• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Mysanochmimer
    CoolJen skrev 2010-12-22 10:32:04 följande:
    Geléhjärtan låter svårt att få till...berätta
    Fanns nån sån här receptbroschyr från dr.otker och där var det med

Koka 1½ dl socker, 3 msk glykos, 4 dl vatten till 122 gr.
    tillsätt färg, smaksättare och 10 gelantinblad som har varit blötlagda.
    Häll upp i isbitsformar och låt stelna i rums.temp ett par timmar.

Använde mina isbitsformar från IKEA därav hjärtan

tyvärr funkade det inte att vända dom i socker som jag hade velat för sockret bara smälte, men men, man kan inte få allt
  • guppyn

Å, sätt gärna in bilder!!!! Jag planerar att börja i dagarna med mina nyårspraliner

• myskatt

Jag har bilder i min blogg.

Tänker dock inte lägga ut bild på "stora" projektet förens efter jul. Har ingen aning om vilka släktingar som snokar runt min blogg .-D.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Queequeg
    Mysanochmimer: Allt ser verkligen gott ut, skulle gärna sätta tänderna i mandelmassekonfekten då jag älskar mandelmassa och marsipan.

Kom faktiskt på att jag helt glömt bort att göra något med mandelmassa och marsipan i år. Men jag har de hemma så jag kan slänga ihop någit sådan i morgonom jag känner för det.

Men slängde ihop lite knäck ikväll. Mamma var förbi en snabbis idag och då kom det fram att hon var sugen på lite knäck i alla fall men att de inte kommer att göra någon och hon vet att jag inte har gjort någon.

Självklart gör jag då lite knäck till mamma ( vi ska fira jul där som vi alltid gör), och självklart kan jag inte låta bli att bara låta den vara så det blev två sorter. En helt vanlig knäck och en cocosknäck.

Har pakerarat all choklad och annat godis i fina kartonger och cellofanpåsar, samt gjort fina kort  som ligger i askarna där sorter och innehåll finns med.

Något jag började med när jag  började ge bort choklad och dyl utanför min närmaste familj, med tanke på allergier och sånt.

Nedan är ett väldigt litet urval de godsaker som jag gjort i år.

Några av julen 2010 års choklad praliner. Från vänster, Äppel&rosmarin pralin, vit hallonpralin, salty caramel pralin och pralinéKlickbar bild
    från vänster: Äppel&rosmarin, vit hallon, salty caramel, praliné
  • Shaun the sheep

Ni gör verkligen superfina praliner tjejer!

Själv får jag hålla mig till tryfflarna, tills pralinformen dykt upp. Det har blivit mockatryffel och hallontryffel.
    Imorgon blir det mango och apelsin. Har självklart provsmakat, det är riktigt gott! =)
    Tyvärr hinner jag inte med allt jag vill göra, något som är riktigt jobbigt :/

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Queequeg
    Shaun the sheep skrev 2010-12-22 22:58:39 följande:
    Ni gör verkligen superfina praliner tjejer!

Själv får jag hålla mig till tryfflarna, tills pralinformen dykt upp. Det har blivit mockatryffel och hallontryffel.
    Imorgon blir det mango och apelsin. Har självklart provsmakat, det är riktigt gott! =)
    Tyvärr hinner jag inte med allt jag vill göra, något som är riktigt jobbigt :/
    Har samma problem med två formar som har försvunnit, något som jag inte kan begripa då jag förvarar sådant på ett speciellt ställe. Därför fick det bli samma till, äppelpralinen och salty caramel pralinen och den trista siliconformen till hallonpralinen. Tycker de i hårdplast är bäst.
  • Queequeg
    CoolJen skrev 2010-12-22 23:42:36 följande:
    Bor ni nära mig(väsby) så är det bara att låna formar
    Vad snällt, tack för erbjudanet   Men jag känner mig nöjd ändå och stänger chokladverkstaden här hemma i alla fall över julen.

Ok, eventuellet så kanske jag ställer mig och gör lite godis med marsipan eller  mandelmassa i morgon.
Svar på tråden Pralintillverkning!