• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Shaun the sheep

Snuttjulla:

Kom på nu också att vill man ha blanka praliner så ska man blåsa med tillexempel en hårtork på formen när man tagit ur den ur kylen. Alltså, när man gjort själva skalet Fast bara en snabbis såklart, annars kanske det smälter, det vill man ju inte.

• Niiskuneiti

Jättekul, du får visa upp resultatet sen för oss! Jag har bara en äkta pralinform som är i teflon och sist jag gjorde hade jag för mjuk massa, måste vara lite fastare för att få ur dem sen!

• Shaun the sheep
    Niiskuneiti skrev 2010-10-08 12:30:12 följande:
    Jättekul, du får visa upp resultatet sen för oss! Jag har bara en äkta pralinform som är i teflon och sist jag gjorde hade jag för mjuk massa, måste vara lite fastare för att få ur dem sen!
    Självklart! =)
    Fick hem min form idag, så jag provar nog redan ikväll när barnen somnat. Blir det nåt att ha så visar jag bilder
    Annars äter jag bara upp min tråkiga chokladsmet ;D
  • Shaun the sheep

Det översta i länken här är det receptet jag brukar göra, fast utan vallmo. Det är riktigt galet gott!

Men jag tänkte höra mer er. Det står att det blir ca. 35 praliner, formen rymmer bara 15. Hur ska jag göra? Jag känner så att, hellre för lite praliner, än alldeles för mycket tryffel som bara slängs. Vad säger ni, vad skulle ni göra?

http://www.aftonbladet.se/matvin/article357006.ab

• Shaun the sheep

Här är resultatet! Ni får ursäkta att kanterna blev hemskt fula, det var jag som råkade göra fel på slutet!
    Jag funkar inte bra i köket under stress Men de smakar gudomligt!
    Vitchokladtryffel med citron och hallon, täckt av mörk choklad. Otroligt! =) Och det var verkligen jätteroligt!

• Shaun the sheep
    Seldonia skrev 2010-10-10 09:20:11 följande:
    Härligt att vara igång! Det låter jättegott, ju!
    Ja, nu äntligen! =) Haha. Nästa gång blir det hälften med Baileys och hälften med mexikanskinspirerad choklad
  • Snuttjulla

ser superfint ut, kan vi inte få se den i genomskärning också, låter spännande med vit choklad och hallon...
    Tungan ute

• Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-10 13:36:42 följande:
    ser superfint ut, kan vi inte få se den i genomskärning också, låter spännande med vit choklad och hallon...
    Tungan ute
    Jag kan ta en bild senare! Självfallet. Jag har tyvärr inte tid just nu, för jag ska tydligen ut på promenad med pojkvän och dotter Men, senare ikväll så laddar jag upp en bild!
Svar på tråden Pralintillverkning!