• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Queequeg

Har du tempererat chokladen? om inte så är det därför som chokladen har svårt att lossa ur formen. Tempereringen gör bla så att chokladen kryper lite och lossar lätt ur formen.
    Har du tempererat chokladen så har det blit något fel i temperaturen när du gjort det så tempereringen blev misslyckad.

• Shaun the sheep
    majlinsa skrev 2011-08-21 08:58:16 följande:
    Vad för "bas skafferi" behövs vid pralintillverkning för en som aldrig gjort praliner tidigare?

Choklad
    En pralinform, termometer (för att temperera chokladen) och.. Ja, jag kan inte komma på så mycket mer faktiskt? 
  • Lady Namárië

I år har jag investerat i silikonformar. Men de är ju så sladdriga, så det vete tusan hur det skall gå att göra chokladskal av dem. De funkar jättebra till tryffel, dock.

Dessutom hittade jag en sådan där apparat som håller choklad smält för doppning i resaturangstorlek för 25:- på en utförsäljning. Så funkar inte formarna till praliner får jag väl göra dem en och en.

So say we all
  • Mysanochmimer
    Lady Namárië skrev 2011-08-21 09:45:08 följande:
    I år har jag investerat i silikonformar. Men de är ju så sladdriga, så det vete tusan hur det skall gå att göra chokladskal av dem. De funkar jättebra till tryffel, dock.

Dessutom hittade jag en sådan där apparat som håller choklad smält för doppning i resaturangstorlek för 25:- på en utförsäljning. Så funkar inte formarna till praliner får jag väl göra dem en och en.
    Jag har en silkonform och den funkar faktiskt jättebra att gjuta pralinskal.
    Trodde som dig att det inte skulle funka eftersom den var så sladdrig, men det gick bra
  • Eliin80

Testar att ställa en fråga...är ju en rätt gammal tråd, men...

Jag har köpt en pralinform nu och tänkte försöka mig på att göra praliner till helgen. Men har en liten undran. Jag vet att man ska temperera chokladen, hälla lite i formen (eller ska jag fylla helt?) och sen hälla ut det efter en liten stund (hur liten stund...1 min, 5 min, 10 min?). Men vad gör man med den chokladen man hällt ut? Ska man temperera om den igen innan man häller den i formen eller hur funkar det...? Jag är heeelt ny på det här!

♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • Shaun the sheep
    Eliin80 skrev 2011-11-09 18:48:32 följande:

Testar att ställa en fråga...är ju en rätt gammal tråd, men...

Jag har köpt en pralinform nu och tänkte försöka mig på att göra praliner till helgen. Men har en liten undran. Jag vet att man ska temperera chokladen, hälla lite i formen (eller ska jag fylla helt?) och sen hälla ut det efter en liten stund (hur liten stund...1 min, 5 min, 10 min?). Men vad gör man med den chokladen man hällt ut? Ska man temperera om den igen innan man häller den i formen eller hur funkar det...? Jag är heeelt ny på det här!

Jag brukar hälla i chokladen ändå upp, och sen ut direkt igen. Chokladen som du häller ut går att temperera om ifall du vill använda den till något nytt. Du märker ju om chokladen börjar stelna, då behöver den nog tempas igen
  • Eliin80
    Shaun the sheep skrev 2011-11-09 18:51:42 följande:
    Jag brukar hälla i chokladen ändå upp, och sen ut direkt igen. Chokladen som du häller ut går att temperera om ifall du vill använda den till något nytt. Du märker ju om chokladen börjar stelna, då behöver den nog tempas igen
    Wow, tack för snabbt svar! Aha, så om den inte hunnit stelna är det bara att hälla i den igen (tänker mig att jag ska fylla upp formen sen med samma choklad).
  • Eliin80

Förresten, hur lång tid tar det ungefär för chokladen att stelna? Alltså den man har i botten (eller ja, toppen blir det ju när man vänt på formen och fått ut pralinerna)? Ska man ställa in formen i kylen så att den stelnar fortare eller är det fel?

• Shaun the sheep
    Eliin80 skrev 2011-11-09 18:56:30 följande:
    Förresten, hur lång tid tar det ungefär för chokladen att stelna? Alltså den man har i botten (eller ja, toppen blir det ju när man vänt på formen och fått ut pralinerna)? Ska man ställa in formen i kylen så att den stelnar fortare eller är det fel?

Skulle du fråga Jan Hedh skulle han nog bli sur om du sa att du ville ställa in den i kylen, men alltså. Det funkar utmärkt, det räcker att den står där i några minuter så stelnar chokladen! =)
Svar på tråden Pralintillverkning!