• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • kaosmaskinen
    Terese f skrev 2011-01-11 18:32:32 följande:
    Men har jag rätt i om att man inte behöver vara expert på exv. matte bara för att man har högt IQ? Hur tänker du anorlunda? Har alltid undrat dedär. :)
    Kan inte ni som nu har gjort (riktiga) tester och har fått de på papper bevisat att ni har högt IQ, kan ni berätta vad ni tänker/gör som är anorlunda med oss andra? :)
    Eftersom jag själv är begåvad i matte har jag svårt att svara på hur det är att göra iq-test för någon som inte är det. 

Att jag tänker annorlunda är alltså mer generellt, jag gör ofta associationer och tankekrumelurer som min omgivning inte riktigt hänger med i om jag inte noggrant beskriver dem. När jag var yngre och oftare tyckte att min åsikt var så himla viktig blev det ju en del, ofta fruktlöst förklarande, på äldre dar tar jag inte mina idéer på så stort allvar, så jag ger inte uttryck för mina tankar lika ofta. Men det är ändå uppenbart att jag tänker annorluna. Inte bättre, bara annorlunda.  
  • Missimo84

Terese f>>>
    beror väl på vad man har för vardag
    Det kan hjälpa till i yrkesroll, göra en mer förutseende, man kan ha enklare att strukturera, lära sig och att praktisera det man lärt sig.
    Tex jag som säljare har utmärkt hjälp av min gåva. Jag kommer ihåg mycket, förstår mer än vad mina kollegor gör, kan på det sätter också förklara bättre jämtemot kund, lägga upp mitt arbete, och dessutom nyttja mitt kunnande att läsa av kunden och komma med lösningar som kund kan ta emot.
    Detta leder givetvis till en bra provision som gör mitt privata liv enklare än om jag varit mindre begåvad.
    Var och en nyttjar sina gåvor på ett sätt som gagnar var och en i vardagen.
    Eq är jag dock dålig på, jag har svårt för att sätta mig in i hur andra människor känner, annat än på det som jag lärt mig genom att observera. Eq mäts på ett annat sätt. Jag gjorde det på bup och bl.a. Fick jag titta på bilder och beskrivs vad personerna gjorde, kände och stämningen på bilden. Fick oerhört lågt resultat då. Men också hjälp att förstå bättre.

• duvetmia
    kaosmaskinen skrev 2011-01-11 18:28:28 följande:
    Jag har hög iq. Jag känner mig dessutom rätt udda ibland, för jag märker att jag inte tänker riktigt som alla andra, men jag lägger nog inte skulden på IQ´n, jag är bara udda i grunden:) Stör mig däremot på en viss vän som lägger så mycket vikt vid det och imponeras av människor som är med i MENSA. Det är ju bara en begåvning som vilken som helst, inte märkvärdigare än att vara musikalisk tex. Ändå kan jag ibland känna att det förväntas av mig att alltid vara så jävla förnuftig och smart i livet och att bestörtningen blir större när jag inte är det än om jag hade haft IQ100, det stör mig. Jag måste också få bete mig som en idiot ibland:) 
    Att vara musikalisk räknas ju som en av Gardners 8 intelligenser så Skrattande
  • kaosmaskinen
    Anonym skrev 2011-01-11 18:34:59 följande:
    Vissa hävdar ju att för hög IQ gör att andra saker såsom EQ (emotionell intelligens, social kompetens) blir lidande, så det är kanske för att du har brist på det TS som du är "udda", inte för att du är så jävla intelligent.

Lite rainman över det hela.. 
    Också ett vanligt bemötande. "Jaha här kommer du och tror du är så jävla smart och förmer, alltså har du säkert problem med empatin". Sympatiskt värre. 

Hur är det med EQ´n själv, käre anonym? 
  • kaosmaskinen
    duvetmia skrev 2011-01-11 18:49:31 följande:
    Att vara musikalisk räknas ju som en av Gardners 8 intelligenser så Skrattande
    Jo, men man förutsätts inte vara emotionellt störd för att man är musikalisk:) Det är bara fint. 
  • hervor

Uttryck som "IQ-befriad" eller "IQ fiskpinne", har tyvärr skapat en bild av att IQ har med social intelligens eller social kompetens att göra. Men det stämmer inte. När någon beter sig illa eller har konstiga / otrevliga åsikter, borde det snarare heta "totalt EQ-befriad" Det är också lite schablonartat eller överdrivet, men vore MER korrekt än IQ-befriad. 

• duvetmia
    kaosmaskinen skrev 2011-01-11 18:52:46 följande:
    Jo, men man förutsätts inte vara emotionellt störd för att man är musikalisk:) Det är bara fint. 
    Nej. En av hans intelligenser är just "människosmart", hehe. Sen tror jag inte att man måste ha problem med känslor/männsikor för att man har bra logiskt tänkande heller. Är väl en fördom, och sånt finns det ju om alla..
  • duvetmia
    hervor skrev 2011-01-11 18:54:50 följande:
    Uttryck som "IQ-befriad" eller "IQ fiskpinne", har tyvärr skapat en bild av att IQ har med social intelligens eller social kompetens att göra. Men det stämmer inte. När någon beter sig illa eller har konstiga / otrevliga åsikter, borde det snarare heta "totalt EQ-befriad" Det är också lite schablonartat eller överdrivet, men vore MER korrekt än IQ-befriad. 
    Har aldrig hört de uttrycken användas i annat fall än om personen är/gör något korkat.
  • Alisa
    hervor skrev 2011-01-11 18:39:14 följande:
    Ett av problemen, är att många inte vet vad IQ är, eller vad testen visar. De visar grad av förmåga till logiskt tänkande och att lösa t ex matematiska problem. Men de säger inget om hur "intelligent" man uppfattas som i andra sammanhang. 

Många med högt IQ, uppfattas som smarta eller "snabbtänkta" även i andra sammanhang, eftersom deras förmåga till snabba logiska slutsatser, att snabbt se vissa samband etc, spiller över på andra områden. Alternativt är de mer benägna att söka sig till högre utbildning än genomsnittsbefolkningen, vilket i sig tränar den intellektuella förmågan.

Men det finns andra med högt IQ, som inte alls uppfattas så. Kanske för att de har blivit hämmade socialt. Eller för att deras förmågor är begränsade till speciella områden. En del inom autismspektrat, har mycket högt IQ, men lågt EQ. Dock kan man ha både högt IQ och högt EQ. Det är då man oftast uppfattas som mer generellt smart och snabbtänkt.

Hur vet jag då detta? Jo, för att jag har lågt IQ. Inte "extremt" lågt, men under 100. Många tror att jag skämtar när jag berättar det. "Du? Du måste väl ha minst 130!" Eller "gör om testet, du måste ha gjort fel." Nej, jag har inte gjort fel. Jag har alltid haft svårt för att lösa mer avancerade logiska eller matematiska problem. Det tar lång tid för mig att lära mig vissa saker, t ex köra bil. Jag har dåligt lokalsinne och ibland svårt att orientera mig. Att jag sedan är ganska allmänbildad och har lätt för teoretiska ämnen som inte är matematiskt inriktade, säger ingenting om mitt IQ. Men det är DET många TROR, för de vet inte vad IQ egentligen mäter!

Jag har högt EQ. Inte skyhögt, men tydligen över genomsnittet. Det är det många tror är "högt IQ" hos mig. EQ är ett mer omtvistat begrepp, men icke desto mindre relevant.
    Du har hur som helst ett mycket vackert språk.
Svar på tråden Högt IQ.