• Anonym

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Jag har nu kört Dukan dieten i en vecka, har redan förlorat 3 kg!!! Förstår ju att det mesta är vätska, men det är otroligt motiverande.

Jag var lite seg i kolan de tre första dagarna samt lätt illamående men nu mår jag toppen! Har INGET sötsug what so ever och jag är verkligen godisgrisen number one i vanliga fall. Känns som en otrolig befrielse!

Är nu nyfiken på om det finns någon där ute som har kört denna diet under en längre period? Hur har det fungerat?

Mvh

• Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?
  • EmilieG
    Verkligen skrev 2011-01-07 16:08:58 följande:
    Jädrar vilken huvudvärk jag hade igår kväll..=( Och hela förmiddagen var jag väldigt yr och hade dubbelseende. Kändes som jag skulle svimma på jobbet. Men nu mår jag bättre. Jag kan tro att det är min sockerabstinens som gör sig påmind.

Nåt jag undrar lite är hur mycket man bör äta så man inte svälter sig själv.
    Morgonen idag började dåligt för jag hade glömt att jag skulle åka och jobba så jag fick bråttom men jag drack ett glas Yoggi Mini som faktiskt var supergod trots att jag inte är så förtjust i yoghurt.. Och på det ett stort glas vatten. Till lunch åt jag en kycklingfilé med lite vitlökssås gjord på lättcreme fraiche. Har druckit ca 1 liter vatten hittills idag. När jag kom hem från jobbet vid 15.30 så stekte jag 2 ägg och till det tog jag en skiva rökt kalkon och faktiskt en skiva rökt skinka fast man inte ska. Sen strödde jag färsk persilja över och det vart faktiskt supergott. Det är nog när jag enbart äter ägg det inte är gott.  Frågan är om man ska kalla den måltiden för mellanmål eller middag.

Funderar på havrekliplättar till kvällsmålet.
     Äter jag för mycket/för lite tycker ni?
    Jobbigt med huvudvärken :( Hoppas det inte upprepar sig.

Jag tror det är ganska viktigt att äta mycket, självklart inte FÖR mycket,
    men i den mängd och antal måltider man gjort tidigare.
    Så för mycket tycker jag absolut inte du äter.
    Frukost, Lunch, Middag känns som det viktigaste. Men sen även mellanmål och kvällsfika är väl bra?!

Angående rökt skinka så gör jag faktiskt likadant, nyss köpt hem mig ett paket
    som jag äter av nångång då och då, liksom inte vräker i mig varje dag
    utan max några skivor någon dag i veckan eller så.

Men jag är super super dålig på det där med att äta tillräckligt mycket,
    man kan nästan säga att jag svälter mig själv lite grann kanske,
    men absolut inte med flit.
    Jag äter bara frukost och middag oftast.
    Glömmer bort att göra lunch och mellanmål.
    Ibland kan jag göra något att äta senare på kvällen om jag är sugen/hungrig.

Men jag har varit så sen jag gick hem från jobbet för drygt 1 år sedan (sjukskrivning och mammaledig),
    alltså även innan jag började med dieten.
    Så det är ingen tanke jag går med att jag vill gå ner mer genom att svälta mig
    utan jag är medveten om hur dåligt det är att äta så lite,
    jag är bara så himla himla dåligt på att komma ihåg att äta mer och bli hungrig.

Men jag rekomnederar ju verkligen andra ändå att äta "som man ska".
    Speciellt om man jobbar också, då behöver man mer energi.
  • Anonym (tjockis)

Vågar  man göra dieten lite smått som gravid? Går snart in i vecka 11.

• Verkligen
    EmilieG skrev 2011-01-08 01:18:10 följande:
    Jobbigt med huvudvärken :( Hoppas det inte upprepar sig.

Jag tror det är ganska viktigt att äta mycket, självklart inte FÖR mycket,
    men i den mängd och antal måltider man gjort tidigare.
    Så för mycket tycker jag absolut inte du äter.
    Frukost, Lunch, Middag känns som det viktigaste. Men sen även mellanmål och kvällsfika är väl bra?!

Angående rökt skinka så gör jag faktiskt likadant, nyss köpt hem mig ett paket
    som jag äter av nångång då och då, liksom inte vräker i mig varje dag
    utan max några skivor någon dag i veckan eller så.

Men jag är super super dålig på det där med att äta tillräckligt mycket,
    man kan nästan säga att jag svälter mig själv lite grann kanske,
    men absolut inte med flit.
    Jag äter bara frukost och middag oftast.
    Glömmer bort att göra lunch och mellanmål.
    Ibland kan jag göra något att äta senare på kvällen om jag är sugen/hungrig.

