• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • CoolJen

haha nä...jag är redan uppe i 2000:- tror jag....det är inte gratis inte.

Ja miniatyrflaskorna tror jag är toppen...man behöver ju inte så mkt till varje tryffelsmet och om det inte blir gott så har man heller inte en hel flaska stående

• guppyn

Men jag har inte hittat såna där miniatyr flaskor på systemet, har letat efter såna till pralinerna, måste vara blind.
    Likörtryfflar jag planerat att göra, baserat på vad som finns hemma är: baileys, hallonlikör, passoã med vitchoklad, likör43(eller vad det nu var) med mjölkchoklad och så tänkte jag göra bountykulor som jag hittade recept på i någons blogg och blanda i malibu.

• CoolJen
    guppyn skrev 2010-12-14 20:31:34 följande:
    Men jag har inte hittat såna där miniatyr flaskor på systemet, har letat efter såna till pralinerna, måste vara blind.
    Likörtryfflar jag planerat att göra, baserat på vad som finns hemma är: baileys, hallonlikör, passoã med vitchoklad, likör43(eller vad det nu var) med mjölkchoklad och så tänkte jag göra bountykulor som jag hittade recept på i någons blogg och blanda i malibu.
    finns bara små flaskor med snapsar på systemet,däremot på kryssningsbåtar finns det med masa olika likörer och dyl.
  • Queequeg
    FannyN skrev 2010-12-14 18:37:25 följande:
    Idag har gjort massor av nya praliner! Vad kul det är! dagens smaker är päroncognac,baileys och coiantreu. De var drömgoda och päronkonjaken var helt enkelt fantastisk!
    Päroncognac är så gott och är riktigt super ihop med mörkchoklad.
  • Mysanochmimer
    kola fyllda (2).JPGkola fyllda.JPG
    2 st olika (till utseendet) kola-fyllda praliner
    Fattar inte vad som blir fel dock, tempererar men får ändå flammig choklad, är det för att jag använder Odense? Är det så enkelt?

DSC_0922.JPG
    Och här är mango/mörk choklad-tryfflarna från här om helgen.
    Svägerskan fick dessa och en burk saffransskorpor när hon fyllde år och hon sa att det var en riktigt "fräsch" tryffel
  • Queequeg
    Mysanochmimer skrev 2010-12-14 22:34:52 följande:
    kola fyllda (2).JPGkola fyllda.JPG
    Fattar inte vad som blir fel dock, tempererar men får ändå flammig choklad, är det för att jag använder Odense? Är det så enkelt?

DSC_0922.JPG
    Svägerskan fick dessa och en burk saffransskorpor när hon fyllde år och hon sa att det var en riktigt "fräsch" tryffel
    Fina praliner.

Tror att jag också kommer att få flammiga praliner, verkar som att jag misslyckades med tempereringen för första gången med mina äppel och rosmarin praliner.
    Gjorde skalen igår, och sparade chokladen som blev över för att använda igen den chokladen ser lite flammig ut tycker jag. Har inte knackat ut pralinerna än, men har inga direkt förhoppningar om att skalen är blanka och fina som de brukar.

Det kom igen vatten eller ånga i chokladen temperaturen blev rätt, så jag förstår inte riktigt varför chokladen i bunken ser ut att vara lite flammig.
  • myskatt
    Mysanochmimer skrev 2010-12-14 22:34:52 följande:

Smälter du i vattenbad? Kommer det vatten i chokladen blir den inte fin. Blir den för varm andra uppvärmningen blir den inte heller bra.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • CoolJen

Vilka fina praliner Fanny och Mysan!

Jag lyckas inte heller med att få alla praliner blanka och fina trots att jag tempererar och använder fin choklad.

Var förresten på IKEA häromdagen, där har de choklad som kostar 5:- /100g. Jag köpte den mörka som ska inehålla minst 61% tror jag det stod, jag hoppas den är bra att göra praliner med för då blir det billigt!

• Mysanochmimer
    myskatt skrev 2010-12-15 06:34:09 följande:
    Smälter du i vattenbad? Kommer det vatten i chokladen blir den inte fin. Blir den för varm andra uppvärmningen blir den inte heller bra.
    Har gjort varianten vattenbad, garanterat inge vatten i och temperaturerna stämde.
    Gjorde nu sist i micron, temperaturerna stämde fint, men ändå flammigt..
Svar på tråden Pralintillverkning!