligt tryffel recept som jag gillar, brukar för det mesta bara rulla dem i kakao men har även chokladdoppat dem och gjutit dem, men just den har de flesta föredragit rullade i kakao.

Ska ta och göra äppel och rosmarin praliner i veckan som jag ska ta och ge bort.

• Shaun the sheep

Ja, är det så enkelt? =) Jag har lite färdig pepparkakskrydda här hemma, det är ju så gott att göra mjuk pepparkaka som sagt.. Man skulle kunna tro att jag är gravid, men jag är bara tidernas största godisgris!

Jag är så sugen på att gå till affären nu på en gång! Men jag vet att när jag väl kommit hem så kommer jag inte orka ändå :/ Har sovit så dåligt inatt så det blir nog en tidig kväll.. Kanske går nu och gör praliner imorgon bitti eller nåt =)

Svar på tråden Pralintillverkning!