• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Karin86

en fråga, vet inte om det är några som skriver här längre, men ett recept på en helt vanlig god kolafyllning? Någon som har? toffiee fyllning typ med en nöt i bara :D

• Queequeg

Senast jag gjorde en kola fylling använde jag mig av dessa proportioner.

21/2 dl vispgrädde
    1/2 dl strösocker
    1 dl ljus sirap

Blandade allt i en kastrull och lät koka tills jag var nöjd med konsistensen. Testade med att hälla lite av kolan på ett fat som fått stå i frysen en liten stund. Dessto längre kolan kokar ju längre man kokar ju tjockare blir konsistensen så koktiden beror på hur lös eler tjock man vill att fyllningen ska ha.

• Karin86

tack så jätte mycke för de :)... ska pröva detta till helgen :D hoppas det blir mumsigt :D

åt en pralin en gång på ett musigt ställe som just hade kolafyllning å en nöt plus ett super gott tosca skal på toppen. Som dekoration men också för att de skulle bli en typ tosca pralin, va såååå god.
    Hur skulle ni göra skalet?

Funderar på att koka upp lite tosca å lägga på ett bakplåtspapper några min i ugnen så de blir som en krispig kak typ och bryta av för att lägga på, va tror ni?
    Eller ska man koka lite längre och sedan bara hälla lite på toppen på pralinen?

• Karin86

skönt med ett recept utan glykos å grejer verkar så krångligt tycker jag :P.. vill ha ett enkelt recept, men kanske godare med glykos recept, vad vet jag :)

• Queequeg

Har du gjutformar så kan du göra skalet i dem och sedan fylla med kolafyllingen. Kanaka ut dem när de är klara och ha på toscatoppingen.

På en gjuten pralin så kulle jag nog bara koka toscan lite längre och lägga på toppen av pralinen, s att den är lite mjuk så den kan fästa på pralinen.

Annars skulle jag nog pensla choklad i knäck eller ischokladformar eller dyl. Låta stelna och ha i kolafyllningen, låta stå kallt en tund och hälla på ett lock med choklad.

Har skulle jag nog troligtvis baka av toscatoppingen så den blir krispig och lägga på när chokladlocket fortfarane inte har stelnat helt så att toppingen fäster.

• Mysanochmimer
    Queequeg skrev 2011-03-07 21:50:51 följande:

Har du gjutformar så kan du göra skalet i dem och sedan fylla med kolafyllingen. Kanaka ut dem när de är klara och ha på toscatoppingen.

På en gjuten pralin så kulle jag nog bara koka toscan lite längre och lägga på toppen av pralinen, s att den är lite mjuk så den kan fästa på pralinen.

Annars skulle jag nog pensla choklad i knäck eller ischokladformar eller dyl. Låta stelna och ha i kolafyllningen, låta stå kallt en tund och hälla på ett lock med choklad.

Har skulle jag nog troligtvis baka av toscatoppingen så den blir krispig och lägga på när chokladlocket fortfarane inte har stelnat helt så att toppingen fäster.

När du beskriver det sådär så är det nästan så jag måste ta tag i mitt pralinande snart igen!
    Guuuud så gott det lät!
  • Karin86

ditt förslag nr två tänkte jag mig själv, vill verkligen ha en krispig tosca som topping :)...

åå längtar till fredag då de blir praliner för fullt här hemma :D!!

Tack igen :D

• Queequeg
    Karin86 skrev 2011-03-08 22:18:57 följande:

ditt förslag nr två tänkte jag mig själv, vill verkligen ha en krispig tosca som topping :)...

åå längtar till fredag då de blir praliner för fullt här hemma :D!!

Tack igen :D

Återkom gärna med bild här i tråden när de är färdiga . Lycka till
  • neenoo

Det där med chokla, kola, nöt och tosca verkar ju vara en hit, det ska jag komma ihåg till sommarens kakkalas.

• kakau

Jag har haft problem med att få ut mina praliner ur formen.. vad kan jag ha gjort för fel då? Skrikandes

Svar på tråden Pralintillverkning!