• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • AlexanderBubben

Folk som har dödat barn kan få dödsstraff tycker jag.

• Mornie Alantie

Mot, av den enkla anledningen att man aldrig kan vara helt 100% säker på att rätt person straffas.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Hamnkrumelur
    AlexanderBubben skrev 2010-11-01 17:56:40 följande:
    Folk som har dödat barn kan få dödsstraff tycker jag.
    Ja det där är ju inte svart eller vitt. Jag håller med dig om att vissa verkligen förtjänar det men jag tror inte vi ska ha kvar det iallafall. Alla länder borde ta bort det.

Det känns så stenålders att hålla på med sånt.
  • The Morticia

Helt emot.

Så länge det finns människor så finns också den mänskliga faktorn, dvs att man kan straffa någon som är oskyldig. Att reparera skadan efter att man satt någon oskyldig i fängelse är möjligt genom ekonomisk kompensation och annat - men att döda någon är oåterkalleligt.

• Namnam

Vissa brotslingar önskar man verkligen livet ur men...
    Det spelar ingen roll när som i USA att kommer fram att oskyldiga också avrättats

Men att låsa in mäniskor som begått fruktansvärda brott och aldrig släppa ut dem igen är jag för
    Om man jämför att alltid vara inlåst mot att bli avrättad känns det nästan lite att de kommer undan och lidandet bli mycket mindre att få dö.

Jag är emot!

• riboflavin

Emot: Att staten dödar folk som dödat...är inte det lite hyckleri?
    Anser dessutom att det inte finns något brott där straffet döden passar, bankrån? nej på tok för hårt, mord? nej på tok för milt, har man mördat med berått mod så ska man fan få sitta resten av livet och ångra sig. 

• ALEXA02

Håller inte med om meningen 'Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv'

Tycker att det är stor skillnad eftersom om man avrättar en mördare så dödar man någon som mördat 
    någon (säg en oskyldig människa).
    Dödar man mördaren så skyddar man dessutom samhället från denna människa

Den oskyldiga hade inte mördat någon men blev likväl mördad.

Om jag är för eller emot dödsstraff är en annan femma

• shitvadjaghatar
    ALEXA02 skrev 2010-11-01 18:15:10 följande:

Håller inte med om meningen 'Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv'

Tycker att det är stor skillnad eftersom om man avrättar en mördare så dödar man någon som mördat 
    någon (säg en oskyldig människa).
    Dödar man mördaren så skyddar man dessutom samhället från denna människa

Den oskyldiga hade inte mördat någon men blev likväl mördad.

Om jag är för eller emot dödsstraff är en annan femma

Shit vad du snurrar till det.

Hur vet du att mördaren är skyldig?
    Hur vet du att den mördade inte har mördat?

Skyddar samhället från mördaren? Men dom flesta som mördat någon är inga Hannibal Lecter om du nu tror det.
  • ALEXA02

Shit vad du snurrar till det.

Hur vet du att mördaren är skyldig?
    Hur vet du att den mördade inte har mördat?

Skyddar samhället från mördaren? Men dom flesta som mördat någon är inga Hannibal Lecter om du nu tror det.
    Återfallsförbrytare finns det gott om. vet du inte det?.
    Dessutom kostar det samhället mindre pengar att avrätta än att hålla med mat och husrum i finkan.

Men seriöst shitvadjaghatar, det  var ett exempel så ponera att mördaren var skyldig och den mördade var oskyldig, nu förstår du  vad jag menar va?
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?