• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • krikkelin
    Ägglikörspraliner

Såhär blev mina ägglikörspraliner!
    Själva fyllningen tyckte jag smakade för lite ägglikör så jag tog i dubbelt så mycket ägglikör som stod i receptet så fyllningen blev kanske lite lös men ändå okej.  Smaken blev god  men som sagt hade jag velat ha mer ägglikörsmak. Men jag tycker ändå att det blev en väldigt god pralin!
  • Ringtail
    krikkelin skrev 2010-10-28 10:48:38 följande:

Själva fyllningen tyckte jag smakade för lite ägglikör så jag tog i dubbelt så mycket ägglikör som stod i receptet så fyllningen blev kanske lite lös men ändå okej.  Smaken blev god  men som sagt hade jag velat ha mer ägglikörsmak. Men jag tycker ändå att det blev en väldigt god pralin!
    Ååh, de ser ju helt perfekta ut! Ägglikörfyllning "ska" ju vara lite lösare. Tycker jag iallfall. Glad
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-10-28 10:48:38 följande:
    Ägglikörspraliner

Vilka snyggingar! =)

Jag måste verkligen investera i en termometer nu känner jag, men åh, jag är så dumsnål..
    Jag får försöka hitta någon billig nånstans
  • strojes
    Shaun the sheep skrev 2010-10-28 16:22:11 följande:
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=530...

Vad tror ni om denna för 29 kr? Jag vet, jag är SÅ snål, men jag använder inte termometer till något annat direkt.
    Det står ju inget om choklad, men eftersom den går till 90 grader så borde den funka, eller? :)
    Jag skulle nog satsa på en digital termometer för choklad tempning.
    Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • Shaun the sheep
    strojes skrev 2010-10-28 19:29:46 följande:
    Jag skulle nog satsa på en digital termometer för choklad tempning.
    Oj! Det måste jag kolla upp. Jag visste bara att det fanns sån för kött. Eller det kanske bara kallas köttermometer, men funkar till det mesta i köket?
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-29 14:36:21 följande:
    ikea har en ganska billig digital termometer...
    Kanske får kolla där nästa gång vi har vägarna förbi :)
    Fast Ikea i Västerås är inte särskilt bra, det får bli när vi far iväg till familjen i Linköping
  • Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-29 14:52:14 följande:
    Kanske får kolla där nästa gång vi har vägarna förbi :)
    Fast Ikea i Västerås är inte särskilt bra, det får bli när vi far iväg till familjen i Linköping
    har du också släkt där? Glad 
    HAr du kankse karlsson i e-tuna? de är väl ganska skapliga i pris, tror nog du kan hitta en där med...
Svar på tråden Pralintillverkning!