• viljestarkmamman

Överlevnadsbarn

Hejsan! Vi har en 8 månaders son som redan från början var otroligt krävande. skrek i stort sett hela tiden de 6 första månaderna. Vi trodde det var kolik eftersom han hade problem med magen fram till att han började få riktig mat. och ett tag där så blev humöret bättre men sedan vände det igen. Svårt att beskriva allt men han är ledsen mer eller mindre alltid. kan inte leka eller underhålla sig själv. Är inte trygg med att vara själv. Vill bli buren mest hela tiden men vill inte bara ligga hos en och mysa utan man måste gå runt. Vi har varit på utredningar ang magen och ett gäng ggr på bvc och även bup.det har konstaterats gång på gång att inget är fel och allt är normalt.
    Hur som en kväll för någon vecka sedan när jag satt och googlade på missnöjda ledsna barn så kom jag in på sidor om överlevnadsbarn/high need children mm o kände direkt att de beskrev vår son. dessvärre finns det inte så mycket information om det. Inte en ändaste gång har bvc pratat om det heller? de om någon måste ju veta att vissa barn är så krävande. hade varit så skönt att få bekräftelse. Jag skulle även vilja ha kontakt med andra föräldrar som har överlevarbarn i olika åldrar. För att kanske kunna stötta varandra komma med tips och ideer mm.. kanske någon som vet vart man kan vända sig med barn som kräver all ens uppmärksamhet.

Desperat nu nästan..

• Svar på tråden Överlevnadsbarn
  • Samboo
    canmamma skrev 2011-03-22 20:00:16 följande:
    Ett av mina barn (inte min lille high need son utan den andre) blir superhyper av Motrin. Visst piggar vanlig Tylenol (paracetamol som alvedon) upp då de känner sig bättre och jag upplever att Motrin (ibuprofen som i ipren) är mer effektiv än Tylenol. Lillebror blir dock som helt förbytt av Motrin och far runt som en liten studsboll. Numer finns många mediciner utan färgämnen här också men man får leta lite bland hyllorna ibland.
    tack för inlägget! Jag får leta och testa mig fram - men det blir test på dagtid numer, inte på kvällen!
  • vittra

Vår dotter blir hyper på alvedon! Vågar inte ge henne det på kvällarna längre för då får ingen sova
    Hade ingen aning om att man kunde vara så känslig mot vissa ämnen i läkemedel...

• cruz

Min minsting blir också hyperaktiv av alvedon, så jag undviker det på kvällen. Mina två andra barn blir det inte.

• Samboo

Vad skönt att jag inte inbillat mig då! 

Har inte hunnit läsa hela tråden ännu. Men jag måste fråga eftersom vi har så stora problem. Hur sover era överlevare?

Min son är 20 månader och vaknar flera gånger varje natt. Pust. När ska detta gå över? Jag vill så gärna att han ska sova i egen säng i eget rum eftersom ingen sover bra och det påverkar allas humör. Men samtidigt vill jag att han ska vara trygg med att sova där såklart. Hur har ni gjort?

• vittra

Ja vår stora sov uselt hur länge som helst... fast hon sov periodvis bra ända sen hon föddes, så det har liksom varit en berg- och dalbana med henne hela tiden. När hon var drygt 2 år tog vi bort dagsvilan helt eftersom läggningarna började bli katastrof. Efter det kan man nog säga att hon överlag har sovit mycket bättre. Hon sov då i eget rum (eller vad man ska säga, det är en halvvägg öppen in till oss så det är bara som avdelat) men hon kom i princip alltid över till vår säng någon gång under natten. I oroliga faser kom hon tidigt, ibland redan innan vi lagt oss, och ibland inte förrän framåt morgonkvisten. Fåtalet gånger sov hon hela nätterna i sin säng (men det har hon gjort ända sen hon föddes, någon enstaka gång då och då).

När hon var knappt 3 år fick hon syskon. Då blev det väldigt oroligt med sömnen och hon ville uteslutade sova i vår säng. Det blev ju väldigt trångt eftersom lillan också bara ville sova med oss (helst ovanpå). Eftersom vi absolut inte ville förskjuta storasyster och få henne att känna sig utanför nu när hon så tydligt behövde känna sig som en i gemenskapen så flyttade vi helt sonika in hennes säng och ställde den intill vår. Så fort hon reste sig upp så vaknade ju jag eftersom jag ändå sov så lätt pga bebis, och då sa jag bara till henne att vi finns här och att hon kunde lägga sig ner igen. Andra natten sov hon hela natten och så fortsatte det i flera månader! Ärligt talat fattar jag inte att vi inte gjort så tidigare, då har hon ju sin säng men ligger ändå nära oss! Så det brukar vara mitt standardtips nu för tiden när jag hör om äldre barn som sömnstrular. Men sen är ju frågan såklart också varför de vaknar. Vår tjej sover oroligt och behöver vår närhet och trygghet när hon vaknar. Periodvis har hon mardrömmar och blir rädd för allt möjligt som ljud utifrån, ljus från bilar osv. Nu sover hon i sitt rum igen i en ny säng och det fungerar jättebra, hon sover oftast hela nätter nu men ibland får pappa gå över dit och lägga sig med henne. Nu har lillasyster hennes gamla säng som står intill vår.

