• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • guppyn
    Mysanochmimer skrev 2010-12-13 19:53:47 följande:
    När jag gjorde skal idag så testade jag varianten fylla/hälla ur och det gick väldigt smidigt måste jag säga.
    Men tyckte det var svårt att få ur tillräckligt med choklad, blev lite tjocka skal :-/

Jag tyckte också att det blev för tjocka skal. Man kanske ska låta det rinna ur lite längre? Hur gjorde du innan?

• Mysanochmimer
    guppyn skrev 2010-12-13 20:27:56 följande:

Jag tyckte också att det blev för tjocka skal. Man kanske ska låta det rinna ur lite längre? Hur gjorde du innan?

Penslade, men tycker det är lite för tidskrävande.
    Vet inte om man kanske ska vara snabbare att vända på formen?
    Jag väntade nån minut men ska kanske korta tiden?
  • Nillan77
    Mysanochmimer skrev 2010-12-13 20:37:00 följande:
    Jag tror man ska vända på den direkt.
  • CoolJen
    Mysanochmimer skrev 2010-12-13 20:37:00 följande:
    Vänd på en gång! Har lärt mig att ha så mycket choklad att det är överflöd= inte slösa tid på att pussla ihop choklad till alla formar, då hinner det stelna och sen när man hällt på vända direkt och låta rinna ur
  • Mysanochmimer
    CoolJen skrev 2010-12-13 22:29:30 följande:
    Vänd på en gång! Har lärt mig att ha så mycket choklad att det är överflöd= inte slösa tid på att pussla ihop choklad till alla formar, då hinner det stelna och sen när man hällt på vända direkt och låta rinna ur
    Ska helt klart köra på det nästa gång!
  • FannyN

Idag har gjort massor av nya praliner! Vad kul det är! dagens smaker är päroncognac,baileys och coiantreu. De var drömgoda och päronkonjaken var helt enkelt fantastisk!

• CoolJen
    FannyN skrev 2010-12-14 18:37:25 följande:
    Idag har gjort massor av nya praliner! Vad kul det är! dagens smaker är päroncognac,baileys och coiantreu. De var drömgoda och päronkonjaken var helt enkelt fantastisk!
    Å önskar att jag hade massa olika sprit hemma att testa smaker med...köpte en whiskey(de blev skitgoda) men vill ha fler. Nästa gång jag åker på kryssning ska det inköpas många olika miniflaskor sprit
  • FannyN

Jag skickade maken till bolaget jag. Men kryssning har du rätt i är smart. Detta kostade 800 kronor för några småflaskor. Jag ska inte räkna ihop vad jag lagt för kurs choklad sprit och 6 formar....

Svar på tråden Pralintillverkning!