• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Mysanochmimer
    CoolJen skrev 2010-12-15 08:06:36 följande:

Var förresten på IKEA häromdagen, där har de choklad som kostar 5:- /100g. Jag köpte den mörka som ska inehålla minst 61% tror jag det stod, jag hoppas den är bra att göra praliner med för då blir det billigt!

Tack tack

Oj vilket kanon pris!
    Synd att det är 10 mil till IKEA
    Längtar till vintern 2012 när dom ÄNTLIGEN öppnar här!
  • CoolJen
    Mysanochmimer skrev 2010-12-15 09:31:51 följande:
    Tack tack

Oj vilket kanon pris!
    Synd att det är 10 mil till IKEA
    Längtar till vintern 2012 när dom ÄNTLIGEN öppnar här!
    Räkna på hur mycket choklad du behöver köpa för att det ska löna sig och åk

Ja, det är ju lättare att bo i sthlm och ha nära till flera IKEA...ångrar mig att jag inte köpte fler än 1 kaka...
  • Mysanochmimer
    CoolJen skrev 2010-12-15 11:48:41 följande:
    Räkna på hur mycket choklad du behöver köpa för att det ska löna sig och åk

Ja, det är ju lättare att bo i sthlm och ha nära till flera IKEA...ångrar mig att jag inte köpte fler än 1 kaka...
    Haha ja egentligen.
    Skulle ha passat på och köpt när jag var där för 2 veckor sedan, men såg inge choklad då
  • CoolJen
    Mysanochmimer skrev 2010-12-15 11:59:31 följande:
    Haha ja egentligen.
    Skulle ha passat på och köpt när jag var där för 2 veckor sedan, men såg inge choklad då
    Jag hittade det där man köper mat men det fanns även utanför i 'kiosken'
  • Shaun the sheep

Hej allihop!

Imorgon tänkte jag göra lite vanliga tryfflar, då jag har mycket ont om tid. Vad tror ni om att byta ut den vanliga grädden mot smaksatt grädde? Tror ni det blir för mycket? Eller en kul grej? Jag är ju så nyfiken på att testa, men vill samtidigt inte behöva slänga 300 g choklad... Är väldigt nyfiken på att höra vad ni tycker! =)

• Mysanochmimer
    Shaun the sheep skrev 2010-12-15 21:33:50 följande:
    Hej allihop!

Imorgon tänkte jag göra lite vanliga tryfflar, då jag har mycket ont om tid. Vad tror ni om att byta ut den vanliga grädden mot smaksatt grädde? Tror ni det blir för mycket? Eller en kul grej? Jag är ju så nyfiken på att testa, men vill samtidigt inte behöva slänga 300 g choklad... Är väldigt nyfiken på att höra vad ni tycker! =)
    Nja jag ställer mig skeptisk, men det är nog för att jag aldrig skulle få för mig att köpa smaksatt grädde själv :-P
    Skulle hellre mixa några frysta tinade jordgubbar om det är den smaken du är ute efter
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-12-15 21:56:43 följande:
    Nja jag ställer mig skeptisk, men det är nog för att jag aldrig skulle få för mig att köpa smaksatt grädde själv :-P
    Skulle hellre mixa några frysta tinade jordgubbar om det är den smaken du är ute efter
    Jag tänkte på den med chokladsmak :P
    Men jag är så nyfiken på hur det smakar! Ska nog googla och se om någon provat den (till vadsomhelst egentligen) och vad de tyckte!
  • Mysanochmimer
    Shaun the sheep skrev 2010-12-15 22:04:21 följande:
    Jag tänkte på den med chokladsmak :P
    Men jag är så nyfiken på hur det smakar! Ska nog googla och se om någon provat den (till vadsomhelst egentligen) och vad de tyckte!
    Aha ok, men då skulle jag nog bara blandat i lite extra kakao, är nog billigare också

Men om det var nyfikenhet det handlade om så kör vet ja!
    Tror inte du kommer förstöra något iallfall
  • Snowprincess

Vilka fina praliner ni har gjort! Glad

Är det någon som vet om man kan göra sockerfria praliner? GÅR gör det säkert....men vad ska man stoppa i? Och var får man tag på sockerfri choklad?

Svar på tråden Pralintillverkning!