• TimesAreAChangin

Högt IQ.

Hej! Hur många här är det som har ett IQ högt över genomsnittet och känner att det påverkar er?
    Jag har det, jag har 140, och det känns...skit. . Jag känner mig så jävla konstig i jämförelse med alla andra, och har gjort det hela mitt liv för att jag så ofta har helt annorlunda tankebanor.
    För att inte nämna att jag bara möts med ilska eller tjat och förutfattade meningar om jag berättar om mitt IQ, så ingen förutom mina allra närmsta vet.
    Helst av allt vill jag bara vara själv.  Rynkar på näsan

Säg att jag inte är ensam om att känna såhär! Någon annan måste det finnas. Rynkar på näsan Blä.

• Svar på tråden Högt IQ.
  • Anonym

Att känna sig annorlunda TS är aldrig särskilt kul och jag förstår dig faktiskt, även om jag kanske inte är i samma sits. Att se ned på andra människor för att man rent ut sagt tycker de är dumma är heller ingen rolig känsla. Tvärtom!

• FIame
    Silverkatten06 skrev 2011-01-11 22:28:50 följande:
    Anonym skrev 2011-01-11 12:44:03 följande:
    Jag förstår dig TS. Jag fick 194 på Catellskalan. Gjordes under studietiden på universitetet efter påtryckningar från en professor. Jag får alltid pikar om att jag har det så lätt för mig och att jag får så mycket gratis. Jag anser mig inte vara särskilt intelligent, men jag har klart lättare att tänka logiskt och jag har det klart lättare med siffror. Däremot är jag riktigt usel på att hantera relationer med människor. Jag förstår mig helt enkelt inte på dem. Eller jag har svårt att förstå dem flesta i alla fall. Det leder ofta till att jag själv planterar ett utanförskap och jag känner såklart att jag inte passar in, men jag tror inte att det har med min intelligensnivå att göra.
    IQ på 225, 194 och 185 - Jag är helt förstummad över vilka genier det sitter här på familjeliv  

Och alla kan de svenska! Tänk att så många extrem-intelligenta bor just här! Blev liksom ingen kvot kvar till resten av världen  
    Glöm inte att här på familjeliv finns även de bästa mammorna. Utanför finns bara misslyckade sopor.
  • Anonym (tips till TS)

Hej TS - om du är kvar i tråden (förstår om du gett upp av alla tråkiga inlägg)

Gå in på www.mensa.se. Där kan du hitta likasinnade, de brukar ha en del träffar.

Hög intelligens är fortfarande något suspekt i Sverige. Och att tala om högintelligentas svårigheter att förhålla sig till det normala är nästan tabu. Då skriker man genast efter bokstavsdiagnoser.

Att vara duktig på sport eller musik är helt OK och genererar status. Vem skulle komma på tanken att sätta en diagnos på en duktig fotbollspelare som har svårt att vänta in sina med och motspelare i korpenserien?  

• Anonym (Högt)

Jag har också högre IQ än normalt, men jag märker inte heller av det i vardagen (ligger mellan 140-150 beroende på vilket test det är), det är ju bara att man kan avläsa följder och former lättare... Säger ju inget om din intelligens i sig... Man kan ju vara smart på så många andra sätt...

• Anonym (också testad)
    Anonym (smartass) skrev 2011-01-12 01:53:24 följande:
    Jag har fått svaret att jag har en IQ på mellan 145 och 150 när jag gjort tester, dock har jag nog aldrig riktigt ansett mig själv som smartare än andra, däremot vet jag att jag har talets gåva.

Det är inte ovanligt att jag kan prata folk till att hålla med mig, även om dessa personer till en början suttit och försökt komma med motargument. Jag har en enorm social kapacitet, och därav har jag aldrig känt mig som "annorlunda", jag har fått känslan av att smarta personer oftast inte är speciellt socialt begåvade. Men varför är jag då som jag är? Är jag inte smart egentligen? Eller kan man vara både smart och social?

Jag har även enormt lätt för att irritera mig på personer som inte förstår logik, inte kan dra slutsatser lika snabbt som jag. Fast jag har lärt mig med åren att istället för att irritera försöka "leda" deras tankar åt rätt håll, jag måste erkänna att när personerna väl kommer fram till det jag redan vetat en längre stund, så känner jag mig enormt nöjd. Att jag lyckades leda tankarna på personen åt rätt håll.

