• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • hervor
    Alisa skrev 2011-01-11 19:02:08 följande:
    Du har hur som helst ett mycket vackert språk.
    Tack! *Nu blir jag rörd*

Jag har lätt för att skriva. Det har alltid varit en av mina största tillgångar, medan jag behövde extra hjälp i matte, så snart det blev svårare än "de fyra räknesätten".

På samma sätt finns det personer med IQ på Mensa-nivå, som har läs- och skrivsvårigheter. 
  • hervor
    Terese f skrev 2011-01-11 18:41:55 följande:
    hur mäts eq?
    Nu var det länge sen jag gjorde testet, men det finns test för det. 

Ett annat exempel på hur en "IQ-hjärna" och en "EQ-hjärna" kan skilja sig:

Både jag och en kompis med IQ på ca 130, har lätt för att komma ihåg siffror t ex. Det har de flesta med högt IQ. (OK, 130 är inte skyhögt, men ganska högt).

Men vi memorerar siffrorna på olika sätt. Han minns dem i rad kort och gott - mycket lättare än vad jag kan göra. Medan jag minns "rytmen" i siffrorna eller snabbt och halvt omedvetet, drar paralleller till årtal etc. En gång frågade han mig: "Du mindes inte den där långa koden eller tel-numret den gången, men en annan gång mindes du det nästan bättre än jag. Hur kommer det sig?" Vi kom fram till (och frågade även en "expert" på området), att jag inte memorerar siffrorna på samma sätt. Han skulle aldrig tänka på dem som en "rytm" eller årtal, men han minns dem å andra sidan rakt av.

Ovanstående är något förenklat, men vanligt. 
  • hedmanpazio
    Missimo84 skrev 2011-01-11 18:37:36 följande:
    Hedmanpazio>>
    nu är det ju så att alla här inne faktiskt inte varit på fb's egna iqtest och kollat utan att vissa faktiskt fått ett riktigt test genomfört...
    Har faktiskt själv tagit ngr internettest på skoj och essade mensas grej på nätet på fyllan.. Så ger inte heller mycket för webtesterna, men de kan ge en indikation..

Sen svar till ngn som undrade vad smarthet är.. Att ha ett högt iq betyder inte att man är smart, men att man har ett logiskt tänkande. Smart kan man vara på många olika sätt, så människor med ett högt iq behöver inte vara streetsmarta.. Liksom att 20 års högskolestudier inte heller betyder att man har ett högt iq.
    Att vara allmänbildad ger inte heller ett högt iq. Däremot att på ett logiskt sätt kunna sätta ihop och följa olika sekvenser, se samband och till viss del också minne bidrar till högre iq.
    Nu antar du att din definition av iq, intelligenskvot är rätt och enbart består av fluid intelligence medan det i själv verket beror HELT på vilken teori du utgår från. Dessutom är högskolestudier visst korrelerat med iq så vet inte vilken studie du syftar till i din kommentar. I vissa sammanhang som vid kliniska begåvningsutredningar är allmänbildning en del av IK begreppet och att Mensa enbart inriktat sig på logiskt resonerande som g (generaliserad intelligens) innebär inte att det är så. I detta forum diskuteras intelligensbegreppet olika och därför blir det så konstiga kommentarer hit och dit.
  • hervor

Kan tillägga att jag aldrig har haft problem med utanförskap, eller känt mig "missanpassad". Ibland har jag visserligen känt mig lite "udda", men det har nog snarare med personlighet att göra

Att ha högt IQ kan vara en stor tillgång i vissa sammanhang. Men det gäller att få rätt uppmuntran, samt ha - eller kunna skaffa sig - hyfsad social kompetens. Jag förstår TS. Blir man lätt uttråkad eller missförstådd - särskilt om man blir det redan under uppväxten - kan högt IQ snarare vara en hämsko. Det är synd, för det borde tas vara på mer. Men det görs inte alltid och är också lite "tabu" av någon anledning.

Sedan lever vi i ett samhälle där social kompetens blir allt viktigare. Det är svårare att passa in i samhället med högt IQ men lågt EQ, än tvärtom. 

• Missimo84

Hedmanpazio>>>
    du kan ha ett högt iq utan att ha högskolestudier, du kan vara allmänbildad utan att ha ett högt iq,..
    Men är du duktig på det jag skrev i mitt förra meddelande har du ett högt iq..
    Sen har jag aldrig skrivit att folk med högskolestudier inte skulle kunna ga högt iq, men de är inte något tvång att ha akademisk utbildning för att ha ett högt iq.

• hedmanpazio
    Missimo84 skrev 2011-01-11 19:39:55 följande:
    Hedmanpazio>>>
    du kan ha ett högt iq utan att ha högskolestudier, du kan vara allmänbildad utan att ha ett högt iq,..
    Men är du duktig på det jag skrev i mitt förra meddelande har du ett högt iq..
    Sen har jag aldrig skrivit att folk med högskolestudier inte skulle kunna ga högt iq, men de är inte något tvång att ha akademisk utbildning för att ha ett högt iq.
    Men alltså du utgår från att iq endast handlar om logiskt resonerande? Det jag försöker säga är att intelligens definieras olika beroende på kontext och teori.

Nej högskolestudier är inte en förutsättning för vara begåvad men i vissa sammanhang räknar man in allmänbildning i viss mån (begreppsbildning och verbal förståelse, crystalized intelligence) till intelligensbegreppet och ökar naturligvis siffran på kvoten om du är påläst.

så än en gång. Intelligens definieras olika.
  • Missimo84

Hedmanpazio>>
    I de test jag har hört talas om och själv gjort så var ren generell kunskap ett måste, dvs du måste förstå ett vardagligt språk och känna till allmänna saker, men min utbildning hade inget med saken att göra och att en hlgskoleutbildning skulle ge extra poäng låter väldigt underligt då olika studier är värda olika mycket i olika länder. Men säger du det, så stämmer det säkert.

• allez on dance

Måste du berätta för alla att du har högt IQ ? Livet handlar ju om att anpassa sig när det gäller det mesta, gäller ju även relationer till andra, ytliga eller djupa..Du får väl helt enkelt vara glad över att du är smart och använda det till din fördel och förhoppningsvis stöter du på en och annan som du kan relatera till.

• hedmanpazio
    Missimo84 skrev 2011-01-11 19:50:08 följande:
    Hedmanpazio>>
    I de test jag har hört talas om och själv gjort så var ren generell kunskap ett måste, dvs du måste förstå ett vardagligt språk och känna till allmänna saker, men min utbildning hade inget med saken att göra och att en hlgskoleutbildning skulle ge extra poäng låter väldigt underligt då olika studier är värda olika mycket i olika länder. Men säger du det, så stämmer det säkert.
    En högskoleutbildning skulle ge extra poäng om man definierar intelligens som BÅDE fluid och crystalized men inte om man bara ser till logiskt resonerande. Ditt resomenang är inte fel, utan beror bara på vad man själv tycker ingår i begreppet intelligens. Som många skrivit här så tycker vissa att även kreativitet och emotionella aspekter bör räknas in i begreppet också. Det är dock svårmätta områden och därmed än så länge inte så enormt forskat kring.
Svar på tråden Högt IQ.