• viljestarkmamman

Överlevnadsbarn

Hejsan! Vi har en 8 månaders son som redan från början var otroligt krävande. skrek i stort sett hela tiden de 6 första månaderna. Vi trodde det var kolik eftersom han hade problem med magen fram till att han började få riktig mat. och ett tag där så blev humöret bättre men sedan vände det igen. Svårt att beskriva allt men han är ledsen mer eller mindre alltid. kan inte leka eller underhålla sig själv. Är inte trygg med att vara själv. Vill bli buren mest hela tiden men vill inte bara ligga hos en och mysa utan man måste gå runt. Vi har varit på utredningar ang magen och ett gäng ggr på bvc och även bup.det har konstaterats gång på gång att inget är fel och allt är normalt.
    Hur som en kväll för någon vecka sedan när jag satt och googlade på missnöjda ledsna barn så kom jag in på sidor om överlevnadsbarn/high need children mm o kände direkt att de beskrev vår son. dessvärre finns det inte så mycket information om det. Inte en ändaste gång har bvc pratat om det heller? de om någon måste ju veta att vissa barn är så krävande. hade varit så skönt att få bekräftelse. Jag skulle även vilja ha kontakt med andra föräldrar som har överlevarbarn i olika åldrar. För att kanske kunna stötta varandra komma med tips och ideer mm.. kanske någon som vet vart man kan vända sig med barn som kräver all ens uppmärksamhet.

Desperat nu nästan..

• Svar på tråden Överlevnadsbarn
  • viljestarkmamman

Samboo>> är väldigt nyfiken på hur allt har gått för er? Har läst din blogg med! Många tänkvärda saker, man känner klart igen sig:)

• Ronjan709

Viljestarkmamman: Oj vad jag känner igen mig även nu i dina beskrivningar. Min son är nu 3 o det har kommit in i en sån här period igen då det är tusen känslostormningar per dag.lite svårt att samsas med andra barn också o svårt att tåla ngn säger åt honom på skarpen. Jag vill bara att allt ska flyta på och det ska vara lätt men så lätt är det inte alltid. Man får försöka att inte bli uppstressad av alla utbrott o allt krävande.svänger jag vagnen åt fel håll blir han arg, svarar jag inte på en gång el svarar jag inte det han tänkt sig blir han arg, han vill jag ska leka med honom men dirigerar leken o gör man inte hur han tänkt sig(man kan ju inte läsa tanker) så blir han arg....bara för att ta ngra exempel. Sen är ju det ju inte så roligt med måsten som att klä på sig , få honom med till dagis o hem etc

• viljestarkmamman

Liljan75>> åh, så himla drygt just för man vet inte vad den här ilskan bottnar i? Varför bli så arg för inget, hur är din son mot andra? Min kille fungerar bra på dagis och i andra sociala sammanhang oftast men hemma mot speciellt mig är han arg och krävande jämt, det är jättesvårt att inte bli stressad när det krävs till man kvävs:/ hur gick det för er på 2,5 års kollen? Tyckte BVC att det är normalt att alltid vara arg? Jag har tänkt mycket på diagnoser som
    Aspbergers men vissa saker stämmer inte alls, min son har god finmotorik och grovmotorik, har inga problem med att se en i ögonen och leker fantasilekar mm, finns tydligen ngt som heter odd, är en beteendestörning som låter ganska mycket som min son, user.tninet.se/~fxg297r/nep_trotssyndrom_och_uppforandestorn.htm Men det står liksom inget om hur man behandlar eller hjälper barn med denna diagnos, ganska deprimerande läsning..

• Ronjan709
    viljestarkmamman skrev 2012-04-04 21:42:32 följande:
    Liljan75>> åh, så himla drygt just för man vet inte vad den här ilskan bottnar i? Varför bli så arg för inget, hur är din son mot andra? Min kille fungerar bra på dagis och i andra sociala sammanhang oftast men hemma mot speciellt mig är han arg och krävande jämt, det är jättesvårt att inte bli stressad när det krävs till man kvävs:/ hur gick det för er på 2,5 års kollen? Tyckte BVC att det är normalt att alltid vara arg? Jag har tänkt mycket på diagnoser som
    Aspbergers men vissa saker stämmer inte alls, min son har god finmotorik och grovmotorik, har inga problem med att se en i ögonen och leker fantasilekar mm, finns tydligen ngt som heter odd, är en beteendestörning som låter ganska mycket som min son, user.tninet.se/~fxg297r/nep_trotssyndrom_och_... Men det står liksom inget om hur man behandlar eller hjälper barn med denna diagnos, ganska deprimerande läsning..
    Han började dagis tidig o var ganska lugn där men väldigt ledsen om ngt barn tog en leksak av honom el råkade nudda honom. Nu är han mer på barnen o tar saker el busar runt. Det är väl normalt i denna ålder men när fröknarna säger åt honom börjar han bli som hemma dvs först lyssnar han inte alls förrän man lyfter bort honom el säger åt honom jätteargt o då blir han ledsen. Väldiga utbrott. De säger att han är känslig på dagis precis som hemma. Ja jag läste också om dessa diagnoser men min son har ju alltid  varit så himla med. Han har total koll på mig o allt hemma o vill ju ha uppmärksamhet hela tiden av mig har svårt hantera jag pratar med andra så nej det stämmer inte riktigt. Kontrollerna har nog gått väldig bra. På bvc är han väldigt nöjd o glad. han gillar såna sammanhang.
  • viljestarkmamman

