• viljestarkmamman

Överlevnadsbarn

Hejsan! Vi har en 8 månaders son som redan från början var otroligt krävande. skrek i stort sett hela tiden de 6 första månaderna. Vi trodde det var kolik eftersom han hade problem med magen fram till att han började få riktig mat. och ett tag där så blev humöret bättre men sedan vände det igen. Svårt att beskriva allt men han är ledsen mer eller mindre alltid. kan inte leka eller underhålla sig själv. Är inte trygg med att vara själv. Vill bli buren mest hela tiden men vill inte bara ligga hos en och mysa utan man måste gå runt. Vi har varit på utredningar ang magen och ett gäng ggr på bvc och även bup.det har konstaterats gång på gång att inget är fel och allt är normalt.
    Hur som en kväll för någon vecka sedan när jag satt och googlade på missnöjda ledsna barn så kom jag in på sidor om överlevnadsbarn/high need children mm o kände direkt att de beskrev vår son. dessvärre finns det inte så mycket information om det. Inte en ändaste gång har bvc pratat om det heller? de om någon måste ju veta att vissa barn är så krävande. hade varit så skönt att få bekräftelse. Jag skulle även vilja ha kontakt med andra föräldrar som har överlevarbarn i olika åldrar. För att kanske kunna stötta varandra komma med tips och ideer mm.. kanske någon som vet vart man kan vända sig med barn som kräver all ens uppmärksamhet.

Desperat nu nästan..

• Svar på tråden Överlevnadsbarn
  • Ronjan709
    viljestarkmamman skrev 2012-04-18 12:46:42 följande:
    Tror inte du ska vara så hård mot dig själv. Klart man måste få säga till också att det beteendet inte fungerar.  Tycker du att det blev enklare när han började prata helt och hållet? Jag bara går och hoppas att vi ska förstå varandra bättre när han också kan svara med komunikation men inser att gråtet och gnället inte försvinner automatiskt som ett sätt att få uppmärksamhet bara för att de pratar. Nu längtar jag efter att kunan förstå vad han vill och vad som är fel.
    Ja jag tycker det blev bättre när han började prata men samtidigt kanske trotset o fixeringarna vid att få som han vill blivit värre också det är väl sk trotsåldern nu. När han blir arg o lessen vid så snabba kast så är det ju inget som försvunnit utan finns kvar trots prat.
  • viljestarkmamman

Ja så är det väl, usch kan kännas så frustrerande, den där ilskan, det finns ju inget att vara arg på. Ändå så är det som världen rasar! Jag har själv svårt/omöjligt att hålla humöret uppe medan han äter min energi och bara pumpar ut sin egna negativa.

• PollyPop

Laga mat kan jag aldrig göra om jag är ensam med dottern. Det blir ingenting gjort! Får avbryta och plocka upp henne. Hur skulle jag gjort om jag varit ensamstående? (Hu, hemska tanke!)
    Min mamma förundras över hur lite jag kan göra om dagarna, själv hade hon ju ett hushåll att sköta, som hon uttrycker sig. Det har ju jag också, men skönt då att vi lever i tider då man inte blir lynchad om inte middagen står färdig på bordet när mannen kommer hem, haha! Så mycket tid som jag spenderar på golvet med min dotter har jag aldrig gjort tidigare, Hon kräver det helt enkelt. Men när hon blir äldre, kanske hon får ett syskon (om vi vågar, haha) så måste hennes behov stå åt sidan lite, precis som du säger, Liljan75.

• viljestarkmamman

Jag tror att ju mer man investerar när de är små i deras resa att bli trygga små individer desto mer får man tillbaka när de blir äldre sen! Hoppas iaf att det ska bli så:)

• viljestarkmamman

Nu menar jag kärlek och engagemang inte pengar hihi

• Ronjan709
    viljestarkmamman skrev 2012-04-18 18:51:49 följande:
    Jag tror att ju mer man investerar när de är små i deras resa att bli trygga små individer desto mer får man tillbaka när de blir äldre sen! Hoppas iaf att det ska bli så:)
    Tror absolut att du har rätt! Jag tycker det var rimligt att låta allt hemma stå tillbaka en tid men nu tycker jag inte det längre. Om jag vet att jag lekt o varit engagerat ett bra tag o sen vill fixa andra saker kan jag bli så frusterad när han bara kräver min uppmärksamhet o inte ger mig en break men vi får träna på det. Jag på att behålla lugnet oavsett vad o han på att vänta lite....
  • Samboo
    Liljan75 skrev 2012-04-18 21:04:06 följande:
    Tror absolut att du har rätt! Jag tycker det var rimligt att låta allt hemma stå tillbaka en tid men nu tycker jag inte det längre. Om jag vet att jag lekt o varit engagerat ett bra tag o sen vill fixa andra saker kan jag bli så frusterad när han bara kräver min uppmärksamhet o inte ger mig en break men vi får träna på det. Jag på att behålla lugnet oavsett vad o han på att vänta lite....
    Det där låter exakt som hemma hos mig. Det spelar ingen roll om jag lekt i timmar, eller ett par minuter. Det är bara min uppmärksamhet som gäller dag ut och dag in! Han vill aldrig leka själv, alltid ska jag engageras på något sätt i hans påhitt. haha. Det låter som om jag inte alls vill leka med honom, men så är det verkligen inte. Vill bara att han ska använda sin fantasi och hitta på saker själv! När jag var liten så satt jag alltid och pillade med mina leksaker, upptäckte saker och utforskade själv. Kanske har lite höga krav, han är ju trots allt bara "nästan" tre år! haha. Är bara så trött på att jag alltid måste vara med, och säger jag att jag ska göra något annat så drar han och sliter i mig! 
  • viljestarkmamman

Liljan75>> jag tycker du är fantastisk i ditt engagemang, självklart måste även du få chansen att sköta sysslor också! Man kan inte göra allt när dem lagt sig då e man ju själv helt slut;) ibland funkar det bättre att göra saker och ibland sämre beroende på hur barnets sinnesstämning är. Sitter på ett café i detta nu, mitt framför mig sitter 2 mammor med sina söner i 6 månaders åldern! Barnen sitter och joddlar och skrattar glatt, äter rån och känns allmänt nöjda med tillvaron! Tänk va mysigt! Önskar man haft lite sånt också

• viljestarkmamman

Mmmm hur gör man för att uppmuntra självständighet! Vill också vara med min son men måste göra annat också! Jag har tur på ett vis då mitt jobb är journatt men jag får ändå ha S på dagis fram till 14, har alltså dagen fri numera då jag hinner få undan och planera kvällen osv. Dessvärre får jag inte den sömn jag behöver på jobb och har ingen ro att sova hemma så jag är nästan alltid övertrött ändå,

• Ronjan709

Intressant att allas barn är så lika i sättet endå. Uppmärksamhetskrävande, vill ha kontroll över tillvaron o föräldrarna, envisa, häftiga känsloutbrott etc

Känner igen mig också i allt ni skriver men medans jag skriver inser jag att han i alla fall roar sig själv längre stunder nu.Det blir nog bättre med åldern endå. Förut gallskrek han ju om jag försökte duscha. Nu kan han komma in o ska prata med mig el visa ngt men jag får duscha klart oftast. Men sen ska han absolut också duscha så klart så har man inte tid med det kan det bli ett utbrott. Trots allt så kan jag dusha när han var mindre var det omöjligt att göra när man var ensam med honom

Svar på tråden Överlevnadsbarn