• Anonym

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Jag har nu kört Dukan dieten i en vecka, har redan förlorat 3 kg!!! Förstår ju att det mesta är vätska, men det är otroligt motiverande.

Jag var lite seg i kolan de tre första dagarna samt lätt illamående men nu mår jag toppen! Har INGET sötsug what so ever och jag är verkligen godisgrisen number one i vanliga fall. Känns som en otrolig befrielse!

Är nu nyfiken på om det finns någon där ute som har kört denna diet under en längre period? Hur har det fungerat?

Mvh

• Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?
  • Callina

Härligt att det rör sig lite i tråden, jag känner att behöver lite pepp varje dag
    Är nu inne på min dag 4, när jag fyllde i min vikt och målvikt på hemsidan så skulle jag köra attacken i 4 dagar. Så i morgon blir det grönsaker till proteinet, vilken lyx!!

• Cindra

Kul att läsa om er andra, oavsett var i dieten ni befinner er! Själv har jag hållit på sedan mitten av november, gått ner nästan 7 kg, har 3 kg kvar till målvikt. Det går sakta men säkert nedåt, trots en del fusk under julhelgen...
    Men att äta god mat i stora mängder och ändå gå ner i vikt - det är fantastiskt tycker jag!
    Och vetskapen om att det är ok att fuska lite ibland, att man KAN äta lite godis eller någon kaka nån gång ibland, det gör att jag känner att detta är ett sätt att äta/leva som jag kommer att fortsätta med livet ut!
    Har kommit igång med min simning igen nu och så fort snön lugnar ner sig blir det löpträning igen. (nåja, jogg/lunk i min egna lilla takt, dock viktigt att få upp flåset!) I juni blir det att springa Blodomloppet med min dotter, ett mål måste man ju ha!!
    Lycka till alla ni andra!
    Ät gott o lev väl!

• Callina

Vad härligt Cindra att du gått ned 7 kg, det är ju mycket! Hur länge körde du attackfasen? Och vilken fas är du i nu? 2a?

• Verkligen

Jag fyllde i den där kalkylen på hemsidan och där satte jag 60 kg som målvikt men Dukansidan förslog 63,8. Att det skulle vara en bra vikt för mig och att jag med metoden borde kunna gå ner tills i Juni. tänk om man skulle lyckas. Att få vara smal för första sommaren på länge. Att kunna gå ut i sommarkläder och att kunna få bada utan att skämmas. Nu vart jag ännu mer motiverad.
    Attackfasen skulle vara 7 dagar för min del och det känns bra.
    Det svåra blir som sagt att bli av med sockerberoendet. Men så himla mycket sitter i vanorna också. Jag måste tänka om när det kommer till godis osv.

Har börjat lite smått nu med att sluta med läsk och godiset denna veckan. Åt 1,5 stekt ägg till frukost och en stor kopp te utab vare sig socker eller mjölk. Druckit 3 stora glas vatten. Den här veckan ska jag försöka låta bli sockret men äta normal mat och framför allt äta regelbundet. Och på Måndag börjar attackfasen. Folk får nog se upp för när jag är hungrig/sugen på socker och inte får det så är jag som en pmskossa. Stackars min sambo..

Det jag oroar mig mest för är huvudvärk. Jag har migrän flera gånger i månaden och en hel del problem med spänningshuvudvärk. Hoppas det inte blir värre.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • EmilieG
    Verkligen skrev 2011-01-06 09:55:18 följande:
    Fast det känns inte som ett problem eftersom jag äter kyckling ungefär 4 dagar i veckan och så har gjort sen jag var liten.. Jag kan ju äta fläskfilé nån gång i månaden så blir jag nöjd..
    Ägg kan jag äta men det är inte gott.  Jag måste lära mig att sluta vara så kräsen helt enkelt. Men det blir mycket mycket lättare när man får addera grönsaker i dieten. Då kan man ju variera väldigt mycket.
    Jag tänkte att jag ska köra på tills i Juni ungefär. Alltså med andra fasen. Och om det går bra rent viktmässigt. Hjälper inte den här dieten så får jag göra nåt mer drastiskt.
    Jag försökte gå ner i vikt i 8 månader förra året genom att äta korrekt och jag gick ca 25 000 steg varje dag men jag gick bara ner 8 kilo första 2 månaderna. Sen tog det stopp. Läkare och dietister kunde inte hjälpa för dom sa att jag gjorde alla rätt och att en del människor inte kan gå ner i vikt typ. Men jag gick upp nästan 30 kilo för 6 år sen ungefär och så vill man ju inte ha det.
    Men som sagt, jag tror på den här dieten. Det svåra blir att sluta äta godis och sötsaker men det ska nog gå om jag är stenhård från början och lär mig vad jag får äta och inte äta inom den här dieten.
    Ska åka och storhandla i helgen, massa kyckling, kalkon, yoghurt osv.. Vetekli ska jag också testa att ha i yoghurten.
    Men det låter som du kommer klara det här galant tycker jag.
    Godis, fika bröd, chips,... jaaa allt sött och gott egentligen älskar jag med.
    Har haft perioder då jag äter det varje varje dag.
    Så jag förstår din oro där. och det kämpar jag med fortfarande. men jag har lyckats ändå
    på den fronten.
    Man får helt enkelt bestäma sig för att klara det och jag tror det är en sak om man bara bestämer
    sig för att sluta med godis, det har jag försökt flera gånger, men tillslut faller man för frästelsen
    ändå och tänker, fan skit samma.
    Men om man lägger om kosten helt som i denna diet tror jag man blir mer motiverad.

