Ecthalia skrev 2011-01-11 13:32:54 följande:
Bör man låta sitt barn hoppa upp ett par klasser eller är det bättre att låta dem få spendera tid med barn i sin egen ålder och låta dem utveckla sitt sk. eq?
Jag tänker på två särbegåvade barn i min närhet. Det ena barnet fick hoppa upp en klass. Extremt intelligent, lindrig autism, har assistent i skolan. Verkar rätt att barnet hoppade över en klass. Pga sina problem har barnet mycket svårt med det sociala samspelet. Men på det här viset får barnet bättre intellektuell utmaning.
Det andra barnet är "bara" särbegåvad. Barnet är tyvärr mycket arrogant, ser ner på sina klasskompisar som inte fattar lika fort, och talar tyvärr om för dem hur korkade de är. Med en djup suck. "Uppkäftig" mot lärare, hittar på mycket bus. Skolan hanterar det genom att barnet har privatlektioner i vissa ämnen där barnet ligger långt före sina kamrater. I matten får barnet räkna på sin egen nivå (3-4 år i förväg). Barnets föräldrar jobbar stenhårt med den emotionella intelligensen.
Båda barnen har problem med att en del (okunniga?) lärare blir väldigt provocerade av dem. Tråkigt och oproffessionellt.
Båda barnen trivs bäst i sällskap med barn äldre än dem själva. Jag tror att det är rätt beslut att den ena hoppat över en årskurs och att den andra är kvar i sin klass för att utveckla sitt eq.
För min egen del hade det inte varit något fördel att hoppa över en årskurs.