• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Ringtail
    Shaun the sheep skrev 2010-10-24 18:38:59 följande:
    Okej, nu känns det som spam här, eftersom jag postat typ tre eller fyra inlägg :P

Är det en sån du har beställt? En från Silikomart? Det har ju jag också, woho! Jag är supernöjd med min!
    Nej, jag har ju tyvärr inte det. Jag tänkte köpa en sån, och gick in på ebay och kikade runt men då hittade jag en nästan likadan fast mycket billigare och tänkte att det kunde vara bra att testa med en sån först. (Lite dumsnålt, men...)

Ska se om jag kan fixa in en bild på den jag har köpt. Såhär ser den ut:

• Ringtail

Oj, nu blev det en superstor bild. Sorry! Skäms

• Shaun the sheep
    Ringtail skrev 2010-10-24 19:02:57 följande:
    Oj, nu blev det en superstor bild. Sorry! Skäms
    Ingen fara! Jag tycker den ser helt okej ut. Alltså, silikon som silikon, eller hur?
    Det blir säkert jättebra. Och som du säger, tycker du att det är jättekul så kan du ju köpa en dyrare då =)
  • Kinya

Åh, vad kul det verkar! Det ska jag kolla upp mer Glad

• Ringtail
    Shaun the sheep skrev 2010-10-24 19:06:11 följande:
    Ingen fara! Jag tycker den ser helt okej ut. Alltså, silikon som silikon, eller hur?
    Det blir säkert jättebra. Och som du säger, tycker du att det är jättekul så kan du ju köpa en dyrare då =)
    Ja, jag känner lite så. Det viktigaste är ju trots allt att det blir någon typ av chokladskal med smarrig fyllning i. Snajdig design och sånt finlir kan jag pyssla med när jag lärt mig lite mer. Flört
  • Shaun the sheep
    Ringtail skrev 2010-10-24 19:21:42 följande:
    Ja, jag känner lite så. Det viktigaste är ju trots allt att det blir någon typ av chokladskal med smarrig fyllning i. Snajdig design och sånt finlir kan jag pyssla med när jag lärt mig lite mer. Flört
    Så sant som det är sagt
    Jag hade tänkt göra praliner ikväll, men jag är helt slut! Har varit full fart ända sen 12-tiden, då vi panikletade present till min sons bästa vän som hade kalas. Ja jisses! Det kanske blir imorgon. Då jobbar dessutom pojkvännen kväll, så man kan göra lite som man vill. Men jag funderar starkt på att göra en fejk-Lindor faktiskt
  • krikkelin
    Shaun the sheep skrev 2010-10-23 12:43:38 följande:
    Åhh, vad kul! Äntligen en pralinkompis!

Ska kolla på båda sidorna, jag älskar bakbloggar och allt som hör till.

Tänkte göra praliner idag faktiskt, har dock inte bestämt smak än. Men lakritskola låter inte helt fel,
    då kanske även sambon tar sig en smakbit. Smakar den söt eller saltlakrits? =)
    Sötlakrits, jag annvänder ett lakritspulver som jag har köpt på panduro.

Just nu är jag väldigt sugen på att prova att göra en aplesinkolapralin, ja jag är helt inne på kolafyllning just nu men det blev ju så gott! Får se om jag kanske hinner imorgon..
  • Madame Mom

Ursäkta att jag bara hoppar in här hur som helst, men jag tänkte tipsa om den här sidan..
    stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

Tjejen skickar till Sverige och på en vanlig pralinform i silicon blir frakten 2,50 £
    Priset för formen är 3£ vilket innebär en kostnad på 60:- inklusive frakt. Vill man sen köpa flera grejer så läggs det bara till en mindre summa för varje grej utöver den första..

Med tanke på att bara formarna kostar över 100:- här i Sverige så lönar det sig att beställa från England..  :)

Svar på tråden Pralintillverkning!