Jag vill nog säga att sömnen blev överlag mycket bättre efter att hon blev 2 år, ganska länge då (ända tills lillasyster föddes) så märkte vi inte ens att hon kom över till oss, hon var tyst och smög försiktigt ner så vi vaknade inte ens. Därav fick ju vi sova hela nätterna även om hon hade ett uppvak för att byta säng. Då blev det verkligen en omställning sen när lillasyster kom att plötsligt vara vaken en massa på nätterna igen och amma osv

• lia 80
    Mamma Kimchi skrev 2011-03-22 18:55:03 följande:
    Jag måste fråga er ifall ni har haft likande upplevelser.. jag vet inte riktigt ifall jag inbillar mig eller om jag kan ha kommit på något.

Min son började på dagis för två månader sedan och det går faktiskt bättre än jag väntat mig. Såklart har han nu varit sjuk två gånger. Feber, hosta och snuva. Första gången han blev sjuk så fick han alvedon och han sov helt ok, men vaknade flera gånger. Andra gången, nu för ett par dagar sedan blev han sjuk igen. Vi åkte till sjukhuset eftersom vi misstänkte krupp. Han fick någon medicin, ett par ml  genomskinlig sirap som skulle vidga hans hals i ett par dagar. (Jag bor i USA och kan inte minnas vad medicinen hette.. sorry) Dagen efter fick han feber och vi gav honom amerkansk supp (alltså inte den svenska alvedonen) och han blev som en stucken höna. Han skulle inte sova, åt knapppt någonting på flera dagar, men drack massor. 

Man hör ju ofta att alvedon ska göra barn trötta och att de sover gott om natten - här är det precis tvärt om.  Han var uppe flera timmar mellan 23 och 05. skulle titta på tv och leka i sitt rum och jag vet inte allt vad han kom på. 

Några fler barn som är känsliga mot vissa mediciner och gör dem helt hyper? Nu får jag vara försiktig i fortsättningen och börja läsa på innehållsförteckningar ordentligt!  Har även läst att röda färgmedel gör vissa barn hyper. Det kanske inte är så vanligt i Sverige med färgmedel, men här är det cherry i allt.. extra rött.. pust. Varför envisas de med att ha massa konstiga smaker på medicinen i USA? Jag blir så trött.
    Hej!

Vår tjej brukar få krupphosta när hon blir förkyld och sisst vi var med henne till doktorn fick hon medicin utskriven. Tydligen kunde hon få bli hyper av denna medicin dock så långt kom vi aldrig eftersom hon fräste och spotta ut den med en gång. Då undrar jag om han kanske inte fick ngn sen reaktion på medicinen som han fick på sjukhuset?

Däremot vad det gäller smaker, det smakar inte bättre här i Sverige heller. Vi kan inte lura i vår tjej vad som hellst, vilket gör att man hatar vinterhalvåret och influensatider, suck...
  • viljestarkmamman
    Mamma Kimchi skrev 2011-03-22 18:55:03 följande:
    Jag måste fråga er ifall ni har haft likande upplevelser.. jag vet inte riktigt ifall jag inbillar mig eller om jag kan ha kommit på något.

Min son började på dagis för två månader sedan och det går faktiskt bättre än jag väntat mig. Såklart har han nu varit sjuk två gånger. Feber, hosta och snuva. Första gången han blev sjuk så fick han alvedon och han sov helt ok, men vaknade flera gånger. Andra gången, nu för ett par dagar sedan blev han sjuk igen. Vi åkte till sjukhuset eftersom vi misstänkte krupp. Han fick någon medicin, ett par ml  genomskinlig sirap som skulle vidga hans hals i ett par dagar. (Jag bor i USA och kan inte minnas vad medicinen hette.. sorry) Dagen efter fick han feber och vi gav honom amerkansk supp (alltså inte den svenska alvedonen) och han blev som en stucken höna. Han skulle inte sova, åt knapppt någonting på flera dagar, men drack massor. 

Man hör ju ofta att alvedon ska göra barn trötta och att de sover gott om natten - här är det precis tvärt om.  Han var uppe flera timmar mellan 23 och 05. skulle titta på tv och leka i sitt rum och jag vet inte allt vad han kom på. 

