hervor skrev 2011-01-11 18:39:14 följande:
Ett av problemen, är att många inte vet vad IQ är, eller vad testen visar. De visar grad av förmåga till logiskt tänkande och att lösa t ex matematiska problem. Men de säger inget om hur "intelligent" man uppfattas som i andra sammanhang.
Många med högt IQ, uppfattas som smarta eller "snabbtänkta" även i andra sammanhang, eftersom deras förmåga till snabba logiska slutsatser, att snabbt se vissa samband etc, spiller över på andra områden. Alternativt är de mer benägna att söka sig till högre utbildning än genomsnittsbefolkningen, vilket i sig tränar den intellektuella förmågan.
Men det finns andra med högt IQ, som inte alls uppfattas så. Kanske för att de har blivit hämmade socialt. Eller för att deras förmågor är begränsade till speciella områden. En del inom autismspektrat, har mycket högt IQ, men lågt EQ. Dock kan man ha både högt IQ och högt EQ. Det är då man oftast uppfattas som mer generellt smart och snabbtänkt.
Hur vet jag då detta? Jo, för att jag har lågt IQ. Inte "extremt" lågt, men under 100. Många tror att jag skämtar när jag berättar det. "Du? Du måste väl ha minst 130!" Eller "gör om testet, du måste ha gjort fel." Nej, jag har inte gjort fel. Jag har alltid haft svårt för att lösa mer avancerade logiska eller matematiska problem. Det tar lång tid för mig att lära mig vissa saker, t ex köra bil. Jag har dåligt lokalsinne och ibland svårt att orientera mig. Att jag sedan är ganska allmänbildad och har lätt för teoretiska ämnen som inte är matematiskt inriktade, säger ingenting om mitt IQ. Men det är DET många TROR, för de vet inte vad IQ egentligen mäter!
Jag har högt EQ. Inte skyhögt, men tydligen över genomsnittet. Det är det många tror är "högt IQ" hos mig. EQ är ett mer omtvistat begrepp, men icke desto mindre relevant.
Du har hur som helst ett mycket vackert språk.