Kid A skrev 2011-04-07 14:21:34 följande:
Å vilken bra tråd! Så skönt att höra att man inte är ensam om att ha ett känsligt barn.
Vår dotter ät snart fyra månader och är en otroligt rolig, aktiv, social, alert och vaken tjej. Med betoning på vaken!

Hon har alla sinnen på helspänn och är enormt känslig för ljud, ljus, beröring... t ex vaknar hon av minsta ljud eller förändring i omgivningen och är otroligt lättstörd när hon äter. Närhetsnarkoman av stora mått är hon också. Vi hade några tuffa första månader då hon skrek mycket men nu har livet blivit lite lättare, framför allt eftersom jag börjat gilla läget mer och acceptera att hon är lite mer krävande än de flesta andra i hennes ålder. Jag försöker strunta i vad "alla andra" tycker men har ändå lite svårt att hantera omgivningens kommentarer och förväntningar på henne - ni vet, att hon borde kunna sova i vagnen, sova i egen säng etc.
Sömn är nämligen det som vi har "problem" med. Hon kan aldrig sova själv, inte somna själv, inte somna om själv och inte sova vidare själv. Jag är alltid gisslan med henne när hon sover, och hon sover nästan bara i sjalen eller bärselen på dagarna. På natten med mig i sängen, klistrad vid min sida. Ibland går det att få henne att somna i en rullande vagn eller i bilen under färd, eller i vagga, MEN då sover hon bara 20-30 minuter och kan sen inte somna om. Hon verkar bara kunna somna om genom att gungas i bärsele eller bärsjal, eller genom att äta/snutta på mig (på nätterna). Det som är jobbigt är att det inte går att lämna henne ens när hon sover djupt, hon vaknar inom fem minuter då. Jag inser att hon fortfarande är väldigt liten och det kan vara så här i den här åldern, men jag börjar undra om det någonsin kommer förändras och i så fall när. Det vore ju inte helt galet med tanke på min man och mitts förhållande om vi fick en liten stunds egentid någon gång ibland, vår bebis är som ett enda stort preventivmedel!
Någon som har det/har haft det som vi?
Har också följ tråden lite anonymt och insett att även jag har en "överlevnadsdotter"!
Och som lite tröst Pablo Honey, det blir bättre!! :O) Men, jag vet, man tror inte på det när man väl är mitt uppe i det!
Vår dotter var ungefär såsom du beskriver din dotter och sömnen hennes var minst sagt, otroligt jobbig fram tills hon var dryga 11 mån. Därefter började hon gå och då upplevde vi att det hela vände. Hon blev mer självständig och enormt trött av all motion. ;O)
Nu är hon 15 mån och jag kan säga att vi numera får sova hyfast bra de flesta nätterna.
Hon somnnar- och sover i sin egen säng (som står bredvid vår säng) och vaknar i snitt ca 1-2 ggr/natt. Ofta kan vi få henne att somna om genom att ge henne en kram i sängen men de gånger hon blir ledsen, lyfter jag över henne till mig och låter henne snutta vid brösten.
Tror kanske hon skulle klara att sluta amma helt nu men har inte velat ta bort denna trygghet för henne. har hela tiden hoppats på att hon skall tröttna själv nu när hon bara ammar just ngr minuter vid ett tillfälle per natt.
Vägen hit har varit jobbig och många tårar har fälts över att vi inte fick dottern som vi trodde vi skulle få... men idag har vi världens coolaste lilla tjej, med så stort självförtroende, så mkt vilja och så mkt charm! :O)
Och även om vissa dagar fortfarande är sjukt jobbiga då hon bara vrålar, skriker, blir som en ostbåge etc etc, så skulle jag ändå aldrig bytt bort min överlevandsdotter mot något i världen! :O)
Styrkekram!