Har tyvärr även en dålig egenskap som kommit av det här, jag är ibland otroligt manipulativ, jag kan inte låta bli helt enkelt, Jag vet om att jag kan få vissa människor att göra nästan vad jag vill, det blir som en utmaning för mig.
    Vad har du gjort för tester? *nyfiken*
  • Anonym (dr who?)
    Anonym (läk) skrev 2011-01-11 23:25:15 följande:
    Fast läkarprogrammet är mer svårt att ta sig in på än att klara. Och jag tyckte arbetsbelastningen som var på vissa kurser var betydligt mer utmanande än de rent intellektuella kraven. Vill man utmana sin intelligens kanske man hellre skall ge sig på litet kvantfysik, matematik eller kemi? Eller nå't?
    Jovisst kan jag hålla med dig där, men det var inte vad jag trodde när jag sökte. Jag trodde jag skulle behöva sitta under flitens lampa och studera nätterna i ända. Nu var det ju inte alls så även om vissa kurser var rätt krävande av helt andra skäl. 
  • Krokig Krokofant

Jag har en IQ över genomsnittet och hade en tonårsperiod där man kände sig lite som ett UFO.

Emellertid tycker jag många med IQ över genomsnittet är otroligt patetiska och högfärdiga. Man utropar sig själv till martyr och rättfärdigar sin sociala inkompetens genom att man är "smartare" än andra. Jag har träffat på många sådan fjantar som utropat sig själva till "missförstådda genier" med noll social kompetens fastän de intelligiensmässigt inte imponerat. Många fastnar också i rollen som de fått i grundskolan som klassens "smarthuvud" och försöker hela tiden imponera på sin omgiving genom massa namedropping. Trams, detta beteende bottnar först och främst i dåligt självförtroende och omognad.

Det går alldeles utmärkt att kombinera hög IQ med social kompetens.

Förövrigt tycker jag att min höga IQ givit mig flera för delar tillsammans med mitt goda minne. Jag har en mycket stark förmåga att kategorisera detaljer blixtsnabbt och bygga upp mönster för att applicera detta på olika problem.

Ni med högt IQ borde testa detta i er sociala träning, så gjorde jag. Kategoriserade alla sociala regler, responser, värden och konsekvenser. Byggde upp ett mentalt schema för vilka handlingar som ger vilka konsekvenser och genom lite trail and error så förvandlades jag från "hyperintelligent kuf" till "festens sociala mittpunkt". Det gick givetvis inte över en natt och allt eftersom tiden går så förfinades min teknik och min strategi. Efter detta hände någonting intressant, mitt sociala schema som jag använt till att dechiffrera "vanliga" människor med införlivades fullständigt i mitt känsloliv.

Har ni gjort Baron-Cohen testet? Jag fick 65 i empatisering och 71 i systematisering. Under gymnasietiden hade jag säkert haft lägre än 20 i empatisering.

http://www.handikappupplysningen.se/gn/opencms/web/AF/Generella_sidor/interaktivt_test/index.html

One by one, one by one.
  • Anonym (tips till TS)
    Krokig Krokofant skrev 2011-01-12 10:37:10 följande:
    Jag har en IQ över genomsnittet och hade en tonårsperiod där man kände sig lite som ett UFO.

Emellertid tycker jag många med IQ över genomsnittet är otroligt patetiska och högfärdiga. Man utropar sig själv till martyr och rättfärdigar sin sociala inkompetens genom att man är "smartare" än andra. Jag har träffat på många sådan fjantar som utropat sig själva till "missförstådda genier" med noll social kompetens fastän de intelligiensmässigt inte imponerat. Många fastnar också i rollen som de fått i grundskolan som klassens "smarthuvud" och försöker hela tiden imponera på sin omgiving genom massa namedropping. Trams, detta beteende bottnar först och främst i dåligt självförtroende och omognad.

Det går alldeles utmärkt att kombinera hög IQ med social kompetens.

Förövrigt tycker jag att min höga IQ givit mig flera för delar tillsammans med mitt goda minne. Jag har en mycket stark förmåga att kategorisera detaljer blixtsnabbt och bygga upp mönster för att applicera detta på olika problem.

Ni med högt IQ borde testa detta i er sociala träning, så gjorde jag. Kategoriserade alla sociala regler, responser, värden och konsekvenser. Byggde upp ett mentalt schema för vilka handlingar som ger vilka konsekvenser och genom lite trail and error så förvandlades jag från "hyperintelligent kuf" till "festens sociala mittpunkt". Det gick givetvis inte över en natt och allt eftersom tiden går så förfinades min teknik och min strategi. Efter detta hände någonting intressant, mitt sociala schema som jag använt till att dechiffrera "vanliga" människor med införlivades fullständigt i mitt känsloliv.

Har ni gjort Baron-Cohen testet? Jag fick 65 i empatisering och 71 i systematisering. Under gymnasietiden hade jag säkert haft lägre än 20 i empatisering.

www.handikappupplysningen.se/gn/opencms/web/A...
    Spännade strategi!
  • deus ex machina

Empatisiering: 18
    Systematisering: 52
    MBTI: INTJ
    100% 'manlig' hjärna (dvs obalanserad)
    IQ: 126 eller mer.

Gjort ADHD och aspergerstester, samt fått utlåtande från psykiatriker att det inte var något fel på mig, ingen asperger alltså.
    Det är min personlighet helt enkelt. Sen att vissa inte gillar den, rör mig inte ryggen.

Svar på tråden Högt IQ.