• FruLindström

Första barnet juni/juli 2011

Är med i fler trådar för oss som ska ha barn juni/juli 2011.
    Men många blir så stora så man missar massa inlägg.
    Tänkte det kunde va kul med en grupp för bara oss som genomgår våran första graviditet med =)

Fler som vill hänga på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 19:06
    BF
    10/6-11 NillaGreve - Solna
    20/6-11 ernlia03 -Finland
    24/6-11 En Anna
    24/6-11 Charlieandi -Stockholm
    26/6-11 Fru Lindström -Vetlanda
    1/7-11 Ideligen - Skaraborg
    1/7-11 FialOtta83 -Skåne
    5/7- 11 Emselott - Luleå
    5/7-11 Matece - Stockholm
    5/7-11 MrsCL
    6/7-11 Fröken Virra - Örebro
    7/7-11 Lusen1
    7/7-11 Skojsuss
    12/7-11 Helle8202 - Stockholm
    12/7-11 Skruttnorpan - Stockholm
    13/7-11 Linizen82 - Skåne

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-16 15:37
    BF-listan till denna tråden, den över går inte ändra tyvärr. Så lägg gärna till dig här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m55642983.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-30 10:46
    Bildtråd, Välkommen att lägga upp bilder på magar, ul, inköp m.m

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m55887562.html
  • Svar på tråden Första barnet juni/juli 2011
  • charlieandi
    M1986 skrev 2010-11-22 10:27:07 följande:
    Hej hej.
    Igår på jobbet börja jag bli försökyld, näsan börja rinna och när jag kom hem vart jag sängliggandes. Näsan rann hela tiden. De som känns skönt är att halsonten nog bara var början på förskylningen och inte ett besvär under graviditeten (förhoppningsvis). Usch! Riktigt jobbigt att vara så här dunderförskyld. Har nu två problem/frågor. Ska i eftermiddag på hälsosamtal och jag har verkligen längtat efter det och tyckt att det varit sent så jag vill inte avstå den, eller borde jag? Ska ta en dusch innan och hopppas på att se så kry ut som möjligt. Sen är fråga nummer två om jag borde jobba i morgon eller inte. Har alltid jobbat trots dunderförskylning men eftersom jag jobbar i butik och inte klarar ta betalt av en ända kund innan pappret måste fram för å torka en akut näsa som rinner som vatten så är de många kunder som kollat snett på en. Sa till chefen att nästa gång jag är så sjuk så stannar jag nog hemma men jag vet att de ställer till det på jobbet eftersom vi inte är så många anställda. Hmm.. Jobbig sits!
    Jag tycker inte att du ska tänka på hurvida du ställer till det på jobbet eller inte - är man sjuk så är man sjuk och då är det chefens uppgift att lösa det tillfälliga schemat. Dessutom så är det ju så att du kan smitta någon kollega eller kund. Så stanna hemma du tills du känner dig tillräckligt kry för att kunna jobba.

Ang. ditt hälsosamtal så vet jag inte hur du ska göra. Ring och prata med dem på den barnmorskemottagning du ska till och fråga vad de tycker? Nu tror jag väl inte att det är några problem så länge du själv känner att du orkar ta dig dit men det kan ju ändå vara schysst att fråga innan, när man nu vet med sig att man är sjuk och smittar.
  • M1986
    Helle8202 skrev 2010-11-22 10:36:20 följande:
    Dem rekomenderar ju på bm att man ska hålla sig hemma om man är krasslig pga att det är influensatider, men det där gör du ju som du känner själv..
    Ett hett tips är Otrivin Comp på apoteket, nässpray mot både rinnsnuva och nästäppa.
    Köpte en själv häromdagen och den funkar faktiskt! Nästintill torr i näsan på en gång : ) .
    Får man ha nässpray när man är gravid? Sökte om det här på Fl men läste att man inte får använda det, någon hade använt det och var orolig att något skulle gå snett. Har någon nässpray här, kan inte märket utanför men ska se om jag hittar mer information om det.
    charlieandi skrev 2010-11-22 10:36:55 följande:
    Jag tycker inte att du ska tänka på hurvida du ställer till det på jobbet eller inte - är man sjuk så är man sjuk och då är det chefens uppgift att lösa det tillfälliga schemat. Dessutom så är det ju så att du kan smitta någon kollega eller kund. Så stanna hemma du tills du känner dig tillräckligt kry för att kunna jobba.

