• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Anonym (alla är unika)

Långt ifrån alla har pratat siffror

Jag tyckte diskussionen tog en intressant vändning innan med vinklingar på hur man hanterar skolan och hur det påverkar livet i allmänhet, hur man tänker och bäst hanterar det

• Lavish

Den här tråden fick mig att tänka på en händelse jag var med om på gymnasiet. Jag hade ju alltid haft det lätt för mig men kanske inte reflekterat så mycket över varför. Visst tänkte jag kanske att jag var smart men lika ofta tänkte jag nog att jag bara var duktigare. Iaf vi hade en tjej i klassen som hade det jobbigt i skolan. Svårt att bli godkänd i de flesta ämnen.

Vi satt och väntade på att gå in på historieprov. Hon hade med sig ett papper med instuderingsfrågor som hon skrivit svar till och pluggade på, hon bad oss förhöra henne. Ställde man bara frågan på pappret kunde hon svara rätt till sista ordet, hon hade uppenbarligen lärt sig allt utantill. Men så fort man vände på frågan begrep hon ingenting.

Ex "När skedde slaget vid Lutzen? Vilken svensk kung dog?"

Svar "Slaget vid Lutzen skedde 6/11 1632 och Gustav II Adolf dog"

Men vände man en stund senare på frågan och frågade henne "Vilket slag utkämpades 6/11 1632?" Så hade hon ingen aning. Hon förstod inte ens vart vi hade fått frågan ifrån. (Hon hade ca 15 instuderingsfrågor)

Det var iaf en ganska chockerande insikt för mig. Jag förstod inte, och förstår fortfarande inte, hur världen ser ut för en person som har såpass begränsad förmåga. Hur går deras tankar? Jag antar att en person med IQ 250 skulle känna på samma sätt inför mig om vi skulle diskutera någonting.

• Missimo84

Anonym alla är olika>>
    håller med dig, för det finns väldigt mycket stöd och insatser för de som har det svårt i skolan, men när det börjar pratas elitklasser, så skyggar hela Sverige..

• Missimo84

Kaosmaskinen>>
    nej givetvis görs ju inte samma tester på barn som för vuxna, men när man gör det på olika åldrar får man också fram en motsvarande siffra för vuxen ålder, tex iq147 vid 15 års ålder blir 137 vid vuxen ålder. (helt fabulerade siffror)
    Men varför gör man ett test på en 3 åring?
    Typ, min treåring slog mig i schack, utreds snarast?..

• Anonym (alla är unika)
    Missimo84 skrev 2011-01-11 22:45:35 följande:
    Anonym alla är olika>>
    håller med dig, för det finns väldigt mycket stöd och insatser för de som har det svårt i skolan, men när det börjar pratas elitklasser, så skyggar hela Sverige..
    Jag är övertygad om att det kommer att leda till problem för Sverige sett över en längre period. Vi behöver duktiga forskare, duktiga ingenjörer och så vidare.

Om vi inte stimulerar alla barn i skolan så kommer de inte att få bra betyg, de kommer inte in på rätt program på gymnasiet och därmed inte vidare till universitetsstudier.
  • Beckah82
    Lavish skrev 2011-01-11 22:44:02 följande:
    Den här tråden fick mig att tänka på en händelse jag var med om på gymnasiet. Jag hade ju alltid haft det lätt för mig men kanske inte reflekterat så mycket över varför. Visst tänkte jag kanske att jag var smart men lika ofta tänkte jag nog att jag bara var duktigare. Iaf vi hade en tjej i klassen som hade det jobbigt i skolan. Svårt att bli godkänd i de flesta ämnen.

Vi satt och väntade på att gå in på historieprov. Hon hade med sig ett papper med instuderingsfrågor som hon skrivit svar till och pluggade på, hon bad oss förhöra henne. Ställde man bara frågan på pappret kunde hon svara rätt till sista ordet, hon hade uppenbarligen lärt sig allt utantill. Men så fort man vände på frågan begrep hon ingenting.

Ex "När skedde slaget vid Lutzen? Vilken svensk kung dog?"

Svar "Slaget vid Lutzen skedde 6/11 1632 och Gustav II Adolf dog"

Men vände man en stund senare på frågan och frågade henne "Vilket slag utkämpades 6/11 1632?" Så hade hon ingen aning. Hon förstod inte ens vart vi hade fått frågan ifrån. (Hon hade ca 15 instuderingsfrågor)

Det var iaf en ganska chockerande insikt för mig. Jag förstod inte, och förstår fortfarande inte, hur världen ser ut för en person som har såpass begränsad förmåga. Hur går deras tankar? Jag antar att en person med IQ 250 skulle känna på samma sätt inför mig om vi skulle diskutera någonting.
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • Missimo84

Lavish>>
    det beror nog på hur man valde att plugga in lärdomen. Tex alfabetet, Om jag frågar vilka bokstäver kommer före och efter s, kan många behöva tänka, opqrs och sedan qrst. Ahhhaaa r och t, emedan andra kan säga på en gång och ha olika sätt för att komma ihåg.
    Jag tex har hela alfabetet i form av ett pussel, som jag la när jag var liten. Jag kommer tex ihåg bilderna och positionen på bokstäverna i själva pusslet. Det samma med månaderna. Emedan andra tänker på ett annat sätt.

• Missimo84

Anonym alla är unika>>>
    dessutom har vi många begåvade barn som faktiskt ger upp, då de inte blir stimulerade och heller aldrig når sin rätta potential. Jag anser att alla har ett lika värde, men att bara de som har svårt för skolan får hjälp för att få betyg etc, men de som är begåvade inte får ngn hjälp, droppar av och får på så sätt inga betyg, då betyg också ges för närvaro.

• kaosmaskinen
    Missimo84 skrev 2011-01-11 22:47:49 följande:
    Kaosmaskinen>>
    nej givetvis görs ju inte samma tester på barn som för vuxna, men när man gör det på olika åldrar får man också fram en motsvarande siffra för vuxen ålder, tex iq147 vid 15 års ålder blir 137 vid vuxen ålder. (helt fabulerade siffror)
    Men varför gör man ett test på en 3 åring?
    Typ, min treåring slog mig i schack, utreds snarast?..
    Jaha, det var mer än jag visste, att man konverterar till en vuxens motsvarande IQ. Hur intressant är det? Kalle, om du vore 37 nu skulle din IQ ligga på 145, vad duktig du är! 

Jag vet inte varför, eller hur ofta det kan vara av intresse att kolla en 3-årings IQ. Upp mot 6 år, visst, eftersom man brukar använda gränsen 70 för särskilda insatser i skolan. Ja, jag vet inte, men så är jag inte så himla smart, egentligen
  • Anonym (alla är unika)
    Missimo84 skrev 2011-01-11 22:54:35 följande:
    Anonym alla är unika>>>
    dessutom har vi många begåvade barn som faktiskt ger upp, då de inte blir stimulerade och heller aldrig når sin rätta potential. Jag anser att alla har ett lika värde, men att bara de som har svårt för skolan får hjälp för att få betyg etc, men de som är begåvade inte får ngn hjälp, droppar av och får på så sätt inga betyg, då betyg också ges för närvaro.
    Precis
Svar på tråden Högt IQ.