• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Ecthalia

fick jag lära mig på neurologin på universitetet *skratt* det gjorde mig ltie deppig då jag är över 20 nu och plasticiteten inte är till min fördel längre.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-11 13:25:15 följande:
    Tro mig, det gör den. Jag deltog i ett forskningsprojekt för extremt begåvade barn.
    Det finns 6 stycken i världen med frammätt IQ på över 170, du är knappast en av dom. 2 över 200, ingen av dessa hävdar att det egentligen går att fastställa att deras IQ är över 170 eftersom det inte går att mäta på ett säkert sätt.
  • Anonym
    Lavish skrev 2011-01-11 13:34:13 följande:
    Nej det behöver det ju inte vara. Men jag har flera vänner med aspergers och de stämmer in på beskrivningen om högt IQ men svårt för det sociala och att förstå andra människor. I synnerhet just det där med att inte vara speciellt INTRESSERAD av att förstå andra. Men å andra sidan har de jag känner fler problem relaterade till aspergersen än bara det.

För mig personligen är just den inställningen oerhört svår att greppa. Jag kan inte begripa hur man inte kan vara intresserad av andra människor. Har ju aldrig kollat IQ men jag tror nog inte jag är lågbegåvad iaf. Har alltid varit ett klassiskt MVG barn. Men jag har aldrig varit intresserad av matematik och dyl. Jag är intresserad av människor. Att arbeta med logik har aldrig intresserat mig, jag är mer faschinerad av det dubbeltydiga, där ett enda rätt svar aldrig kan ges.

Men jag kan förstå att man intresserar sig för matematik. Att man inte intresserar sig för människor har jag väldigt svårt att förstå däremot.
    Människor har en tendens att vilja ha så mycket personlig information. De vill liksom gräva under huden på en och de vill gotta sig i andras hemligheter och olycka. De säger saker som de inte menar och de menar saker som de inte säger. En väldigt knepig djurart är vad människor är. Därför är det bättre att hålla lite distans och sätta upp tydliga markeringar för främmande människor. Nu menar jag inte rent generellt, utan mer för min egen del.
  • Ecthalia

Ingen som har några tips på hur man som förälder bör bemöta skola och andra institutioner på ett bra sätt om ens barn är begåvade? ;)

• Missimo84

Lavish>>
    jag är ett typiskt igbarn, men jag har ett högt iq
    Oftast har de med bra betyg snäppet högre iq än normalt ca 125-130 men bara en generell siffra. Undantag finns alltid.
    Sen behöver man inte ha högt iq för att vara smart, Einstein ska ha haft lågt iq tex.Dysthymic disorder is a fairly common type of depression. It is estimated that up to 4% of people have dysthymia. Dysthymia can begin in childhood or in adulthood. No one knows why, but like most types of depression, it appears to be more common in women.
    Alla med högt iq har inte aspbergers
    Jag har högt iq och arbetar i högsta mån med att förstå och läsa av andra människor, och gör det med framgång. Givetvis använder jag mig mycket av generell fakta man kan läsa sig till, och erfarenhet ifrån att ha pratat med liknande personer.
    Men jag finner inte människors personligheter över lag så intressanta. Det finns ett antal stereotyper med vissa avvikelser och olika "inriktningar" men sen hör det till ovanligheten att någon som då inte är sjuk avviker ifrån normen.

• Lavish
    Anonym skrev 2011-01-11 13:40:57 följande:
    Människor har en tendens att vilja ha så mycket personlig information. De vill liksom gräva under huden på en och de vill gotta sig i andras hemligheter och olycka. De säger saker som de inte menar och de menar saker som de inte säger. En väldigt knepig djurart är vad människor är. Därför är det bättre att hålla lite distans och sätta upp tydliga markeringar för främmande människor. Nu menar jag inte rent generellt, utan mer för min egen del.
    Ja för mig är det tvärtom. Det är just att människan är så komplicerad som gör henne intressant. Ett oändligt forskningsfält, så att säga. Sen tycker jag väl att det är svårt att undvika att lära sig mer om människor av ren självbevarelsedrift eftersom andra människor påverkar ens eget liv ganska mycket. Men mitt intresse går djupare än så.

