• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-12-03 13:35:58 följande:
    Har goooda tryfflar klara nu.
    Mörk choklad och mango, rullade i gyllene socker, kommer bild senare under helgen.
    Det och en burk saffransskorpor får svägerskan i försenad födelsedagspresent.
    Åh, det låter finfint! Hur funkar mango med mörk choklad?
    Jag tänkte göra en massa olika fruktpraliner till min syster, då tänkte jag göra en mangopralin med vit choklad..
    Svårt det där. Sen tänkte jag även göra mörk choklad och hallon, och massa andra smaker. Tiden vid jul kommer vara superstressig
  • Blåklockan79

Måste bara tipsa om en smak so; jag fick igår. Vitchokladtryffel med saffran i. Supergott. Gillar inte Vitchoklad i vanliga fall, men detta var supergott!

• Mysanochmimer
    Shaun the sheep skrev 2010-12-03 14:16:22 följande:
    Åh, det låter finfint! Hur funkar mango med mörk choklad?
    Jag tänkte göra en massa olika fruktpraliner till min syster, då tänkte jag göra en mangopralin med vit choklad..
    Svårt det där. Sen tänkte jag även göra mörk choklad och hallon, och massa andra smaker. Tiden vid jul kommer vara superstressig
    Hmm, skrev ett svar till dig igår men det finns tydligen inte :-S

Aj

Mango funkar kanon med mörk choklad, tycker i princip all frukt funkar med mörk choklad, vit kan jag inte uttala mig om riktigt för är inte så förtjust i vit själv.

Känner igen mig i det där med stressen
  • Shaun the sheep
    Blåklockan79 skrev 2010-12-04 08:35:08 följande:
    Måste bara tipsa om en smak so; jag fick igår. Vitchokladtryffel med saffran i. Supergott. Gillar inte Vitchoklad i vanliga fall, men detta var supergott!
    Den tänkte jag prova! Men jag måste nästan köpa fler formar, kanske prova såna där i hårdplast.
    Känns vettigare att göra typ 35-40 på en gång, det blir lättare att ge bort flera smaker då ju
    Nu har jag bara en sån där i silikon, den rymmer 15 praliner..
  • guppyn

En fråga: Var hittar jag recept på fyllningar? Vill också göra såna där med fruktsmak, mango lät gott. Och så vill jag göra med baileys smak. Tänkte ta mig tid imorgon för ett första försök.

• Shaun the sheep
    guppyn skrev 2010-12-04 20:52:01 följande:

En fråga: Var hittar jag recept på fyllningar? Vill också göra såna där med fruktsmak, mango lät gott. Och så vill jag göra med baileys smak. Tänkte ta mig tid imorgon för ett första försök.

Googla på typ "mangotryffel" och se om du får några träffar
    Annars finns det många recept på typ hallontryffel. Ersätt hallonpurén mot mangopuré så blir det mangotryffel istället =)
  • guppyn

Nästa gång får det bli av att pröva de där frukttryfflarna. Är lite fundersam just nu för jag har chokladskal i kylskåpet i ikeas siliconformar och jag undrar hur det ska gå att få loss dem sedan. Är rädd att de inte kommer lossna. Finns det något trick att använda sig av när man ska få loss pralinerna?

• Shaun the sheep
    guppyn skrev 2010-12-05 17:33:14 följande:

Nästa gång får det bli av att pröva de där frukttryfflarna. Är lite fundersam just nu för jag har chokladskal i kylskåpet i ikeas siliconformar och jag undrar hur det ska gå att få loss dem sedan. Är rädd att de inte kommer lossna. Finns det något trick att använda sig av när man ska få loss pralinerna?

För mig brukar det går jättebra! I början var jag lite orolig att de skulle gå sönder, men de är mer hållbara och tåliga än man tror
  • guppyn

Vad skönt att höra, tänkte att jag kanske skulle ha oljat in formen först. Nu ska bara botten stelna sedan får vi se om jag får loss dem

Svar på tråden Pralintillverkning!