• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-29 14:59:26 följande:
    har du också släkt där? Glad 
    HAr du kankse karlsson i e-tuna? de är väl ganska skapliga i pris, tror nog du kan hitta en där med...
    Haha, ja! Du med alltså?
    Hm, jag vet inte om vi har Karlsson.. Men jag tror att det finns i Västerås! Det är ju inte så långt bort, 35 minuter ungefär. Det vore så kul att göra praliner till nästa helg, då ska vi åka till min sambos tvillingbror och hans familj. Vore roligt att ge bort praliner som man gjort själv Så, jag SKA ha tag på en termometer innan nästa helg. Helst så snart som möjligt kanske, så man hinner testa redan innan
  • Badfantasten

Har inte läst hela tråden, men på Panduro hade de formar förr...ngr år sedan, säkert fortfarande!?

• Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-10-29 16:20:56 följande:
    Haha, ja! Du med alltså?
    Hm, jag vet inte om vi har Karlsson.. Men jag tror att det finns i Västerås! Det är ju inte så långt bort, 35 minuter ungefär. Det vore så kul att göra praliner till nästa helg, då ska vi åka till min sambos tvillingbror och hans familj. Vore roligt att ge bort praliner som man gjort själv Så, jag SKA ha tag på en termometer innan nästa helg. Helst så snart som möjligt kanske, så man hinner testa redan innan
    Åh, vilken mysig present till din svågers familj!
    kanske kan låna från nån granne? Eller vän?
    Nja, egentligen är det inte min släkt, det är min sambos, och mina barns, men eftersom han aldrig friar, så tycks det aldrig bli min släkt... Flört
    Brukar du också passa på att försöka pricka in ett besök på cloetta?
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-10-29 16:34:52 följande:
    Åh, vilken mysig present till din svågers familj!
    kanske kan låna från nån granne? Eller vän?
    Nja, egentligen är det inte min släkt, det är min sambos, och mina barns, men eftersom han aldrig friar, så tycks det aldrig bli min släkt... Flört
    Brukar du också passa på att försöka pricka in ett besök på cloetta?
    Ja, tekniskt sett är det väl samma här. Min sambo får heller aldrig tummen ur, men jag tycker bättre om hans släkt än min egen, så jag har liksom adopterat dom, haha! :)
    Ja, åh! Cloetta är underbart! Fast det tråkiga är att sist vi var där så köpte jag Polly, som är ett av mina favoritgodis. Tyvärr var det fullt av fluglarver i påsen :/ Men det är ju sånt som kan hända även de bästa. Även om jag inte åt av godiset så är jag inte lika sugen på Polly längre
  • queenofangels

ni har ju lite koll på denna tråden. vet någon av er var man kan få tag på runda chokladskal som man gör praliner i. inte formar utan chokladskalen e färdiga som man bara spritsar i tryfflen.

• Shaun the sheep
    queenofangels skrev 2010-10-29 16:57:04 följande:

ni har ju lite koll på denna tråden. vet någon av er var man kan få tag på runda chokladskal som man gör praliner i. inte formar utan chokladskalen e färdiga som man bara spritsar i tryfflen.

Jag tror det var nån tidigare i tråden som beställt via mumsigt.se? Är inte säker dock. Har du provat googla?
  • queenofangels

inte googlat. kom på de nu när ja såg er tråd.

gör sånna på jobbet o e så smidigt att dom e färdiga :) lite fusk men endå. men nu har ja bytt jobb o dom gör inte tryffelkulor längre. annars kanske ja kan gå till ett kondis som gör sånna själv.

• Shaun the sheep
    queenofangels skrev 2010-10-29 17:07:05 följande:
    inte googlat. kom på de nu när ja såg er tråd.

gör sånna på jobbet o e så smidigt att dom e färdiga :) lite fusk men endå. men nu har ja bytt jobb o dom gör inte tryffelkulor längre. annars kanske ja kan gå till ett kondis som gör sånna själv.
    Åh! Är du konditor?
  • queenofangels
    Shaun the sheep skrev 2010-10-29 17:13:34 följande:
    Åh! Är du konditor?

japp, e ju de. på förra jobbet gjorde vi masspr av pralier o tryfflar, tyvärr gör vi inte de på detta.

• Queequeg
    queenofangels skrev 2010-10-29 16:57:04 följande:

Vet att det bla finns att köpa på chokladfabriken, de har även en webbshop men vet inte om de säljer såna via webben.

www.chokladfabriken.com
Svar på tråden Pralintillverkning!