Vill bara poängtera att jag inte menar något negativt mot dig (el andra) när jag skriver att jag inte begriper hur man inte kan vara intresserad av andra människor. Tvärtom, det är ju min förståelse som brister och just när jag inte kan förstå blir jag intresserad. Det är en utmaning.
  • Beckah82
    Trust me skrev 2011-01-10 14:01:38 följande:

Jo det är man. Typ översta 5%.

Det de flesta undrar är vad intelligensen gör för skillnad. Säg att du tillhör de 5% längsta då kommer ditt huvud synas i varje folksamling. Någon så uppenbart påtaglig egenskap finns inte i intelligens.

Oavsett om man har låg, genomsnittlig eller hög intelligens så måste man bete sig socialt smidigt om man vill ha en resa genom livet utan för många törnar. Hög intelligens borde ge möjlighet att se detta samband men inte nödvändigtvis förmågan att genomföra det som behövs. Högintelligenta som gnäller över att de inte är förstådda är som basketspelare som gnäller över att standardbilar är små.

"Typ översta 5%" med en IQ på 140?

Alltså en IQ på 131 är kravet för att få bli medlem i mensa, alltså de övre 2 procenten.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Missimo84

Ecthalia>>
    fullt möjligt, men jag vet att det är en viktig del av abstrakt tänkande som utvecklas i senare tonåren och som är en viktig del när man mäter iq, det talade de om för mig när jag testades. Då de var osäkra på hur talande resultatet eg var eftersom jag vara var 16. De hade fått säkrare svar om jag var tex 18.
    Tycker du ska prata klarspråk med skolan. Begåvade barn hamnar ofta i trubbel. Blir ofta understimulerade och skiter i skolan. Så sluta inte kämpa för ditt barns skull. Min pappa försökte för min, men min skola var inte så lyhörd, men det var flera år sedan jag var liten, så kanske bättre nu förhoppningsvis.

• Missimo84

Beckabitch>>
    jag har hört att menas ligger på 150. Men att du har en hög chans om du mäter 130 på vanliga standardtest.

• Anonym (Lena)
    Ecthalia skrev 2011-01-11 13:32:54 följande:
    Bör man låta sitt barn hoppa upp ett par klasser eller är det bättre att låta dem få spendera tid med barn i sin egen ålder och låta dem utveckla sitt sk. eq?
    Jag tänker på två särbegåvade barn i min närhet. Det ena barnet fick hoppa upp en klass. Extremt intelligent, lindrig autism, har assistent i skolan. Verkar rätt att barnet hoppade över en klass. Pga sina problem har barnet mycket svårt med det sociala samspelet. Men på det här viset får barnet bättre intellektuell utmaning.

Det andra barnet är "bara" särbegåvad. Barnet är tyvärr mycket arrogant, ser ner på sina klasskompisar som inte fattar lika fort,  och talar tyvärr om för dem hur korkade de är. Med en djup suck. "Uppkäftig" mot lärare, hittar på mycket bus. Skolan hanterar det genom att barnet har privatlektioner i vissa ämnen där barnet ligger långt före sina kamrater. I matten får barnet räkna på sin egen nivå (3-4 år i förväg).  Barnets föräldrar jobbar stenhårt med den emotionella intelligensen.

Båda barnen har problem med att en del (okunniga?) lärare blir väldigt provocerade av dem. Tråkigt och oproffessionellt.

Båda barnen trivs bäst i sällskap med barn äldre än dem själva. Jag tror att det är rätt beslut att den ena hoppat över en årskurs och att den andra är kvar i sin klass för att utveckla sitt eq.

För min egen del hade det inte varit något fördel att hoppa över en årskurs.
Svar på tråden Högt IQ.