• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • CoolJen
    FannyN skrev 2010-12-11 20:39:12 följande:

Hej alla pralinvänner!

Nu har jag varit i Nora på pralinkurs! Det var jättekul! jag smaksatte med calvados amaretto rosepeppar pistage smutlron och lakrits. Och så har jag köpt 5 kg choklad och formar mm. Kul för mannen eftersom jag gör för husbehov och själv inte äter så mycket!!

oj vad många smaker...var det gott?
  • Mysanochmimer
    Mysanochmimer skrev 2010-12-13 12:02:06 följande:

En fråga mina pralintillverkand vännerv

En pralin fylld med kola (gjord på grädde, socker, sirap), kan den förvaras i rumstemp eller kräver den kyl? :-/

Men ååååå, klickade iväg innan jag var klar :-P

Själv känner jag att pga sockermängden som juh blir konserverande så borde den klara rumstemp.
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-12-13 12:02:45 följande:
    Men ååååå, klickade iväg innan jag var klar :-P

Själv känner jag att pga sockermängden som juh blir konserverande så borde den klara rumstemp.
    Jag tror helt klart den funkar i rumstemperatur! :)
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • CoolJen
    Mysanochmimer skrev 2010-12-13 12:02:06 följande:

En fråga mina pralintillverkand vännerv

En pralin fylld med kola (gjord på grädde, socker, sirap), kan den förvaras i rumstemp eller kräver den kyl? :-/

Går det att fylla med kolafyllning? Tänker mest på att sån smet är bara rinnande när den är varm
  • Mysanochmimer
    CoolJen skrev 2010-12-13 18:14:56 följande:
    Går det att fylla med kolafyllning? Tänker mest på att sån smet är bara rinnande när den är varm
    nej det går kanon
    Kokar Leilas kolasås (fast  minus kakaon) och kokar den lääääänge så den blir riktigt seg och god, sen rör jag den tills den blir lite svalare och spritsar i den.
    Den blir seg och god

Tror nog jag la in bild längre bak på kolafyllda praliner...
  • Queequeg

Har gjutit vita och mörka skal idag. De vita ska fyllas med vithallontryffel och de mörka ska fyllas med en äppel och rosmarintryffel, mem jag kommer inte fylla dem för än i morgon.

Senare i veckan  ska jag bla  göra karamellpralin med smak av havssalt, och praliné

• CoolJen

Jag gillar den pralinen(från chokladask) som är fylld med marsipan, så funderar på att göra en pralin med mandelmassafyllning.
    Vad tror ni man ska blanda ut med för att få den spritsbar?

• Queequeg
    CoolJen skrev 2010-12-13 19:25:27 följande:
    Jag gillar den pralinen(från chokladask) som är fylld med marsipan, så funderar på att göra en pralin med mandelmassafyllning.
    Vad tror ni man ska blanda ut med för att få den spritsbar?
    Vill man ha lite smaksättning på mandelmassan är det väldigt gott att blanda i lite sprit. som tex rom, cognac eller vad man nu tycker om. Mandelmasan får då också en lite lösare konsitens
Svar på tråden Pralintillverkning!