vittra skrev 2011-03-14 10:00:40 följande:
Visst finns det skillnader mellan olika typer av krävande barn. Och olika böcker lägger tyngden vid olika inriktningar. Den jag läser är inriktad på känsliga barn. Highly sensitive.
Raising your spirited child är mer inriktad på intensivt aktiva barn, alltså sådana barn som nog ofta får stämpeln ADHD både från föräldrar och omgivning. Barn som verkligen är helt vilda.
Rent vetenskapligt talar man nästan alltid bara om övergripande temperamentsskillnader och klumpar ihop många olika typer i vad man kallar för "difficult babies" som endast får tre kriterier: oregelbundenhet i biologiska funktioner, svårigheter i nya miljöer och situationer och därför ofta är benägna att snabbt bli överstimulerade, samt att de är mer "emotionella" och överlag är mer lättirriterade och svårtillfredställda än andra barn och kräver helt enkelt mer rent emotionellt för att vara nöjda.
Sen får man ju inte glömma att miljön är minst lika viktig som gener. Alla barn växer upp i olika miljöer och präglas enligt forskning åtminstone till hälften av sin omgivning. Det är alltså 50/50 vad som hos äldre barn är gener och vad som är ett resultat av miljön. Såklart blir det då skillnader i barnens olika personligheter.
Sen har vi ju de 9 mer definierade medfödda egenskaperna i temperamentet som man använder sig av för att få en förfinad bild av de olika temperamentsskillnaderna, vilket görs i en graderad skala. I min bok finns dessa med men bara med en kort beskrivning för varje "trait" där man framhäver skillnaden mellan high needs och andra barn. Här kan man läsa övergripande om dessa traits:
www.childdevelopmentinfo.com/development/temp...
Här kan man få en lite tydligare bild av dessa traits fördelat på de tre temperamentstyperna:
www.acamedia.info/sciences/sciliterature/orig...Tack för din förklaring!
Min son tillhör den känsliga typen tror jag. Han har aldrig gillat kramar, varken från oss eller andra. Någon gång ibland kan man få en kram. Däremot satt han gärna i knät. Han satt i vårat knä när vi hälsade på folk. Efter någon timme kunde han gå ner och leka nära oss. När han var mindre blev han rädd när människor var för "på" honom så vi fick alltid säga till alla att låta honom vara så skulle han komma själv efter 30-60 minuter. Han har aldrig varit ett barn som kan sitta framför tv och titta. Det måste hända något hela tiden. Tittar han på ett naturprogram om tex björnar så sitter han inte och tittar som sin lillebror utan ska leka björn samtidigt.
Han var 2½ år när han skolades in på förskolan och det tog ca 1 månad med inskolningen när vi var med. Sedan var han så rädd/försiktig så han stod och höll inskolningsfröken i handen när de var utomhus. Detta höll han på med i ca 6 månader. Inomhus följde han efter inskolningsfröken överallt. När hon gick på toa eller fikade fick han föja med. (-han fick stå utanför toadörren, men följa med till fikarummet). Detta höll väl också på i några månader innan hon kunde lämna avdelningen utan honom.
Nu är han nyss fyllda 6 år och han är fortfarande försiktig men har tuffat till sig en hel del mot hur han har varit. Dock måste han alltid veta var vi befinner oss, ex när han ska sova så frågar han om vi kommer vara i köket eller vardagsrummet eller i båda rummen. Lillebror är raka motsatsen och sov över hos en kompis första gången när han var strax över 3 år. Kompisen med föräldrar skulle gå hem vid 20-tiden och våran yngsta son börjar ta på sig ytterkläderna han med. Vi frågar vad han ska göra och han säger i självklar ton: "Jag ska sova över hos XX"

Och det fick han. Vilka kontraster syskon emellan!
Såg att du läser "The highly sensitive child". Har du något tips på en bok på svenska? Läser så långsamt när det är på engelska...