Men jag har varit så sen jag gick hem från jobbet för drygt 1 år sedan (sjukskrivning och mammaledig),
    alltså även innan jag började med dieten.
    Så det är ingen tanke jag går med att jag vill gå ner mer genom att svälta mig
    utan jag är medveten om hur dåligt det är att äta så lite,
    jag är bara så himla himla dåligt på att komma ihåg att äta mer och bli hungrig.

Men jag rekomnederar ju verkligen andra ändå att äta "som man ska".
    Speciellt om man jobbar också, då behöver man mer energi.
    Ja usch, huvudvärken håller i sig men det kan bero på att min dotter somnade 01.30 inatt och vaknade före klockan 8.. Jag är ganska trött..
    Jag slarvar också lite med måltiderna, som idag så har jag inte ätit frukost men jag tänkte strax ta och göra en ordentligt brunch/lunch.. Ska steka ägg och ha kalkon och yoghurt. Sen ska vi äta hos svärföräldrarna och hon skulle göra nån god kötträtt åt mig..

Ikväll ska jag "unna" mig en cola light. Vi ska på bio.

Jag bara längtar tills jag får addera grönsaker varannan dag.. Verkligen längtar efter paprika och morötter..
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • mamita64
    Callina skrev 2011-01-07 11:53:25 följande:
    Jaha då ska jag börja med grönsaker idag då är det meningen.. hur gör ni andra när ni lämnar attackfasen, kör ni varannan dag bara protein eller en proteindag i veckan?

mamita: det är "ok" att äta mager skinka, lowfat med fettet bortskuret. Deli skinka, lufttorkad skinka eller rökt skinka är inte tillåtet.  Fast sen vet jag inte hur mycket roll det spelar..
    Jo jag vet.
    Frågan är varför?
    Rökt skinka är samma sak som kokt, bara att man har rökt den istället för att koka. De ligger lika länge si saltlake och om något så borde den rökta skinkan vara " snällare"

Kan man äta kokt skinka borde man kunna äta fläskfilé och allt annat fläskkött med lite eller inget fett på
    Jag är sån, jag vill veta varför, inte bara  " så är det" Har allttid varit sån
  • Anonym (mamma)
    Anonym (tjockis) skrev 2011-01-08 09:25:19 följande:
    Vågar  man göra dieten lite smått som gravid? Går snart in i vecka 11.
    Googlade lite och hittade bl a dessa länkar

http://milouochkarriaren.blogspot.com/2011/01/dukan-och-graviditet.html

En kvinna frågade i ett forum här:
    http://www.pierredukandiet.com/
    (vet inte om du hamnar rätt, men googla pregnant dukan så hittar du rätt länk)
    Hon fick detta svar:

Hi – you should definitely consult your doctor about beginning any diet while pregnant. Dr. Dukan does say it is okay to be on the Dukan Diet but that either he or your own doctor should monitor and adjust the diet to your needs as a mom-to-be.

Det viktigaste att tänka på när man vill banta och är gravid är att du äter för två, samt att bantning rent generellt inte rekommenderas eftersom det frigör lagrade gifter i kroppen. Fråga din barnmorska, och är du inte nöjd med hennes svar så frågar du nån av hennes kollegor. Förklara för henne hur viktigt det är för dig att börja banta nu, så att hon inte säger nej på gammal vana. Säg att du frågar eftersom du vill ha hjälp att gå ner i vikt på ett sätt som är säkert för bebisen, så kanske hon har tips och råd att komma med.

Min personliga åsikt är att om man äter regelbundet och nyttigt i lagom portioner när man är gravid, så kan man ta tag i viktnedgången sedan, efter att man ammat klart. Känns onödigt att riskera något när man har barn i magen, jag hade inte vågat följa en sådan här diet när jag var gravid...
    Lycka till!

• Rona

Hej på er! Jag hänger på här. Kör en modifierad variant av dukan. Har ätit lite ost, nötter och mandlar också. Men inga kolhydrater. Har gått ner 2,5 kg på tio dagar. Jag har haft lite problem med förstoppning och huvudvärk. Yrsel de tre första dagarna. Men nu är det bättre.

• Josefine Hedlund

Hej!
    Har läst lite på denna tråd och även googlat lite på dukandieten och bestämt mig nu för att köra! Ska bli spännande, då det verkligen verkar som det funkar. Sen tror jag också att detta är ett levnadssätt som man verkligen kommer funna följa.

Såg att någon av er hade en lista på vad man kunde äta i attackfasen och jag skulle vara jättetacksam om nån ville inboxa den till mig. Tänkte köra igång på måndag, då jag är inne i en tung jobbhelg nu, men sen ledig ett par dagar

Kul att haka på! Och heja er alla! Detta fixar vi!

Nellie 091119 Mitt allt
  • Anonym (mamma)
    Knallen12 skrev 2010-11-25 11:15:57 följande:
    Hej

Eftersom så många frågar efter vad jag skrivit så sätter jag in det här med. Nu är detta något som jag skrivit till mig själv så är det något ni inte förstår så fråga gärna:

ATTACK JA!

