• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • krikkelin

Vad roligt att det görs praliner!

Petra Sjo: daimtryffeln gjorde jag efter detta recept:
    http://hallonblabar.blogspot.com/2009/01/daimtryffel.html
    Fast jag gjorde halv sats och fyllde tryffeln i gjutna skal.

Högbergarna: Romrussintryffel gjorde jag enom att lägga russin i rom några dagar. sedan gjorde jag en mörkchokladtryffel (mörkchoklad, grädde, glykos och smör) som jag blandade ner russinen i. Jag har inget riktigt recept på den för jag provade mig fram.

Queequeg: Oj vad många goda praliner du har gjort och tänker göra!
    Mandel/Amaretto praliner är jag nyfiken på harr du något recept på den?
    Hur gjorde du krispet till mjölkchokladtryffeln?

• Petra Sjo

Tack! det får det bli imorgon...

• Queequeg
    krikkelin skrev 2011-12-19 21:57:51 följande:
    Vad roligt att det görs praliner!

Petra Sjo: daimtryffeln gjorde jag efter detta recept:
    hallonblabar.blogspot.com/2009/01/daimtryffel...
    Fast jag gjorde halv sats och fyllde tryffeln i gjutna skal.

Högbergarna: Romrussintryffel gjorde jag enom att lägga russin i rom några dagar. sedan gjorde jag en mörkchokladtryffel (mörkchoklad, grädde, glykos och smör) som jag blandade ner russinen i. Jag har inget riktigt recept på den för jag provade mig fram.

Queequeg: Oj vad många goda praliner du har gjort och tänker göra!
    Mandel/Amaretto praliner är jag nyfiken på harr du något recept på den?
    Hur gjorde du krispet till mjölkchokladtryffeln?
    Crispet till mjölkchoklad tryffelt är rice krispies. För att de inte skulle bli mjuka  när de är i tryffelsmeten så gjorde jag först en caramel på 1/2 dl socker som jag smälte i en kastrull till sockret fick en karamellfärg då rörde jag ner rice krispies och lade den sedan på bakplåtspapper som jag smorde med lite olja. finhackade den hela sedan och vände ner i tryffelsmeten.

Mandel/amaretto är helt improviserad. Använda mig av ett tryffel recept på mörk choklad som jag har som grund.
     Blandade ner finmalen mandel, lite mandelspån som jag krossade lite lätt men handen samt pyttelite bitermandelolja (det var så otroligt lite så det hade nog inte behövts) sedan smakade jag av smeten med Amaretto tills jag var nöjd.
  • krikkelin
    Queequeg skrev 2011-12-20 00:30:11 följande:
    Crispet till mjölkchoklad tryffelt är rice krispies. För att de inte skulle bli mjuka  när de är i tryffelsmeten så gjorde jag först en caramel på 1/2 dl socker som jag smälte i en kastrull till sockret fick en karamellfärg då rörde jag ner rice krispies och lade den sedan på bakplåtspapper som jag smorde med lite olja. finhackade den hela sedan och vände ner i tryffelsmeten.

Mandel/amaretto är helt improviserad. Använda mig av ett tryffel recept på mörk choklad som jag har som grund.
     Blandade ner finmalen mandel, lite mandelspån som jag krossade lite lätt men handen samt pyttelite bitermandelolja (det var så otroligt lite så det hade nog inte behövts) sedan smakade jag av smeten med Amaretto tills jag var nöjd.
    Håller det sig krispigt? För jag gjorde något liknadnde med cornflakes men det höll sig tyvärr bara krispigt någon dag.
  • Queequeg
    krikkelin skrev 2011-12-20 09:28:18 följande:
    Håller det sig krispigt? För jag gjorde något liknadnde med cornflakes men det höll sig tyvärr bara krispigt någon dag.
    Har gjort likande tidigare och det har hållit sig krispigt rätt länge ca en vecka
  • krikkelin
    Queequeg skrev 2011-12-21 00:25:51 följande:
    Har gjort likande tidigare och det har hållit sig krispigt rätt länge ca en vecka
    Jaha vad bra, får prova med rice krispies då!