Läser en bok om fighting-relationer. Mycket intressant och stämmer nästan till punkt och pricka på min son. Barnet manipulerar till uppmärksamhet, vet precis vilka knappar det ska trycka på. Dvs skillnad på effekt och affekt, är det effekt barnet är ute efter väder humöret på studs när han el hon får det hen är ute efter.. Medan vid affekt så är barnet ledset/ hysteriskt/desperat på riktigt. Barn i fightingrelationer slår tex inte sin kamrat för hen är elak utan för att få en reaktion! Osv osv.. Har inte läst ut boken än men känner igen mig i väldens mycket

• viljestarkmamman

Liljan75>> Jag känner verkligen igen oss. Min S ar väldigt lätt ta ta till tårar och va känslig om ngn är för på. Men han har också morskat up sig väldigt nu och vågar kontakta kamrater på dagis och när leka vi träffar vänner, Vilket jag innerst inne tycker är skönt att han vågar säga ifrån osv för i början var jag orolig över att han kulle lida av att han inte vågar säga ifrån.
    Skönt att du inte känner igen er i alla diahgnoser:) Jag letar som besatt emellanåt när det bara blivit för mycket. men min son är väldigt  med också. känns som han har väldig koll.
    Det är helt klart hans humör som är det jobbiga, Men sen jag läste min bok om fighter relationer (som jag rekomenderar så varmt) så har något innom mig hänt,. jag har inte längre så dåligt sammvete för att jag inte klarar uppgften som mamma osv och bara genom att lyfta det från mina axlar så upplever jag inte alls komflikerna å samma sätt och jag har mycket lättare at styra upp dem. Nu har det bara gått ett par dagar men jag ser verkligen saker och ting i ett nytt ljus och jag kommer garrantera köpa boken så jag kan finna stöd i de tuffa perrioderna. här är en länk till en sida om boken/problematiken.

www.skolledarna.se/SiteCollectionDocuments/Skolledaren/Fighterrelationer.pdf

• Samboo

Kul att den här tråden tagit fart igen! Bloggen har fått ligga i vila. Så himla synd, för jag hade verkligen velat använda den dels som "dagbok" och kunna gå tillbaka och se hur S har ändrats, men även för att andra ska få läsa om det. Det är ju så många som känner igensig! Jag ska öppna för anonyma kommentarer!

Här är en liten uppdatering från oss! 

S blir 3 år i juli och han är betydligt lättare att ha att göra med nu sedan han blev 2.5 år. Det är som natt och dag skulle jag säga. Hans största svårigheter är fortfarande att vara ensam eller med någon som han inte känner väl. Nu har han gått på sitt nya dagis sedan september och han älskar sin fröken. Inga problem där alls. Han gråter inte när vi lämnar eller hämtar och han sover middag där i 1-2 timmar. Vi har också kommit förbi det värsta när det gäller sömnen. Han sov som en kråka fram tills 2.5 ungefär. Nu säger vi godnatt efter sagan och har dörren på glänt och vi kan göra vårt. Han vaknar ibland på nätterna, men fler och fler nätter sover han rakt igenom. Helt fantastiskt. Jag trodde aldrig att hans ständiga uppvak skulle sluta!!!
    Han är fortfarande väldigt envis och manipulativ. Vill han något så är det bara det som gäller och då är det svårt att få honom att ändra sig. Det går helt enkelt inte, han är helt fast i sitt tänk!!
    Han pratar jättebra, mest engelska men förstår båda språken lika bra. Han leker bra med sina nära kompisar och är väldigt rar och snäll mot dem. Han är som en liten polis, rätt och fel är väldigt viktigt för honom. Man gör si, inte så osv. haha. Det är rätt så komiskt ibland!
    Vi har inget som vi kämpar med just nu, det är en bra period och jag är glad om den fortsätter lite till.