Några fler barn som är känsliga mot vissa mediciner och gör dem helt hyper? Nu får jag vara försiktig i fortsättningen och börja läsa på innehållsförteckningar ordentligt!  Har även läst att röda färgmedel gör vissa barn hyper. Det kanske inte är så vanligt i Sverige med färgmedel, men här är det cherry i allt.. extra rött.. pust. Varför envisas de med att ha massa konstiga smaker på medicinen i USA? Jag blir så trött.
    Min son är med förkyld just nu och har sovit jättedåligt. Han har fått nässpraj nezeril varje kväll tre ggr. och så kollade jag bipacksedlen efter lite hastigt och såg att färre än en av 1000 kunde få sömnproblem av sprayen. klockrent. viste inte heller att mediciner kunde ge den effekten. Ikväll provar vi utan nässpray
  • Loriyana
    Mamma Kimchi skrev 2011-03-22 19:03:00 följande:
    Jag har den, den är super, men jag tror jag kommer att behöva läsa den flera gånger. Så mycket bra tips och info!
    Jag har nu beställt "The Highly Sensetive Person", "The Highly Sensetive Person at Work" och "The Highly Sensetive Person in Love"

Det känns som om jag hittat hem. Min dotter är mycket känslig, men jag är nog snäppet värre. Jag har alltid varit otroligt känslig och detta har skapat enorma problem för mig under min uppväxt, i kärlekslivet och också på arbetet. Jag har många problem nu tack vare att min välmenande föräldrar och lärare försökte "tuffa" till mig. Jag mobbades också rätt brutalt i skolan, det var ju roligt att reta mig eftersom jag reagerade så starkt. Jag var också mittenbarn i en skara på 6 så det fanns inte direkt möjlighet för mina föräldrar att ta hänsyn till min känslighet.

Sedan jag upptäckte min dotters känslighet har jag varit livrädd att hon ska behöva utstå samma sak som jag, men nu ser jag att det finns hopp. Tack vare "The Highly Sensetive Child" har jag ett verktyg till att uppfostra henne på rätt sätt och också få henne till att passa in i samhället.
  • vittra

Angående boken "The highly sensitive child" så har jag i princip läst hela nu, även om jag vissa delar bara har ögnat igenom. Men jag vill bara säga att man får ju läsa den boken kritiskt och med lite sunt förnuft precis som alla andra böcker. Stora delar av boken är väldigt bra och informativa, men det finns vissa saker som jag reagerar på och det har ju kanske att göra med att författaren trots allt kommer från USA.

Ta detta med att hon lät sin bebis ligga och skrika i sängen tex, där tveksamheten hos henne låg i att hon inte ville lära sin bebis att bara man skrek tillräckligt länge så kom någon och tröstade (och det är ju exakt vad de ska lära sig ju!!). Tills hon sedan kom på att man kunde göra ett "tält" ovanför spjälsängen. Men tyvärr får hon det ju att låta som att det är helt ok att de får ligga och skrika, men att det är bättre att göra ett tält och sedan lämna dem ensamma eftersom fysisk närhet enligt henne är något som bör undvikas åtminstone när de är överstimulerade.

Självklart är det i sig en bra idé att "bygga in" bebisen för att minska intryck, men själv vet jag med säkerhet både av erfarenhet och kunskap att det är mycket bättre att de får ligga nära om de är ledsna och har svårt att sova, fysisk närhet kan inte vara för stimulerande ens för en överstimulerad "high need", då skulle i så fall hela det biologiska systemet kollapsa. Närheten är liksom grunden till all utveckling, viktigare för spädbarnet än både mat och sömn, och framförallt så frigör fysisk närhet hormonet oxytocin som inverkar lugnande och avslappnande på barnet. Men man behöver ju inte gå runt och vagga eller hoppa som en dåre eller så (vilket vi gjorde felet med första dottern) utan man kan ju bara ligga helt stilla med bebisen i ett mörkt rum och inge lugn och trygghet. Är man själv stressad däremot så påverkar ju det bebisen såklart.

Dessutom innehåller den åtminstone ett faktafel som jag direkt reagerade på. Eller hon skriver att hon inte sett några samband mellan temperament och anknytning, i sin undersökning. Men annan forskning har visat att barn med känsligt temperament löper större risk att utveckla en otrygg anknytning (se tex Cole mfl "The development of children" 2010) och det tycker jag är helt logiskt då dessa barn av naturen är svårare att tillfredställa. Alltså har de högre krav på vad som är ett "good enough" föräldraskap.

Annars håller jag med om att detta att man stimulerar för mycket, bus och skoj med en kinkig eller tyst bebis är ju mer regel än undantag. Det har varit ett problem för oss då omgivningen alltid har stimmat upp och härjat med barnen om de varit ledsna, tystlåtna, blyga, försiktiga, trötta etc. Istället för att ge lite utrymme för barnet/bebisen att få ta det lite lugnt och få vara ifred en stund.

• Loriyana

Ja självklart att man måste ta saker och ting med en nypa salt. När jag läser böcker om barn och barnuppfostran så brukar jag ta till mig det som passar min familj och så lämna resten. Jag tyckte det var mycket intressant dock det hon skrev om "tält" eftersom jag gjorde precis samma sak med min dotter! Jag byggde ett "tält" över spjälsängen med hjälp av tunna filtar för att minska på intrycken och det hjälpte oehört! Nu är hon 4 år och tål fortfarande inte för mycket intryck och trivs bäst i en MYCKET rutinerad vardag.

Svar på tråden Överlevnadsbarn