Igår blev tre nya parilnsmaker färdiga, det blev:

Saffran&apelsin tryffel i mörktchoklad skal (Jan Hedhs recept)
    Svartvinbärstryffel i vitchokladskal
    Hemmagjord Mandelnougat med rostad mandel i mörkt skal

Jag har bara gjort gjutna parliner i år, tycker det blir bäst för jag får aldrig till det när jag ska chokladdoppa något...
  • Queequeg

En bild på några av de praliner och tryfflar osm jag gjort till denna jul.
    Idag ska jag paketera alla praliner och tryfflar i fina askar. Behåller väldigt lite själv, då i princip all choklad ges bort.

Från vänster: Mandel och amaretto pralin, mintkysspralin, kaffe och kokos tryffel, mjölkchoklad tryffel med en touch av karamell och med crisp, praliné, hjortronpralin

Från vä, hjortronpralin

• krikkelin
    Queequeg skrev 2011-12-23 10:51:04 följande:
    En bild på några av de praliner och tryfflar osm jag gjort till denna jul.
    Idag ska jag paketera alla praliner och tryfflar i fina askar. Behåller väldigt lite själv, då i princip all choklad ges bort.

Från vänster: Mandel och amaretto pralin, mintkysspralin, kaffe och kokos tryffel, mjölkchoklad tryffel med en touch av karamell och med crisp, praliné, hjortronpralin

Från vä, hjortronpralin
    Jätte fina!

Jag gör precis som du och ger bort det mesta, är de kvar hemma så äter jag bara upp dem och jag vill inte äta för mycket sött även fast det är gott!
  • krikkelin

Här kommer en bild på mina pralinpåsar som jag gav bort.
    Pralinerna som är i är:

Vit svartvinbärstryffel
    Romrussintryffel med mjölkchokladskal
    Apelsinmandelmassa med valnöt
    Mandelnougat med rostad mandel
    Daimtryffel
    Apelsin & saffrantryffel

Min favorit är romrussinpralinen!

• Queequeg
    krikkelin skrev 2011-12-27 09:32:33 följande:
    Här kommer en bild på mina pralinpåsar som jag gav bort.
    Pralinerna som är i är:

Vit svartvinbärstryffel
    Romrussintryffel med mjölkchokladskal
    Apelsinmandelmassa med valnöt
    Mandelnougat med rostad mandel
    Daimtryffel
    Apelsin & saffrantryffel

Min favorit är romrussinpralinen!

Vilka fina praliner.

Jag gjorde också romrussinpraliner fast med mörkchoklad och de blev också väldigt omtyckta. Fast inte av mig då jag inte gillar russin.

Min favorit av de jag gjorde var helt klart mandel& amaretto pralinen

Mintkysspralinen blev också en stor favorit (av de som fick den, jag gillar inte mint tillsammans med choklad) och önskemål om att jag gjorde den nästa jul också.

Hjortronpralin samt kaffe och kokkostryffeln var andra favoriter.

Har redan börjat fundera på vad jag ska göra för praliner till nästa jul.
  • majlinsa

Jag har gjort mina första praliner idag, har liksom inte vågat då jag tyckt att det verkar lite läskigt, jobbigt och surt om man misslyckas. Men idag kom en vän över och visade att det inte var så farligt som jag trodde. 

Så jag och sonen ska göra praliner snart igen.. fast då köper vi nog någon billig choklad som typ marabou så gör det inte så mycket om man misslyckas :p 

• M1986

Här är några av de praliner jag gjorde i år. Älskar nougat så de är penslade med mjölkchoklad och fyllda med nougat och en hasselnöt. Mer info och bilder finns i bloggen (länk finns längst ner). Är lite för feg för att testa mig fram en massa olika praliner. Kanske vore bra att köpa några olika sorter så man vet vad man gillar och sen prova sig fram..? :)

Svar på tråden Pralintillverkning!