Bra att du ska ut och storhandla, tror mycket handlar om förberedelser
    och ha saker hemma när man blir sugen på något eller hungrig, för då väljer man ändå det.
    Har man inget hemma och är hungrig och sugen på något sött så faller man ju oftast för frästelserna
    och äter något man inte ska.

Men du låter otroligt motiverad och det är viktigt  :)
    Jag kände som du också, tänk om det här funkar och man är smal till sommaren
    och kan njuta på stranden utan att må dåligt över hur man ser ut.
    Jaa, jag längtar verkligen :)

Angående huvudvärken så tror jag det då kanske är extra viktigt för dig
    att verkligen sköta vatten drickandet och se till att du får i dig rätt antal mål om dagen,
    så inte din migrän triggar igång.
    I början får man ju lätt huvudvärk.
    Hoppas det går bra för dig och du slipper det.
  • Verkligen

Har ni några bra tips på mellanmål om man blir hungrig mellan måltiderna eller bara helt akutsugen?

Vet ni. Jag bestämde mig för att börja idag ändå eftersom jag ändå startade dagen så bra. Varför skjuta upp det egentligen. Så nu har jag tagit fram kyckling till kvällen. När sambon slutar jobba ska jag åka och handla sånt jag behöver för att klara mig den här veckan. Kommer nog längta tills andra fasen men en vecka går ju relativt fort.

• EmilieG
    Verkligen skrev 2011-01-06 13:30:55 följande:
    Har ni några bra tips på mellanmål om man blir hungrig mellan måltiderna eller bara helt akutsugen?

Vet ni. Jag bestämde mig för att börja idag ändå eftersom jag ändå startade dagen så bra. Varför skjuta upp det egentligen. Så nu har jag tagit fram kyckling till kvällen. När sambon slutar jobba ska jag åka och handla sånt jag behöver för att klara mig den här veckan. Kommer nog längta tills andra fasen men en vecka går ju relativt fort.
    Jag har också svårt med mellanmål. Så jag tar också gärna tips.
    Det ända jag vet är ägg, yoghurt och havrekli-plättar.
    Har några fler något tips?

Jag tycker du gör rätt i att börja idag.
    Jag var också så, började spontant, orkade inte vänta :)
  • Callina
    Verkligen skrev 2011-01-06 13:30:55 följande:

Säkert lättare i längden att börja idag, annars kanske du får dras med sockerabstinens 1 vecka och sedan kohydratsabstinens en vecka till, lika bra att ta det på en gång :)

Andra mellanmål kan vara lättkeso som man blandar i kanel eller kardemumma i., Rullade kalkonskivor med lättkeso i, jag har faktiskt även ätit lättkeso med lite funlightsaft i, har läst olika om det är ok eller inte men jag är i alla fall på dag 4 och har hamnt i ketos så det måste ju funka så länge man inte tar för mycket. Och då borde man kunna äta lättkesella (finns ju även annan kvarg med bara 0,1 % fett) med lite lightsaft i. Jag gillar inte lightprodukter i vanliga fall och undviker dom men har tagit lite i attackfasen bara.
  • Cindra
    Callina skrev 2011-01-06 11:44:49 följande:
    Vad härligt Cindra att du gått ned 7 kg, det är ju mycket! Hur länge körde du attackfasen? Och vilken fas är du i nu? 2a?
    Jag körde attackfasen i 5 dagar, från måndag till fredag. Det var SÅ härligt att få börja med grönsaker den helgen!!! Nu är jag i fas 2 och med min (medvetet) långsamma takt kommer jag nog vara där i nån månad till. Enligt Dukans uträkning skulle jag vara klar med fas 2  den 11 januari, men jag har som sagt fuskat lite. Men hellre "äta som jag vill" och att det tar lite längre tid. Jag har ju bara 3 kg kvar nu och motivationen finns!!!
    Förresten - det där med att inte äta fläskkött hade jag totalt missat. Jag har hela tiden, även under attackfasen, ätit fläskkött i alla olika former och det har ju gått bra ändå!
  • Verkligen
    Callina skrev 2011-01-06 13:39:30 följande:
    Säkert lättare i längden att börja idag, annars kanske du får dras med sockerabstinens 1 vecka och sedan kohydratsabstinens en vecka till, lika bra att ta det på en gång :)

Andra mellanmål kan vara lättkeso som man blandar i kanel eller kardemumma i., Rullade kalkonskivor med lättkeso i, jag har faktiskt även ätit lättkeso med lite funlightsaft i, har läst olika om det är ok eller inte men jag är i alla fall på dag 4 och har hamnt i ketos så det måste ju funka så länge man inte tar för mycket. Och då borde man kunna äta lättkesella (finns ju även annan kvarg med bara 0,1 % fett) med lite lightsaft i. Jag gillar inte lightprodukter i vanliga fall och undviker dom men har tagit lite i attackfasen bara.
    Har svårt för keso men jag ska baske mig lära mig att äta det.. Och med lite kanel i kanske det smakar bättre. Och det med kalkonskivorna lät bra!

Ja, det är lika bra att köra igång. Varför äta dåligt en vecka till liksom. Blir lätt att man skjuter upp det ytterligare men nu ska jag baski mig klara mig ner till min målvikt.
    Får ett ordentligt test idag då en kompis med barn kommer och fikar. Jag får dricka te helt enkelt. Genomlider jag det så klarar jag vad som helst känns det som..=)

Nåt som kommer bli svårt är läsken. Sambon är beroende av pepsi så det blir ju att jag dricker mycket sånt. Men nu får han faktiskt ta och sluta med den för att stötta mig, han kan ju dricka det när han är hemifrån.

Dom där plättarna som nämndes ska jag testa att göra!
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?