• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • kaosmaskinen

Jag har hög iq. Jag känner mig dessutom rätt udda ibland, för jag märker att jag inte tänker riktigt som alla andra, men jag lägger nog inte skulden på IQ´n, jag är bara udda i grunden:) Stör mig däremot på en viss vän som lägger så mycket vikt vid det och imponeras av människor som är med i MENSA. Det är ju bara en begåvning som vilken som helst, inte märkvärdigare än att vara musikalisk tex. Ändå kan jag ibland känna att det förväntas av mig att alltid vara så jävla förnuftig och smart i livet och att bestörtningen blir större när jag inte är det än om jag hade haft IQ100, det stör mig. Jag måste också få bete mig som en idiot ibland:) 

• hedmanpazio

Förutom att folk ens listar sina "IQ" värden här i forumet så är det ju helt bisarrt att folk tror den siffra de har ens är tillförlitlig. Frågar man 100 pers om vart de fick sin siffra så lär man få 98 olika svar. Snälla se till att utgå från ett standardiserat intelligenstest (dvs inte något 50 items internettest) om ni vill diskutera siffror! Skrikandes

• Anonym

Varför berättar du om ditt IQ????

Jag har aldrig pratat om det med nån.. 

• Terese f
    kaosmaskinen skrev 2011-01-11 18:28:28 följande:
    Jag har hög iq. Jag känner mig dessutom rätt udda ibland, för jag märker att jag inte tänker riktigt som alla andra, men jag lägger nog inte skulden på IQ´n, jag är bara udda i grunden:) Stör mig däremot på en viss vän som lägger så mycket vikt vid det och imponeras av människor som är med i MENSA. Det är ju bara en begåvning som vilken som helst, inte märkvärdigare än att vara musikalisk tex. Ändå kan jag ibland känna att det förväntas av mig att alltid vara så jävla förnuftig och smart i livet och att bestörtningen blir större när jag inte är det än om jag hade haft IQ100, det stör mig. Jag måste också få bete mig som en idiot ibland:) 
    Men har jag rätt i om att man inte behöver vara expert på exv. matte bara för att man har högt IQ? Hur tänker du anorlunda? Har alltid undrat dedär. :)
    Kan inte ni som nu har gjort (riktiga) tester och har fått de på papper bevisat att ni har högt IQ, kan ni berätta vad ni tänker/gör som är anorlunda med oss andra? :)
  • Anonym (11)

Vem kontaktar man om man vill göra ett WAIS-test då?

• Anonym
    Terese f skrev 2011-01-11 18:32:32 följande:
    Men har jag rätt i om att man inte behöver vara expert på exv. matte bara för att man har högt IQ? Hur tänker du anorlunda? Har alltid undrat dedär. :)
    Kan inte ni som nu har gjort (riktiga) tester och har fått de på papper bevisat att ni har högt IQ, kan ni berätta vad ni tänker/gör som är anorlunda med oss andra? :)
    Vissa hävdar ju att för hög IQ gör att andra saker såsom EQ (emotionell intelligens, social kompetens) blir lidande, så det är kanske för att du har brist på det TS som du är "udda", inte för att du är så jävla intelligent.

Lite rainman över det hela.. 
  • Missimo84

Hedmanpazio>>
    nu är det ju så att alla här inne faktiskt inte varit på fb's egna iqtest och kollat utan att vissa faktiskt fått ett riktigt test genomfört...
    Har faktiskt själv tagit ngr internettest på skoj och essade mensas grej på nätet på fyllan.. Så ger inte heller mycket för webtesterna, men de kan ge en indikation..

Sen svar till ngn som undrade vad smarthet är.. Att ha ett högt iq betyder inte att man är smart, men att man har ett logiskt tänkande. Smart kan man vara på många olika sätt, så människor med ett högt iq behöver inte vara streetsmarta.. Liksom att 20 års högskolestudier inte heller betyder att man har ett högt iq.
    Att vara allmänbildad ger inte heller ett högt iq. Däremot att på ett logiskt sätt kunna sätta ihop och följa olika sekvenser, se samband och till viss del också minne bidrar till högre iq.

• hervor

Ett av problemen, är att många inte vet vad IQ är, eller vad testen visar. De visar grad av förmåga till logiskt tänkande och att lösa t ex matematiska problem. Men de säger inget om hur "intelligent" man uppfattas som i andra sammanhang. 

Många med högt IQ, uppfattas som smarta eller "snabbtänkta" även i andra sammanhang, eftersom deras förmåga till snabba logiska slutsatser, att snabbt se vissa samband etc, spiller över på andra områden. Alternativt är de mer benägna att söka sig till högre utbildning än genomsnittsbefolkningen, vilket i sig tränar den intellektuella förmågan.

Men det finns andra med högt IQ, som inte alls uppfattas så. Kanske för att de har blivit hämmade socialt. Eller för att deras förmågor är begränsade till speciella områden. En del inom autismspektrat, har mycket högt IQ, men lågt EQ. Dock kan man ha både högt IQ och högt EQ. Det är då man oftast uppfattas som mer generellt smart och snabbtänkt.

Hur vet jag då detta? Jo, för att jag har lågt IQ. Inte "extremt" lågt, men under 100. Många tror att jag skämtar när jag berättar det. "Du? Du måste väl ha minst 130!" Eller "gör om testet, du måste ha gjort fel." Nej, jag har inte gjort fel. Jag har alltid haft svårt för att lösa mer avancerade logiska eller matematiska problem. Det tar lång tid för mig att lära mig vissa saker, t ex köra bil. Jag har dåligt lokalsinne och ibland svårt att orientera mig. Att jag sedan är ganska allmänbildad och har lätt för teoretiska ämnen som inte är matematiskt inriktade, säger ingenting om mitt IQ. Men det är DET många TROR, för de vet inte vad IQ egentligen mäter!

Jag har högt EQ. Inte skyhögt, men tydligen över genomsnittet. Det är det många tror är "högt IQ" hos mig. EQ är ett mer omtvistat begrepp, men icke desto mindre relevant.

• Terese f
    Missimo84 skrev 2011-01-11 18:37:36 följande:
    Hedmanpazio>>
    nu är det ju så att alla här inne faktiskt inte varit på fb's egna iqtest och kollat utan att vissa faktiskt fått ett riktigt test genomfört...
    Har faktiskt själv tagit ngr internettest på skoj och essade mensas grej på nätet på fyllan.. Så ger inte heller mycket för webtesterna, men de kan ge en indikation..

Sen svar till ngn som undrade vad smarthet är.. Att ha ett högt iq betyder inte att man är smart, men att man har ett logiskt tänkande. Smart kan man vara på många olika sätt, så människor med ett högt iq behöver inte vara streetsmarta.. Liksom att 20 års högskolestudier inte heller betyder att man har ett högt iq.
    Att vara allmänbildad ger inte heller ett högt iq. Däremot att på ett logiskt sätt kunna sätta ihop och följa olika sekvenser, se samband och till viss del också minne bidrar till högre iq.
    Men då betyder de ju inte så mkt i vardagen? Eller gör det de?
  • hervor

EQ = Emotionell intelligens, social kompetens etc. Grovt förenklat.

Svar på tråden Högt IQ.