Jag funderar dock mycket på trotset, ska det komma eller slipper vi det? Hur har det varit för era killar, när har trotset satt igång ordentligt? 

• Ronjan709
    viljestarkmamman skrev 2012-04-09 21:43:15 följande:
    Liljan75>> Jag känner verkligen igen oss. Min S ar väldigt lätt ta ta till tårar och va känslig om ngn är för på. Men han har också morskat up sig väldigt nu och vågar kontakta kamrater på dagis och när leka vi träffar vänner, Vilket jag innerst inne tycker är skönt att han vågar säga ifrån osv för i början var jag orolig över att han kulle lida av att han inte vågar säga ifrån.
    Skönt att du inte känner igen er i alla diahgnoser:) Jag letar som besatt emellanåt när det bara blivit för mycket. men min son är väldigt  med också. känns som han har väldig koll.
    Det är helt klart hans humör som är det jobbiga, Men sen jag läste min bok om fighter relationer (som jag rekomenderar så varmt) så har något innom mig hänt,. jag har inte längre så dåligt sammvete för att jag inte klarar uppgften som mamma osv och bara genom att lyfta det från mina axlar så upplever jag inte alls komflikerna å samma sätt och jag har mycket lättare at styra upp dem. Nu har det bara gått ett par dagar men jag ser verkligen saker och ting i ett nytt ljus och jag kommer garrantera köpa boken så jag kan finna stöd i de tuffa perrioderna. här är en länk till en sida om boken/problematiken.

www.skolledarna.se/SiteCollectionDocuments/Sk...
    Intressant. Får  nog occkså läsa boken! Ja ang andra barn så blev han först bara ledsen men senaste året mer på o bråkar mer. Det känns som att minsta lilla får honom så ur balans o han vill alltid bestämma känns det som .
  • viljestarkmamman

Samboo>> det blev lite förvirrat för mig med familjeliv när man plötsligt skulle byta namn. Försökte skriva till dig att jag blev glad över din fråga om gästskribent:) men hittade inte dig! Det där med att låsa sig i sitt tänk är verkligen precis som min son, jag har provat med oberäkneliga drag när jag märker han använder teater/ fejkutbrott och då blir han helt ställd! Jättekul att höra att han är som dag och natt jämfört med innan, det ger en själv lite hopp (som har en nyss fyllda 2) livet med min son är en bergochdalbana på så många sätt, men jag är fast besluten över att ORKA med honom och fortsätta överösa honom med massa massa kärlek för jag tror att ju mer jag ger nu desto mer vinner jag på det sedan för vet han att man finns i vått och torrt så blir han trygg och mer och mer självständig hoppas jag! Tror inte man kan straffa ett överlevarbarn med att nonchalera så de lär sig! Va tror ni?

• Samboo
    viljestarkmamman skrev 2012-04-11 15:04:26 följande:
    Samboo>> det blev lite förvirrat för mig med familjeliv när man plötsligt skulle byta namn. Försökte skriva till dig att jag blev glad över din fråga om gästskribent:) men hittade inte dig! Det där med att låsa sig i sitt tänk är verkligen precis som min son, jag har provat med oberäkneliga drag när jag märker han använder teater/ fejkutbrott och då blir han helt ställd! Jättekul att höra att han är som dag och natt jämfört med innan, det ger en själv lite hopp (som har en nyss fyllda 2) livet med min son är en bergochdalbana på så många sätt, men jag är fast besluten över att ORKA med honom och fortsätta överösa honom med massa massa kärlek för jag tror att ju mer jag ger nu desto mer vinner jag på det sedan för vet han att man finns i vått och torrt så blir han trygg och mer och mer självständig hoppas jag! Tror inte man kan straffa ett överlevarbarn med att nonchalera så de lär sig! Va tror ni?
    Kul! Tror att många här skulle kunna hjälpa till med att skriva på bloggen! Jag startade eget företag förra året och får allt mer att göra (vilket ju iofs är jättebra!) Men, om vi är fler så blir jag ju lite mer pushad att skriva på bloggen! Trodde inte det var någon som läste, men jag har fått en del mail från mammor som känner igen sig. Jätteroligt!

Kan du ge exempel på vad du göra för oberäkneliga drag? Jag försöker ibland helt byta ämne, säga att vi ska hitta på något, tex gå ut och cykla som han älskar. Ibland funkar det, men ibland blir det ännu värre, då kommer han på något ännu värre som han vet att jag blir irriterad över och börjar mala om det istället. Tex Tv, choklad och annat "förbjudet". Då blir det rummet numer... men, att sätta honom i sitt rum funkar heller inte så bra, han bara går ut skrikande..  
Svar på tråden Överlevnadsbarn