Anonym (alla är unika) skrev 2011-01-11 22:49:20 följande:
Jag är övertygad om att det kommer att leda till problem för Sverige sett över en längre period. Vi behöver duktiga forskare, duktiga ingenjörer och så vidare.
Om vi inte stimulerar alla barn i skolan så kommer de inte att få bra betyg, de kommer inte in på rätt program på gymnasiet och därmed inte vidare till universitetsstudier.
Helt sant i mitt fall (har rätt högt IQ). Jag var sjukt understimulerad i högstadiet och gymnasiet, så jag bara skolkade och härjade. Och fortsatte härja i 10 år innan jag tog mig i kragen (alla tjatade ju så, du måste göra något annat, du som är så smart), pluggade in gymnasiet och läste mig till läkare. Rent samhällsekonomiskt/nyttigt var det tio bortkastade år. Eller mer, eftersom jag läste in gymnasiet.
Å andra sidan vet jag inte om det är det jag vill syssla med i längden om jag inte snart hittar en specialitet som jag verkligen vill nörda in mig på, så utbildningen kanske i slutänden blir bortkastade resurser det med. Med facit i hand börjar jag misstänka att jag gick utbildningen för att det var det mest utmanande jag kunde komma på, nu har jag klarat det och måste kanske snart erkänna för mig själv att jag är lite uttråkad. Igen. Ibland är det jobbigt att vara jag.