• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Anonym
    Ecthalia skrev 2011-01-11 13:12:23 följande:
    hur högt går den?
    Tro mig, det gör den. Jag deltog i ett forskningsprojekt för extremt begåvade barn.
  • Ecthalia
    hedmanpazio skrev 2011-01-11 13:14:36 följande:
    Över 130, dvs två standardavvikelser (ur psykometrisk synpunkt) över medel blir en signifikant gräns eftersom endast 2,2% av befolkningen normalfördelat ligger över den gränsen. Därmed är det irrelevant och även svårt att uttala sig om värden över detta eftersom normeringen är mycket bristande i båda ändarna av normalfördelningskurvan....
    ah... jag förstår.

något jag har börjat fundera på är hur barn med högt iq bör bemötas av föräldrar med kanske inte lika högt iq? Jag kan ju förstå att understimulerade barn kan antingen bli "bråkiga" ihopp om att få mer stimulans (inte för att de kanske förstår det själva) eller som min sambo (vilken egentligen var tänkt att hoppa över en eller två klasser) blev mer tillbaka dragen och tyst. Såsom hans mor beskrev det, så kunde han sitta hur länge som helst tyst och plita på med saker... hon visste knappt om han var hemma eller inte i vissa perioder. Hur ska man göra? Jag var på ett föräldra möte angående min lilla dotter som tydligen drar igångde andra barnen på rackartyg för att bli utslängd över till den andra barngruppen där de har lite äldre barn hon tycker är roligare att prata och leka med. Eftersom hon var så tidig med att prata så kom hon isär från de i hennes egen ålder rätt tidigt. På förskolan ansåg de att hon hade blivit stökig och jobbig, men då jag förklarade att hon endast beteer sig sådär hemma när hon behöver mer stimulans och andra mer utmanande lekar blev det lite bättre även där. Jag tror att de förstår läget bättre och hävdar att de tycker att det är skönt att hon kommunicerar så bra och kan säga vad hon vill bättre ju äldre hon blir... för att inte bli allt för långdragen. jag misstänker att det här inte är ett allt för ovanligt problem bland barn, men hur vet man egentligen när ett barn har högt iq och därmed behöver mer "tillsyn" med mer "utmanande" aktiviteter? Jag går själv på magkänsla och kunskapen om att hon är lik sin far, men med mitt humör och aktiva sinne. Hur bör jag som förälder bemöta skola och henne på ett positivt sätt?
  • Missimo84

Ecthtalia>>
    som sagt var, vanliga tester går inte över ca 130 med säkerhet, du kan få ett högre resultat, men det är bara upp till 130 som är säkert. Sen om jag förstått det rätt finna det sju olika kategorier man kan mäta. Men det är lite överkurs.

• Ecthalia

Bör man låta sitt barn hoppa upp ett par klasser eller är det bättre att låta dem få spendera tid med barn i sin egen ålder och låta dem utveckla sitt sk. eq?

• Ecthalia
    Missimo84 skrev 2011-01-11 13:29:43 följande:
    Ecthtalia>>
    som sagt var, vanliga tester går inte över ca 130 med säkerhet, du kan få ett högre resultat, men det är bara upp till 130 som är säkert. Sen om jag förstått det rätt finna det sju olika kategorier man kan mäta. Men det är lite överkurs.
    jo tack det vet jag :) var bara osöker på hur högt skalan går.
  • Missimo84

Ecthalia>>
    jag hade jätteproblem i mina tonår då jag var totalt uttråkad av det mesta och helt understimulerad. Bup, kurator och soc blev inkopplat och jag betecknades som stökig och självdestruktiv. Men efter ett enkelt test hos bup hittade man ganska så snart en del av orsakerna. Att barn är begåvade innebär inte att de är begåvade på alla sätt. Ge barnet en utmaning på ett område hon har svårt för.

• Lavish
    Anonym skrev 2011-01-11 13:20:01 följande:
    Nej det hoppas jag verkligen inte. Jag har bara inget större intresse av andra människor och jag känner att jag inte har så stort utbyte av dem så jag anstränger mig inte för att förstå dem. 
    Nej det behöver det ju inte vara. Men jag har flera vänner med aspergers och de stämmer in på beskrivningen om högt IQ men svårt för det sociala och att förstå andra människor. I synnerhet just det där med att inte vara speciellt INTRESSERAD av att förstå andra. Men å andra sidan har de jag känner fler problem relaterade till aspergersen än bara det.

För mig personligen är just den inställningen oerhört svår att greppa. Jag kan inte begripa hur man inte kan vara intresserad av andra människor. Har ju aldrig kollat IQ men jag tror nog inte jag är lågbegåvad iaf. Har alltid varit ett klassiskt MVG barn. Men jag har aldrig varit intresserad av matematik och dyl. Jag är intresserad av människor. Att arbeta med logik har aldrig intresserat mig, jag är mer faschinerad av det dubbeltydiga, där ett enda rätt svar aldrig kan ges.

Men jag kan förstå att man intresserar sig för matematik. Att man inte intresserar sig för människor har jag väldigt svårt att förstå däremot.
  • Missimo84

Ecthalia>>>
    Är inte helt hundra men man har räknat på det och ngn stans ska det finnas en rackare med 250 iq, men skalan har nog inte ngt direkt stopp antagligen.
    Men att ha över 200 som en treåring, låter underligt då treåringars hjärna inte är fullt utvecklad, detta blir hjärnan i senare puberteten.

• Lavish
    Missimo84 skrev 2011-01-11 13:35:56 följande:
    Ecthalia>>>
    Är inte helt hundra men man har räknat på det och ngn stans ska det finnas en rackare med 250 iq, men skalan har nog inte ngt direkt stopp antagligen.
    Men att ha över 200 som en treåring, låter underligt då treåringars hjärna inte är fullt utvecklad, detta blir hjärnan i senare puberteten.
    Oj, ja DÅ kan man tycka synd om. Misstänker att det är rätt tufft att leva med IQ 250...
  • Ecthalia
    Missimo84 skrev 2011-01-11 13:35:56 följande:
    Ecthalia>>>
    nej hjärnan är ju inte fullt utvecklad förrän vid 20 ungefär...
Svar på tråden Högt IQ.