Biff (ej revben)

Kalv

Kanin

Gris och Lamm är ej tillåtet i denna fas

Rekommenderas att grilla maten. Använd ej margarin, olja eller grädde i denna fas. Om man använder en stekpanna kan man gnida in den med ett par droppar av olja på kökspapper. Ju längre du lagar maten desto mindre fett finns det. (bra)

Färs (gott med lite ägg, kryddor, kapris eller inlagd gurka i och lagad i ugn)

Rått kött

Frusna biffburgare som inte har mer än 15% fett

All fisk även rökt, torkad och på burk (men inte i olja eller sås som innehåller olja) även i tomatsås

Crabsticks (surimi)

All fisk lagas utan fett men gärna med lite citron, örter och kryddor

Räkor, kräftor, musslor mm

All fågel utom gås och anka

Lagas gärna med skinn men äts utan. Inga kycklingvingsändar där skinnet inte kan tas av. Bröst har minst fett. Sen lår och sen vingen.

Low fat skinka med fettet bortskuret. Deli skinka och lufttorkad skinka eller rökt skinka är ej tillåtet.

Ägg utan smör och olja. Använd enn äggula för två äggvitor. Två ägg per dag rekommenderas.

Fett fria yoghurt, keso, fromage frais, quark. Smaksatta med aspartame eller annat utan kalorier. Det finns tre sorter fettfria yoghurtar, naturell, smakssatta yoghurtar, frukt yoghurt med små bitar eller fruktpureer. Naturella och smaksatta är tillåtna hur mycket du vill. Frukt yoghurt max två om dagen. Men för bättre effekt bäst att undvika yoghurt.

En och en halv liter vatten per dag. Te kaffe inräknat. Diet drycker med max en kalori per glas är även tillåtet.

En och en halv matsked havrekli. Havre, färskost, ett ägg sötat med en matsked aspartame (eller salt) mixat och gjort till en pannkaka föreslås. Sttek i stekpanna med olja som torkats med hushållspappeer. 2-3 minuter på varje sida. De håller minst en vecka i kylen om man rullar in dem i folie eller plast.kan även frysas. Bra till frukost eller till lunch med rökt lax eller torkad biff.Går du genom en tuff tid med mycket sug så kan du äta 2-3 såna här men max i två dagar.

Lättmjölk

Aspartame

Vinäger, kryddor, örter,timjan, vitlök, persilja, schallotenlök, lök etc uppmuntras.De kan göra att vi känner oss mätta bättre. Kryddor uppmuntrar viktminskning. Tex vanilj och kanel lindrar sötsug.Koriander, curry minskar saltbehov. Inlagd gurka och inlagd lök är ok som krydda men inte mer för då blir det grönsak. Citron på mat men inte i juice eller lemonad (socker). Senap och salt i små mängder. Ketchup är förbjudet men sockerfri i små mängder tillåtet. Tomatpureer är tillåtet som smaktillsättning.Tuggummi är tillåtet.Sockerfria.

All olja är förbjuden.

Allt som inte är skrivet är förbjudet under attack fasen. Koncentrera dig på vad du får äta och glöm resten under denna period.

Ät så ofta du vill. Hoppa aldrig över måltider.Drick under måltid. Låt inte tillåten mat ta slut.Innan du äter något så kolla om det finns på listan.

Frukost är viktigt!Kaffe eller te med aspartame och lättmjölk eller minimjölk om du vill. Med fettfri yoghurt, kokt ägg, skivad kalkon. Tex Pannkakan eller havren som gröt eller i yoghurt är också bra.

Attacken varar mellan 2 till 10 dagar men i genomsnitt är den 5 dagar. Om du vill gå ner mer än 18 kilo rekommenderas 7-10 dagar.

Undvik att börja träna under attacken. Men en promenad på 20 minuter per dag är ett måste.

Ta gärna multivitamin

Lycka till!
    Var det denna du menade? Ligger på sida 14.
  • Verkligen
    Josefine Hedlund skrev 2011-01-08 21:51:55 följande:
    Hej!
    Har läst lite på denna tråd och även googlat lite på dukandieten och bestämt mig nu för att köra! Ska bli spännande, då det verkligen verkar som det funkar. Sen tror jag också att detta är ett levnadssätt som man verkligen kommer funna följa.

Såg att någon av er hade en lista på vad man kunde äta i attackfasen och jag skulle vara jättetacksam om nån ville inboxa den till mig. Tänkte köra igång på måndag, då jag är inne i en tung jobbhelg nu, men sen ledig ett par dagar

Kul att haka på! Och heja er alla! Detta fixar vi!
    Hejja Jossan! Vi får peppa varandra..
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?