• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-10-25 07:51:39 följande:
    Sötlakrits, jag annvänder ett lakritspulver som jag har köpt på panduro.

Just nu är jag väldigt sugen på att prova att göra en aplesinkolapralin, ja jag är helt inne på kolafyllning just nu men det blev ju så gott! Får se om jag kanske hinner imorgon..
    Kola är verkligen gudomligt! =)
    Madame Mom skrev 2010-10-25 09:00:49 följande:
    Ursäkta att jag bara hoppar in här hur som helst, men jag tänkte tipsa om den här sidan..

Tjejen skickar till Sverige och på en vanlig pralinform i silicon blir frakten 2,50 £
    Priset för formen är 3£ vilket innebär en kostnad på 60:- inklusive frakt. Vill man sen köpa flera grejer så läggs det bara till en mindre summa för varje grej utöver den första..

Med tanke på att bara formarna kostar över 100:- här i Sverige så lönar det sig att beställa från England..  :)
    Tack så jättemycket för tipset! Ska helt klart sparas i favoriter!
    Ringtail skrev 2010-10-25 12:44:20 följande:
    Jag måste bara tipsa om en jättegod fyllning till ägglikörpraliner, om man gillar sånt (det gör jag!).

www.chokladsajten.com/index.php?option=com_ga...

Jag har inte testat den som fyllning i gjutna praliner utan bara använt den i det där receptet, men det borde ju inte vara någon skillnad.  Supergod är den iallafall!
    Ägglikör och jag kommer inte så bra överens... Men jag kollar in sajten ändå =)
  • Snuttjulla
    Madame Mom skrev 2010-10-25 09:00:49 följande:
    Ursäkta att jag bara hoppar in här hur som helst, men jag tänkte tipsa om den här sidan..

Tjejen skickar till Sverige och på en vanlig pralinform i silicon blir frakten 2,50 £
    Priset för formen är 3£ vilket innebär en kostnad på 60:- inklusive frakt. Vill man sen köpa flera grejer så läggs det bara till en mindre summa för varje grej utöver den första..

Med tanke på att bara formarna kostar över 100:- här i Sverige så lönar det sig att beställa från England..  :)
    Om vi är flera som vill ha därifrån, skulle kanske nån kunna lägga en stor beställning, och vi skickar sinsemellan här i sverige? Borde ju bli ännu billigare då...?
  • Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-24 19:46:38 följande:
    Så sant som det är sagt
    Jag hade tänkt göra praliner ikväll, men jag är helt slut! Har varit full fart ända sen 12-tiden, då vi panikletade present till min sons bästa vän som hade kalas. Ja jisses! Det kanske blir imorgon. Då jobbar dessutom pojkvännen kväll, så man kan göra lite som man vill. Men jag funderar starkt på att göra en fejk-Lindor faktiskt
    Åh, du måste verkligen tala om för mig om detta är snarlikt... Jag hoppas verkligen...
    Den röda kulan är min favorit, vilken är din?
  • Snuttjulla
    Ringtail skrev 2010-10-25 12:44:20 följande:
    Jag måste bara tipsa om en jättegod fyllning till ägglikörpraliner, om man gillar sånt (det gör jag!).

www.chokladsajten.com/index.php?option=com_ga...

Jag har inte testat den som fyllning i gjutna praliner utan bara använt den i det där receptet, men det borde ju inte vara någon skillnad.  Supergod är den iallafall!
    jag tror på den där som basrecept, och byta smaksättning efter önskemål, tror ni inte?
  • Shaun the sheep

Snuttjulla:

Ja, det låter som en toppenidé att gå ihop flera tillsammans! Smart tänkt!

Jag hann tyvärr inte köpa med mig chokladen idag Båda barnen är sjuka och snoriga och självklart blev båda HELT hysteriska på affären. Det absolut nödvändigaste fick det bli, men jag glömde ändå många grejer :/
    Får bli imorgon istället. Den röda är min favorit också Mörk choklad är jag inte något jättefan av, förutom möjligtvis till en kopp kaffe, eller som en pralin med mintfyllning =)

• Ringtail
    Snuttjulla skrev 2010-10-25 14:36:57 följande:
    jag tror på den där som basrecept, och byta smaksättning efter önskemål, tror ni inte?
    Jag tror absolut det skulle kunna funka! Kanske man kan behöva öka mängden grädde för att få den lagom om man använder en torr smaksättning, typ pepparkakskryddor eller liknande, eftersom ägglikören gör att tryffeln blir lite lagom krämig...

Är det någon som har ett bra recept på jordgubbsfyllning, förresten? Glad
  • Shaun the sheep
    Ringtail skrev 2010-10-25 14:55:26 följande:
    Jag tror absolut det skulle kunna funka! Kanske man kan behöva öka mängden grädde för att få den lagom om man använder en torr smaksättning, typ pepparkakskryddor eller liknande, eftersom ägglikören gör att tryffeln blir lite lagom krämig...

Är det någon som har ett bra recept på jordgubbsfyllning, förresten? Glad
    Jag tror det skulle bli kanongott att göra en vit chokladtryffelsmet, och sen ha i passerad jordgubbspuré!
    Typ som denna men med vit choklad, och jordgubbar istället för hallon:
    http://www.hemmetsjournal.se/Mat/recept/?RecipeID=6667
  • Ringtail
    Shaun the sheep skrev 2010-10-25 15:53:49 följande:
    Jag tror det skulle bli kanongott att göra en vit chokladtryffelsmet, och sen ha i passerad jordgubbspuré!
    Typ som denna men med vit choklad, och jordgubbar istället för hallon:
    www.hemmetsjournal.se/Mat/recept/?RecipeID=66...
    Lysande! Det ska testas.
  • Lady Namárië

Åh, en pralintråd!

Finns det formar som gör fler än 15 praliner åt gången att få tag i? Jag skulle gärna göra många på en gång när jag ändå håller på.

So say we all
  • Shaun the sheep
    Lady Namárië skrev 2010-10-25 16:24:04 följande:
    Åh, en pralintråd!

Finns det formar som gör fler än 15 praliner åt gången att få tag i? Jag skulle gärna göra många på en gång när jag ändå håller på.
    Det verkar som att på de flesta formar rymmer fler än 15 praliner. Jag kanske borde uppdatera TS egentligen, med lite bra länkar... Drömmer
Svar på tråden Pralintillverkning!