• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-10 14:18:20 följande:
    Jag kan ta en bild senare! Självfallet. Jag har tyvärr inte tid just nu, för jag ska tydligen ut på promenad med pojkvän och dotter Men, senare ikväll så laddar jag upp en bild!
    tydligen..? tur att du har nån som hjälper dig att bestämma...
  • Shaun the sheep

Snuttjulla: Jag hade egentligen ingen lust alls att gå ut, men blev medsläpad ändå. Det var rätt trevligt
    Och här är resultatet! Såhär fina blev de inuti. Man ser tillochmed den lilla jordgubbsbiten!

• Snuttjulla

den ser ännu godare ut nu... vill också ha sån...
    verkligen superfina...
    tar gärna recertet, om du vill dela med dig. vilken typ av choklad använder du dig av? märke?

• Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-10 16:11:42 följande:
    den ser ännu godare ut nu... vill också ha sån...
    verkligen superfina...
    tar gärna recertet, om du vill dela med dig. vilken typ av choklad använder du dig av? märke?
    Tack så jättemycket!

Först gjorde jag hälften av det första receptet här:http://www.aftonbladet.se/matvin/article357006.ab Fast utan vallmofrön.  När grädden stod och drog sig med citronskalet så smälte jag mörk choklad, jag använde Fazers mörka mat & bakchoklad. 200 gram blev det!
    Hällde i formen, och sen vände jag uppochner på den så att allt rann ut. Sen ska man knacka formen mot bordet lite för att få bort luftbubblor. In i kylen! Chokladen som blev över hällde jag tillbaka i en bunke
    Efter ungefär 5 minuter när jag såg att chokladskalen stelnat så spritsade jag tryffelsmeten i skalen, bara två tredjedelar. Jag hade också i frystorkade hallon och jordgubbar från Kelloggs Special K Nästa gång provar jag färska!  Sen in i kylen ca. 20 minuter. Då tog jag ut formen, och spritsade ut resten av den mörka chokladen, som alltså fungerar som botten. När jag gjort det så använde jag en slickepott och bredde ut allt jämnt över formen, knackade igen i bordet, och så in i kylen. Bäst är nog att låta dem stå ett tag, jag var lite ivrig, så botten lossnade på en av dem. De andra blev dock perfekt!

Om du kollar på youtubevideon jag länkade till förut så förstår du nog lite mer, jag är som sagt urusel på att förklara :P

Så, det totala recepet blir alltså:

200 g mörk choklad
    ½ dl grädde
    Skal av en citron
    100 g vit choklad (Även här använde jag Fazers)
    En liten skvätt honung

• Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-19 22:15:22 följande:
    hur går det med tillverkningen?
    Det går ganska bra!

Jag har inte gjort några fler än, har haft fullt upp med att planera begravning, ta hand om sjuklingar och annat familjebestyr. Men tänkte göra nya i helgen, antingen med Baileys eller blåbär. Har lite svårt att bestämma mig dock... Vill ju helst smaka alla på samma gång ;)
  • Snuttjulla

jag kom på en sak som jag tänkt på, som du kanske kan göra...
    antar du har några riktiga pärlor bland vänner och bekanta, och istället för julkort till dem, kan du ju tillverka en chokladkalender  med en ny smak för varje dag och ge dem. Kanske spritsa datumet på pralinen, eller med ätbar penna. Då kan du ju prova 24 olika smaker, du får feedback ifrån andra plus att du visar att du bryr dig om dem, att de betyder nåt för dig. Kan ju göra en fin ask att stoppa i, och en hälsning.
    Och om det kanske är nån julmarknad kan du ju sälja lite. på detta sätt kan du öva och öva, få tillbaka liten summa, och så slipper man äta allt själv. (gott men inte nyttigt i längden)
    Detta säger jag till dig bara för att jag hoppas du ska tycka det är en sån kanonide, och bli mig så evigt tacksam, att du skickar mig också en julkalender... DrömmerOskyldig

• Shaun the sheep

Vet du Snuttjulla, I like the way you think!

Ska definitivt se över hur mycket det skulle kunna kosta! Tror det vore väldigt populärt, framförallt hos min syster

• Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-20 16:33:30 följande:

Vet du Snuttjulla, I like the way you think!

Ska definitivt se över hur mycket det skulle kunna kosta! Tror det vore väldigt populärt, framförallt hos min syster

Jag blev faktiskt lite inspirerad av mig själv där, så jag ska nog försöka knepa ihop några praliner jag med, men dock tänkte jag ett litet fyrpack, med olika smaker, till några få utvalda speciella personer. Har provvikt små askar för att kunna förpacka dem snyggt tom.
    (skulle jag göra pralinerna skulle jag få ge bort tomma askar, för jag skulle nog bara äta dem innan jag hinner ge bort dem)
    Skulle vara så kul att få se resultatet om du gör nåra...
    Förresten, hur länge tror du pralinerna håller om man gör dem själv, och hur förvarar man dem bäst, vill ju inte att de ska börja "damma" som jag brukar kalla det...
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-20 16:54:57 följande:
    Jag blev faktiskt lite inspirerad av mig själv där, så jag ska nog försöka knepa ihop några praliner jag med, men dock tänkte jag ett litet fyrpack, med olika smaker, till några få utvalda speciella personer. Har provvikt små askar för att kunna förpacka dem snyggt tom.
    (skulle jag göra pralinerna skulle jag få ge bort tomma askar, för jag skulle nog bara äta dem innan jag hinner ge bort dem)
    Skulle vara så kul att få se resultatet om du gör nåra...
    Förresten, hur länge tror du pralinerna håller om man gör dem själv, och hur förvarar man dem bäst, vill ju inte att de ska börja "damma" som jag brukar kalla det...
    Hm, jag tror lite kylt är bäst att förvara dem i. Går du till en butik som säljer praliner så brukar det ju vara i en kyldisk, menar jag. Jag tror att de håller i en vecka typ? Jag ska också göra egna askar sen =)
    Jag kanske hinner med att göra fler nu i helgen! I så fall lovar jag att uppdatera med bilder.
    Vad tror du i smakväg då? Jag är inte så sugen på baileys, så de pralinerna ger jaghelst bort.
    Jag tänkte göra ett skal av mjölkchoklad, och sen fyllning med blåbär och vitchokladtryffel?
Svar på tråden Pralintillverkning!