Ang. ditt hälsosamtal så vet jag inte hur du ska göra. Ring och prata med dem på den barnmorskemottagning du ska till och fråga vad de tycker? Nu tror jag väl inte att det är några problem så länge du själv känner att du orkar ta dig dit men det kan ju ändå vara schysst att fråga innan, när man nu vet med sig att man är sjuk och smittar.
    Jo egentligen så vet jag att jag inte borde tänka så men varenda gång någon är sjuk så är de alltid massa prat bakom ryggen och chefen klagar över att hon då måste jobba å hon får ju inte timbetalt osv. Är inte så ofta jag är sjuk, kanske en gång i året men i år har jag varit sjukskriven 2 veckor efter utomkvedshavandeskapet (tillkom ju komplikationer så jag kunde inte gå) och någon annan gång då jag fick så himlans ont i livmodern så jag fick åka till sjukhuset. Känns som man redan har varit sjuk tillräckligt i år.

De har ingen telefontid mer idag men jag tror jag åker dit ändå. Har så många frågor att fråga.
  • charlieandi
    M1986 skrev 2010-11-22 10:43:59 följande:
    charlieandi skrev 2010-11-22 10:36:55 följande:

Jo egentligen så vet jag att jag inte borde tänka så men varenda gång någon är sjuk så är de alltid massa prat bakom ryggen och chefen klagar över att hon då måste jobba å hon får ju inte timbetalt osv. Är inte så ofta jag är sjuk, kanske en gång i året men i år har jag varit sjukskriven 2 veckor efter utomkvedshavandeskapet (tillkom ju komplikationer så jag kunde inte gå) och någon annan gång då jag fick så himlans ont i livmodern så jag fick åka till sjukhuset. Känns som man redan har varit sjuk tillräckligt i år.
    Äh, nys chefen rätt i ansiktet så tror jag nog att hon kommer be dig att vara hemma tills du är frisk och kry igen
  • Helle8202

Det är ok att använda nässpray under kortare förkylningsperioder. Otrivin har även specifikt skrivit ut att den är ok för gravida att använda.

• fritzl

Får jag va med här fast jag ska bli pappa och inte mamma, tog det bara för givet först 

• M1986
    Helle8202 skrev 2010-11-22 11:40:02 följande:

Det är ok att använda nässpray under kortare förkylningsperioder. Otrivin har även specifikt skrivit ut att den är ok för gravida att använda.

Läste precis i innerhållsförteckningen att de hitills inte hittat några skador på fostren pga nässpray så de känns skönt. Ska ta en dusch och sen använda nässprayen. Tänk vad orolig man är över alla saker nu för tiden. Min kollega hade någon skum burk med tabletter som hon bad mig att ta en igår för att lindra halsen, med en gång var jag tvungen att kolla så gravida får äta dom hehe. Som tur var så vet hon om de annars hade de nog blivit jobbigt :)
  • linahelena
    fritzl skrev 2010-11-22 12:08:53 följande:
    Får jag va med här fast jag ska bli pappa och inte mamma, tog det bara för givet först 
    för mig får du då iaf.
  • TinaR01
    EmochCh skrev 2010-11-17 11:07:49 följande:
    Hej alla blivande mammor!
    Har en fråga till er,,
    Jag är ju i v 6 nu.. dock känner jag inte så mkt mer symptom än lite molvärk och ont i brösten. både molvärken och ömmheten varierar och kommer och går. mår dock inte illa eller känner mig trött?
    kan ngt vara fel, eller finns det ngn annan som känner likadant eller vet?
    jag är i vecka 7 och fram tills idag hade jag inga symptom förrutom trötthet.  jag undrade själv om det va normalt och blev lite orolig, men idag vaknade jag med illamående och lite alla möjliga olika symptom. det är ju olika från person till person. Fortsätter det som det gör för det är det ju bara att tacka och njuta av en "problemfri" graviditet. 
    Grattis! 
  • Helle8202

Ja, för mig är du oxå välkommen.
    Måste ju bara vara positivt för blivande mamman att du läser lite om hur vi alla mår.
    Kanske ökar förståelsen för varför vi är som vi är ibland. Drömmer

• linahelena

ni som äter folsyra tabletter, vad äter ni för sorts?

Svar på tråden Första barnet juni/juli 2011