• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • guppyn

Nu är mina första praliner klara. Resultat: Tempererade inte då jag inte ville ta mig vatten över huvudet första gången och det syns att de inte är så glansiga. Fyllningen blev superbra! Gjorde tryffel med baileys som blev krämig och god. Gjorde skalet av mörk blockchoklad och tyvärr tog det över den goda tryffelsmaken Kul var det så jag kommer nog snart göra fler praliner.

• CoolJen

Kan tipsa om att inte använda cornflaks till att få till crisp...nu efter några dagar så är crispen bara seg

• guppyn

Hur länge håller ni formarna upp och ner för att låta chokladen rinna ur?
    Tror ni att man kan göra en tryffelsmet för att frysa ner och göra praliner av senare?
    Nu står det inte längre instruktioner om pralintillverkning och temperering på pralinformar.se hemsida, det var synd.

• CoolJen
    guppyn skrev 2010-12-09 10:13:15 följande:
    Tror ni att man kan göra en tryffelsmet för att frysa ner och göra praliner av senare?
    Nu står det inte längre instruktioner om pralintillverkning och temperering på pralinformar.se hemsida, det var synd.
    har du tryffelsmet över?
    jag skulle nog satsat på att göra en till omgång praliner nästa dag el. fixat till nåt annat godis av smeten
  • Mysanochmimer
    guppyn skrev 2010-12-09 10:13:15 följande:
    Det går kanon bra att göra tryffelsmet, rulla och frysa in.
    tina i kyl över natten och sen rulla i kakao lr liknande.

bra att veta om man har dålugt med tid
  • guppyn

Jag tänkte göra lite olika praliner till nyår, behöver börja nu så jag hinner, men jag kan inte ha dom framme för då äter jag upp dom

• Söker

Hur länge håller pralinerna sig färska? Jag tänker speciellt på de med grädde i. Har blivit så sugen på att göra några efter att läst denna tråden. =)

• Shaun the sheep
    Söker skrev 2010-12-10 01:07:55 följande:
    Hur länge håller pralinerna sig färska? Jag tänker speciellt på de med grädde i. Har blivit så sugen på att göra några efter att läst denna tråden. =)
    2-3 veckor sägs det. Jag tror man själv får avgöra lite vad man tycker är okej. Jag skulle inte vilja ha praliner som är två veckor gamla (om de inte innehöll konserveringsmedel eller nåt), men jag är å andra sidan extremt nojig,
    och det vet de flesta som gör egna julklappar till mig. Om man inte ska ge bort praliner till nån som är som jag, så kan man väl köra på!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Mysanochmimer
    Söker skrev 2010-12-10 01:07:55 följande:
    Som ShautheSheep sa 2-3 veckor.
    När du gör t.ex. tryffel så kokar du juh grädden (lika med kola) så då får du an längre hållbarhet
  • FannyN

Hej alla pralinvänner!

Nu har jag varit i Nora på pralinkurs! Det var jättekul! jag smaksatte med calvados amaretto rosepeppar pistage smutlron och lakrits. Och så har jag köpt 5 kg choklad och formar mm. Kul för mannen eftersom jag gör för husbehov och själv inte äter så mycket!!

Svar på tråden Pralintillverkning!