• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Eliin80
    Shaun the sheep skrev 2011-11-09 18:59:31 följande:
    Skulle du fråga Jan Hedh skulle han nog bli sur om du sa att du ville ställa in den i kylen, men alltså. Det funkar utmärkt, det räcker att den står där i några minuter så stelnar chokladen! =)
    Ojdå...tur att jag beställt en av hans böcker...som plåster på såren då...
    ♥٭ Elise 080706 ٭♥ ♥٭Mathilda 100814* ♥
  • Shaun the sheep
    Eliin80 skrev 2011-11-09 19:00:40 följande:
    Ojdå...tur att jag beställt en av hans böcker...som plåster på såren då...

Hehehe, precis! Men det chokladgurun inte vet, lider han inte av
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Zixi

Vad kul att det är liv i tråden igen. Jag har inte skrivit så mycket i den men jag har följt den sen start. Jag har införskaffat en silikonform som ligger och dammar på en hylla, det är nog dags att ta fram den snart. Är lite för otålig och oexakt för att temperera choklad men min man har lovat att göra det åt mig Ska gå ner 5kilo till jul och sen belöna mig med choklad

2010-07-20 3040/50
  • högbergarna

Wee jag hittade en pralitråd! Vad roligt!! :) Jag älskar att göra praliner å tryfflar. Ska gära ett helt gäng till julfirandet i år. Tänkte göra bland annat nougatfyllda praliner. Någon som har tips? Ska man bara smälta sådan köpenougat o hälla i eller kan man få nougaten mjukare på något vis?

• Runguska

Har även jag föjt denna tråd samt investerat i små siliconformar! Jag har tänkt göra en del till jul. Förra årtet gjorde jag choklad som blev mycket uppskattad i långpanna, men praliner känns lycigare och lite finare att ha med kring jul!

Har en liten kluring, sonen är mjölkproterinallergiker - finns det någon choklad att arbeta med? Funderar på att exprimentera med mörk choklad (skal), oboy och gräddersättning (till en lite krämig fyllning), men känner mig ytterst tveksam...

• Marielle 916

men ska alltid torka ur pralin formarna med bomull innan man använder dem (om det är plast) man ska pensla formerna med choklad en gång och sedan fylla upp hela formarna med choklad, slå till formen i bordes så luftbubblor försvinner, vänta en stund och sedan hälla ur all choklad och låta det stelna på ett galler upp och ned, sedan skrapa bort överflödig choklad och fylla med din tryffel, locket behlver ej vara tempererad eftersom den inte ska ''krympa'' något. 

jätte viktigt att tempera chokladen om den innehåller kakaofett, du kan smälta choklad i micron med 1,5 minuters intervall (inte över 50 grader) sedan hälla ut 3/4 av chokladen och temperera den och hälla tillbaka den när du tycker den är ''trög'' nog, den ska bli 32 grader (mörk) om den blivit för kall värm med värmepistol eller en stund till i micron och sedan så temperera om den. (om du ej har värmespistol)  lite tipps bara!! 

om man ej temperar chokladen eller fuskat med det, så blkir den flammig och oglänsande eftersom fettet inte kunna ''kritalisera'' alltså bundit ihop sig,  

• krikkelin

Hallå i tråden!

Är det någon som gjort några goda praliner nu till jul?
    Själv började jag i helgen med 3 olika sorter. Det blev en med romrussintryffel och mjölkchokladskal, en med daimtryffel och mörktchokladskal och en med mandelmassa smaksatt med apelsin och rostad valnöt i ett mörktchokladskal. Jag har inte provsmakat dem än men daimtryffeln verkar väldigt lovande!
    Jag har gjutit 3 skal till som jag ska fylla nu i veckan!

• Petra Sjo

hur gör du daimtryffeln?
    Jag gjorde praliner förra året, men ska nog göra i veckan igen. Lät som en spännande fyllning...

• högbergarna

Gjorde saffranstryffel med skal av vit choklad men allt gick åt när min familj firade jul för några dagar sedan. Ska göra ett gäng nya. De va fantastiska!!

Är nyfiken på romrussintryffeln.. hur gjorde du den?

• Queequeg

Håller på med året jul praliner och tryfflar för fullt.

De jag har gjort hitills är: Baileys tryfflar ( mörkt chokladskal och vitchokladtryffelfyllning)
    Kaffe och kokos tryffel ( är gjord på mörkchoklad och doppad i vitchoklad
    Mjölkhoklad tryffel med crisp ( doppad i mörkchoklad)
    Praliné (doppad i ljuschoklad)
    Mandel/amaretto pralin (gjuten i mörkchoklad)

De som återsr att göra är:
    Hjortrontryffel (gjuten)
    romrussin ( gjuten)
    tiramisupralin 
    mintkysspralin

Bild på Baileys pralinerna, gav bort en liten påse sådana i lördags

Baileys praliner

Svar på tråden Pralintillverkning!